ساماندهی ديوارنگاری‌های تهران/ پرتره شهدا با سبك‌های هنری جذاب جانمايی می‌شوند
کد خبر: 2287398
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴

ساماندهی ديوارنگاری‌های تهران/ پرتره شهدا با سبك‌های هنری جذاب جانمايی می‌شوند

گروه هنر: مديرعامل سازمان زيباسازی شهرداری تهران با اعلام اينكه ديوارنگاری‌های شهر تهران ساماندهی می‌شود، از جانمايی پرتره شهدا در شهر همراه با سبك‌های جديد هنری و به شكلی جذاب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، نشست خبری دوسالانه ديوارنگاری و گرافيك محيطی شهر ظهر امروز چهارشنبه 17 اسفند‌ماه، با حضور سيدمحمدجواد شوشتری، مديرعامل سازمان زيباسازی شهرداری تهران و رضا بابازاده‌، رئيس اداره نقاشی ديواری سازمان زيباسازی و دبير نخستين دوسالانه در سالن تشريفات برج ميلاد برگزار شد.
رضا بابازاده‌ رئيس اداره نقاشی ديواری سازمان زيباسازی و دبير اولين دوسالانه ديوارنگاری و گرافيك محيطی نيز در اين نشست گفت: در اين دوسالانه با نشان دادن آنچه كه حاصل 10 سال تجربه ديوارنگاری شهر تهران است، می توانيم ارزيابی دقيقی در اين زمينه انجام دهيم.
وی درباره آثار ارسال شده عنوان كرد: در بخش پژوهش 25 اثر از 17 نفر، در بخش پايان‌نامه 13 اثر و در بخش طراحی 515 اثر از 352 نفر به دبيرخانه رسيد كه از آن ميان 120 اثر انتخاب شده است.
بابازاده خاطرنشان كرد: در حاشيه دوسالانه كارگاهی با حضور هشت هنرمند و نمايشگاه منتخب نقاشی ديواری در ايران و جهان در برج ميلاد برگزار می‌شود.
سيدمحمدجواد شوشتری، مديرعامل سازمان زيباسازی شهرداری تهران در اين نشست گفت: پديده ديوارنگاری‌های شهری از زمان وقوع جنگ تحميلی و دفاع مقدس آغاز شد و به شكل تخصصی با نگاه به پرتره شكل گرفت، در طی اين سال‌ها حركت‌هايی صورت گرفت كه متوجه شديم بايد اين ديوارنگاری‌ها را سامان دهيم.
وی ضمن اشاره به انتقاد اصحاب رسانه به وضعيت نقاشی ديواری‌های شهری، اولين گام در جهت اصلاح آن را شناسايی نقاشی‌های ديواری شهر تهران برشمرد و اظهار كرد: برای هر يك از نقاشی‌های ديواری شناسنامه تهيه شده است. اين آمار در اختيار شورای هنری سازمان زيباسازی نيز قرار داده شده است. در مذاكرات با اين شورا، مقرر شد برخی از اين نقاشی‌ها اصلاح، ترميم و تعدادی امحا شوند.
وی در مورد رويكرد اين سازمان به نقاشی‌های ديواری گفت: حركت سازمان زيباسازی در جهتی است كه شرايط ماندگاری ديوارنگاره‌ها فراهم و از تكنيك‌هايی مثل كاشی شكسته و ... استفاده بيشتری شود، در اين مسير تلاش می‌كنيم از چاپ كامپوزيت نيز جلوگيری ‌كنيم.
شوشتری عنوان كرد: دوسالانه نقاشی ديواری همزمان با پيگيری طرح‌های پژوهشی آغاز شده است تا آثار فاخر وارد اين عرصه شود؛ از همين جا اعلام می‌كنم در خصوص نقاشی ديواری، مبلمان شهری، حجم‌های موقت و دائم و نورپردازی، نيازمند كمك هنرمندان و افراد خلاق هستيم تا مردم در شهر احساس آرامش و امنيت كنند.
شوشتری گفت: اعتقاد نداريم نقاشی‌های ديواری را به شكل بی‌رويه گسترش دهيم، جا برای آثار هنری حجمی در شهر تهران هست و در اين حوزه نقاشی فاخر بودن اثر را حتما مد نظر قرار می‌دهيم. بارها گفته‌ام كه نقاشی ديواری برای اين نيست كه يك ديوار را كه زشت است زيبا كنيم.
مديرعامل سازمان زيباسازی شهر تهران اظهار كرد: با هدف ارتقای كيفيت آثار نقاشی ديواری در سطح شهر به اساتيد دانشگاه‌ها و دانشجويانی كه پايان‌نامه‌هايی مثل نقاشی ديواری دارند اطلاع‌‌رسانی كرده‌ايم و حاضريم در هزينه آن مشاركت كنيم تا دانشجويان كار خود را بر روی ديوارهای شهر اجرا كنند و با امضای اساتيد دانشگاه آن را تحويل بگيريم.
شوشتری ادامه داد: همچنين يكی از بهترين كارهايی كه اميدواريم در سطح شهر صورت بگيرد نقاشی و كاشی‌كاری بر بدنه‌های ادامه اتوبان يادگار امام است تا به عنوان يادگاری‌های حضرت امام(ره) در كشور مطرح شود. اميدوارم به عنوان الگو اين كار كه تركيبی از نقاشی و نورپردازی است در حجم گسترده بی‌سابقه در ايران اجرا شود.
وی در مورد پرتره‌های شهدا در سطح شهر اظهار كرد: در آثاری كه بعد از اين در سطح شهر اجرا می‌شود حتما شكل جديدی از پرتره را خواهيد ديد به طوری كه پرتره به تنهايی در فضای شهر نخواهد آمد و حتما همراه با سبكی از هنر همراه خواهد بود تا جذابيت مطلوبی داشته باشد.
وی تاكيد كرد: عكس شهدا را به عنوان كسانی كه خون خود را برای نظام و كشور فدا كرده‌اند در سطح شهر خواهيم آورد اما تعدد آن به ميزانی نخواهد بود كه اثر معكوس داشته باشد.
يادآور می‌شود، نخستين دوسالانه ديوارنگاری و گرافيك محيطی شهر تهران از سوی سازمان زيباسازی شهرداری تهران و با هدف ارتقای كيفيت بصری شهر از فردا 18 تا 21 اسفند‌ماه در سه بخش مسابقه، نمايشگاه آثار طراحی و نمايشگاه تجهيزات و بخش پژوهش و همايش علمی در محل برج ميلاد تهران برگزار می‌شود.
ارائه مقالات پژوهشی در نشست‌های تخصصی دوسالانه 18 و 19 اسفندماه از ساعت 16 با حضور اساتيدی چون سيدمحمد فدوی، مصطفی اسداللهی، آيدين آغداشلو، عبدالمجيد حسين‌راد، سعيد حقير، مصطفی گودرزی، فرشيد مثقالی و ايرج اسكندری در برج ميلاد صورت می‌گيرد.
captcha