مراكز قرآنی از شيوه شناسايی و جذب پژوهشگران به جای فراخوان استفاده كنند
کد خبر: 2289639
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۳
نهادينه كردن فرهنگ پژوهش‌های قرآنی در مؤسسات/92

مراكز قرآنی از شيوه شناسايی و جذب پژوهشگران به جای فراخوان استفاده كنند

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسات و مراكز پژوهش قرآنی بايد به جای فراخوان كردن به شناسايی پژوهشگران قرآن بپردازند و برای اين منظور بايد از ابزار‌های شناسايی استفاده كنند و به سراغ ناشناخته‌ها بروند.

حجت‌الاسلام محسن اديب‌بهروز، محقق و پژوهشگر قرآن و عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، درباره حمايت و نظارت بر فعاليت‌های پژوهش قرآنی در مؤسسات گفت: نظارت تخصصی و واقعی بر فعاليت‌های پژوهش قرآنی در مؤسسات وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد خيلی كم است، اگر نظارت علمی و تخصصی و منصفانه انجام شود محصول بدست آمده پايدار و تأثيرگذار خواهد بود، ولی محصولات بيشتر خلاء آماری و ظاهری را پر می‌كند و سوری است و تخصصی نيست.
وی در رابطه با نقش مديران مؤسسات قرآنی در پيشرفت فعاليت‌های پژوهش‌ قرآنی اظهار كرد: بايد قبل از اين كه يك مدير انتخاب شود، تخصص وی مورد بررسی قرار گيرد و ببينيم كه علاوه بر توانايی مديريت آيا از تخصص كافی برخوردار است و مديران نبايد بخاطر روابطی كه دارند منصوب ‌شوند و بايد تخصص كافی را داشته باشند.
اين پژوهشگر قرآن در ادامه عنوان كرد: مشكل برخی پژوهشكده‌های قرآنی اين است كه از مديريت ضعيفی برخوردارند و مديران آنها تخصص كافی را ندارند زيرا مديران بايد بتوانند با روابطی كه با مراكز و نهادهای دولتی و غير دولتی برقرار می‌كنند، جذب بودجه كنند و همچنين مديران می‌توانند نفش مهمی در بهتر انجام شدن پژوهش‌های قرآنی داشته باشند.
وی درباره جذب پژوهشگران قرآن به مؤسسات و مراكز پژوهش قرآنی بيان كرد: مؤسسات و مراكز پژوهش قرآنی بايد به جای فراخوان كردن به شناسايی پژوهشگران قرآن بپردازند و برای اين منظور بايد از ابزار‌های شناسايی استفاده كنيم و به سراغ ناشناخته‌ها برويم و دعوت به همكاری كنيم و روابط اجتماعی قوی باشيم.
مدير گروه تخصصی تاريخ تحصيلات تكميلی جامعة‌الزهرا و حوزه بانوان كل كشور در ادامه افزود: اگر از شيوه شناسايی و جذب به جای فراخوان استفاده كنيم می‌توانيم به بهترين‌ها دست پيدا كنيم، زيرا در فراخوان افراد خاصی حضور می‌يابند كه قبلاً نيز با مؤسسات و مراكز دينی و قرآنی همكاری می‌كرده‌اند.
وی در رابطه با چگونگی تهيه امكانات برای پژوهشگران قرآن تصريح كرد: در درجه اول و در سطح كلان در قالب دولت و در مرحله بعدی منابع مردمی هستند كه می‌توانند امكانات لازم را برای پژوهشگران قرآن فراهم كنند و با توجه به اينكه منابع مردمی از ويژگی پايداری برخوردار هستند، بايد اين منابع شناسايی شوند و بايد ببينيم راهكارهای جذب اين منابع چيست و در اين زمينه گفت‌وگو صورت بپذيرد و اين شيوه در منابع مردمی بهتر جواب می‌دهد.
اين پژوهشگر قرآن همچنين اضافه كرد: منابع مردمی و كشوری هر كدام راه‌های خاصی برای جذب دارد كه استفاده از منابع مردمی بهتر و راحت‌تر صورت می‌پذيرد كه می‌تواند ريالی و امكاناتی باشد و يك مدير بايد خودش را محدود به يك مركز و فرد خاص نكند، اگر خلوص در مدير و محققان باشد منابع ناشناخته خودبخود جذب می‌شوند، چون خداوند بهترين حامی كتاب خود است و منابع را فراهم می‌كند.
حجت‌الاسلام اديب‌بهروز در پايان در رابطه با اولويت‌های پژوهش قرآنی خاطرنشان كرد: بهترين اولويت‌های پژوهشی اعجاز است كه قابل ارائه و تزريق به جامعه باشد مشكل عمومی اين است كه معجزه بودن قرآن برای همه تبين نشده و اولويت بعدی پاسخگويی به نياز نسل جوان است به گونه‌ای كه برای نسل جوان قابل القا باشد و بتواند او را قانع كند.
captcha