مطبوعات؛ آئينه تمام‌نمای حركت‌های پيشروان نهضت‌های بزرگ معاصر
کد خبر: 2276377
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۷

مطبوعات؛ آئينه تمام‌نمای حركت‌های پيشروان نهضت‌های بزرگ معاصر

گروه اجتماعی: معاون مطبوعات وزير ارشاد با اشاره به اينكه پيشروان نهضت‌های بزرگ معاصر همچون انقلاب اسلامی يا روزنامه‌نگار بودند و يا به درستی با نقش مطبوعات در تنوير افكار عمومی آشنايی داشتند، گفت: بر پايه همين شناخت كوشيدند تا مطبوعات را آئينه تمام‌نمای حركت‌ها و نهضت‌های اجتماعی سازند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، محمدجعفر محمدزاده، معاون مطبوعات و اطلاع‌رسانی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، 29 اسفندماه، در مراسم اختتاميه هجدهمين جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های اطلاع‌رسانی، برپايی جشنواره هجدهم را كه نوروز رسانه‌ای كشور و ميعاد همدلی خانواده بزرگ اطلاع‌رسانی با يكديگر است را تبريك گفت.
وی با اشاره به اينكه هجدهمين جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها بی‌هيچ ترديد گويای عظمت و منزلت حرفه‌ای است كه بر هزار توی تاريخ معاصر پرتو افكند و سبب شد جوامع انسانی پوسته فرسوده خود را بشكافند و راه روشنايی را بگشايند، تصريح كرد: پيشروان نهضت‌های بزرگ معاصر همچون مشروطيت و انقلاب اسلامی يا روزنامه‌نگار بوده‌اند و يا به درستی با نقش مطبوعات در تنوير افكار عمومی آشنايی داشته‌اند و بر پايه همين شناخت نيز كوشيدند تا مطبوعات را پر رونق نگاه دارند و آن را آئينه تمام‌نمای حركت‌ها و نهضت‌های اجتماعی سازند.
وی ادامه داد: در روند دفاع مقدس نيز آگاهی و شجاعت روزنامه‌نگاران ميهنمان چنان بود كه هنوز و همچنان وجدان‌های بيدار و نيرومند جامعه را به صيانت از ميراث امام خمينی(ره) و شهدا فرا می‌خواند.
محمدزاده اظهار كرد: با چنين پيشينه و پشتوانه‌ای، چشم‌انداز جشنواره هجدهم توسعه كيفی رسانه‌ها با محوريت الگوی بومی برای حركت در مسير آرمان‌ها و ارزش‌های الهی است، افقی كه جز با قلم توانای روزنامه‌نگاران متعهد و حق‌جوی كشورمان ترسيم نمی‌شود. از اين منظر در جشنواره حاضر تلاش شد تا با ايجاد رقابتی پويا و پرنشاط بر ضرورت كيفی‌سازی فعاليت‌های رسانه‌ای كشور به ويژه در مقابله با تهاجم فرهنگ بيگانه و جنگ رسانه‌ای نظام سلطه جهانی تأكيد شود.
وی با اشاره به اينكه رسالت جشنواره با چنين معيارها و شاخصه‌هايی، استعداديابی در حوزه روزنامه‌نگاری، شناسايی چهره‌های مبتكر و توانمند در داخل و معرفی آن‌ها به محيط بين‌المللی است، بيان كرد: اين جشنواره همچنين سعی دارد تا آثار رسانه‌ای را به نيازهای جامعه نزديك كند و كاربرد اين آثار را در رشد شاخص‌های معنوی و مادی زندگی مردم توسعه دهد.
معاون مطبوعات و اطلاع‌رسانی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه كرد: جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها بر آن است تا با حمايت از توليدات كيفی رسانه‌ها منادی نشاط اطلاع‌رسانی در كشور باشد و بستر تعميق ارزش‌هايی همچون اعتلای معرفت دينی، تقويت هنجارهای فرهنگی و اجتماعی، فرهنگ مقاومت و ايثار، روحيه كار جمعی و پاسداشت خط و زبان فارسی را فراهم آورد.
وی از ديگر دستاوردهای جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها را صيانت از استقلال شغل روزنامه‌نگاری و كمك به ارتقای دانش حرفه‌ای روزنامه‌نگاران برشمرد و ادامه داد: در شرايط كنونی جامعه و با گرايش رو به رشد نسل جوان و خلاق كشور به فعاليت در رسانه ساماندهی فضای كار حرفه‌ای بيش از پيش اهميت می‌يابد كه يكی از ضروری‌ترين لوازم آن ارائه الگو‌های الهام‌بخش و قابل دسترسی است.
محمدزاده تأكيد كرد: آثار منتخب جشنواره از اين حيث قادر خواهند بود علاقه‌مندان حرفه روزنامه‌نگاری و نوپا‌يان و نوآمدگان اين عرصه را به حركت در مسير رشد و پيشرفت دلالت كرده، راه ايشان را از ميان دشواری‌های سنگلاخ وار و مرارت‌های پرفراز و نشيب اين حرفه خطير باز گشايند. به تعبيری ديگر هجدهمين جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های اطلاع‌رسانی، آئينه‌ای فراروی رسانه‌های كشور است تا سيمای واقعی خود را در آن بنگرند و اگر غباری در اين سيمای روشن يافتند، به شكرانه زيبايی و آراستگی غبار از چهر بزدايند.
محمدزاده با اشاره به اينكه به همين انگيزه جشنواره هجدهم برای نخستين بار از سايه نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بيرون آمده تا در جايگاهی مستقل، ظرفيت‌های ذاتی خود را آشكار كند و فرصتی مضاعف برای اصحاب رسانه پديد آورد، گفت: برپايی جشنواره‌های فصلی در طول سال گذشته و ارزيابی فرايند آثار رسانه‌ای در پايان هر فصل توانست با ايجاد فضای رقابتی و پشتوانه‌ای فرهنگی، بر كارآمدی و اثربخشی جشنواره هجدهم بيافزايد. حاصل اين شورآفرينی در رقابت‌ها، ارسال 14 هزار و 20 اثر در شش بخش مطبوعات سراسری، خبرگزاری‌ها، مطبوعات استانی، پايگاه‌های خبری، نشريات دانشجويی و بخش ويژه به دبيرخانه جشنواره بوده است.
وی عنوان كرد: به موازات اين استقبال چشمگير، معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی با هدف نوآوری در جشنواره هجدهم و فراگيری بيشتر آن برای نخستين بار قالبی جديد با عنوان «ترجمه مطبوعاتی» را نيز به ساختار جشنواره افزود تا از روزنامه‌نگاران مترجم كه نقشی بی‌بديل در بيداری عالم‌گير اسلامی و پيوند ملت‌های آزاده جهان با يكديگر دارند تجليل به عمل آيد.
محمدزاده خصيصه ديگر جشنواره امسال را بهره‌مندی آن از شيوه‌ نامه‌ای علمی و مدون به همت استادان و صاحبنظران ممتاز رسانه‌ای كشور برشمرد و ادامه داد: بر اين باور هستيم كه جشنواره در ذات خود، فرصتی برای نقد رسانه بر پايه دستگاه سنجشی علمی و روشمند است كه علاوه بر مهارت‌های تجربی روزنامه‌نگاری، دانش مدون اين رشته و نيز دانش‌های پيرامونی در ايجاد آن نقش دارند.
وی اضافه كرد: از اين رو لازم می‌دانم اهتمام چند ماهه 90 داور ميانی و 9 داور نهايی را كه جملگی از روزنامه‌نگاران يا مديران ديرسال رسانه‌ای كشور هستند؛ ارج نهاده و صميمانه از ايشان قدردانی كنم. در جشواره امسال همچنين با افزايش پنج برابری ميزان جايزه نقدی برگزيدگان از يك به پنج ميليون تومان و اعطای بورسيه تحصيلی دانشگاه خبر، توأم با پرداخت هزينه اتمام دوره به منتخبان، تلاش شده است تا بضاعت اين رويداد رسانه‌ای برای تجليل از روزنامه‌نگاران كشور فزونی يابد. هر چند بر اين باور هستيم كه خدمات و زحمات مناديان آگاهی را جز پاداش خداوند متعال و عنايات اهل بيت(ع) سپاس و تحييتی فراخور نيست.
captcha