طرح «مصباح» در راستای تربيت 10 ميليون حافظ قرآن اجرا می‌شود
کد خبر: 2309468
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۱

طرح «مصباح» در راستای تربيت 10 ميليون حافظ قرآن اجرا می‌شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: رئيس فرهنگ‌سرای قرآن اظهار كرد: نهضت حفظ قرآن كريم با نام طرح «مصباح» ويژه كاركنان سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران امسال برگزار خواهد شد.

علی‌اكبر توپچی، رئيس فرهنگ‌سرای قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: از سوی فرهنگ‌سرای قرآن در سال 1390 اتفاق‌های بسيار خوبی در سطح شهر تهران افتاد؛ يكی از اين اتفاق‌ها برگزاری موفق‌آميز سيزدهمين جشنواره قرآنی كودك و نوجوان بود.
وی در ادامه افزود: در زمان برگزاری جشنواره قرآنی كودك و نوجوان اعلام كرديم كه بعد از تأييد و تصويب سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران و بر اساس افرادی كه در جشنواره شركت كرده‌اند، يك جريان مستمر آموزشی، تربيتی و فرهنگی را راه‌اندازی خواهيم كرد و نام آن را اولين باشگاه قرآنی كودك و نوجوان گذاشتيم.
رئيس فرهنگ‌سرای قرآن اظهار كرد: يكی از برنامه‌های اصلی كه در سال 1391 به آن خواهيم پرداخت، برگزاری اين باشگاه است كه در ابتدای تابستان امسال اين باشگاه راه‌اندازی خواهد شد و افرادی كه در جشنواره قرآنی كودك و نوجوان شركت كرده‌اند، بر اساس نمراتی كه در جشنواره كسب كرده‌اند و طبقه‌بندی شده‌اند، با آنان تماس گرفته می‌شود و از اين عزيزان دعوت می‌شود تا به فرهنگسراهای مناطق خود مراجعه و در آنجا بحث آموزشی را با يك نظامی كه تعريف شده، اجرا خواهد شد.
توپچی تصريح كرد: يكی از برنامه‌هايی كه به لطف خداوند امسال انجام خواهيم داد و سال گذشته نيز انجام شد، استمرار و تداوم مجمع قاريان و قرآنيان شهر تهران است كه خوشبختانه از جايگاه، نفوذ و موقعيت خوبی برخوردار است.
وی گفت: يكی از مسائلی كه در اين برنامه خيلی مطرح است، اين است كه ما می‌خواهيم در هر مجمع به يك منطقه از مناطق تهران بپردازيم؛ يعنی می‌خواهيم منتخبان هر مجمع منتخبان يك منطقه از شهر تهران باشند، اين بحث مطرح است كه آيا خود اين مجمع را در يك منطقه‌ای كه منتخبان آن مورد تجليل و تكريم قرار گيرند، برگزار كنيم يا نه، يعنی مجمع بيست و يكمين قاريان و قرآنيان شهر تهران اگر ويژه منطقه 18 باشد، در يكی از مساجد منطقه 18 برگزار شود و يا منتخبان هر منطقه به طور متمركز در مسجد امام جعفر صادق(ع) ميدان فلسطين برگزار شود.
رئيس فرهنگ‌سرای قرآن عنوان كرد: برگزار كردن مجامع قاريان و قرآنيان شهر تهران در مناطق باعث می‌شود كه مردم و قرآنيان مناطق ديگر در اين مجامع كمتر حضور داشته باشند و به طور طبيعی از مجمع دور می‌شوند، البته هنوز در اين باره تصميم‌گيری نكرده‌ايم، هر چند به طور يقين مجمع قاريان و قرآنيان شهر تهران رويكرد منطقه‌ای خواهد داشت، اما مكان آن هنوز مشخص نشده و يا در مسجد امام صادق(ع) برگزار شود.
توپچی بيان كرد: با اين كار يك اتفاق قرآنی شهری رخ می‌دهد، به گونه‌ای كه همه مردم می‌دانند كه مجمع قاريان و قرآنيان شهر تهران در هر چهارشنبه آخر ماه برگزار می‌شود، البته اصول اين مجامع ثابت خواهد ماند و افرادی كه مورد تجليل و تكريم قرار می‌گيرند، از يك منطقه خاص خواهد بود و اين موضوع مورد تصويب سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران نيز قرار گرفته است.
وی اظهار كرد: يكی ديگر از كارهايی كه تصميم داريم در سال 91 انجام دهيم، برگزاری جشنواره كليپ‌ها و يا فيلم‌های كوتاه قرآنی است و در اين مورد حركت‌هايی را انجام داده‌ايم و مقدمات آن در حال انجام است و در اين رابطه با برخی شخصيت‌های قرآنی مانند سلحشور و بحرانی و ... را دعوت خواهيم كرد و جريان جشنواره را اين عزيزان هدايت و رهبری خواهند كرد.
رئيس فرهنگ‌سرای قرآن تصريح كرد: دو سال قبل مسابقات قرآن محلات شهر تهران را برگزار كرديم كه مورد استقبال مردم قرار گرفت، امسال نيز اين طرح را پيشنهاد كرده‌ايم و هنوز در مرحله تصويب قرار دارد، اميدواريم كه در شش ماه دوم سال جاری مسابقات قرآن كريم محلات را اجرا كنيم.
توپچی گفت: يكی ديگر از كارهايی كه فرهنگ‌سرای قرآن در سال جديد انجام خواهد داد، افزايش محصولات مدرسه مكاتباتی قرآن است، در حال حاضر مدرسه مكاتباتی قرآن فرهنگ‌سرا شش محصول قرآنی دارد كه اين محصولات شامل روخوانی، روان‌خوانی، تجويد مقدماتی، فصيح‌خوانی و مفاهيم سطح يك قرآن كريم است و امسال در نظر داريم دو بسته جديد به مدرسه مكاتباتی اضافه كنيم، زيرا مخاطبان و نيازهای اين عزيزان افزايش يافته و اين نيازها جديد شده و اين دو محصول جديد يكی مفاهيم سطح دو و تجويد تكميلی خواهد بود.
وی بيان كرد: امسال در نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم به عنوان نمايندگی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران حضور فعال خواهيم داشت و محصولات قرآنی اين سازمان را به نمايش خواهيم گذاشت تا قرآن‌دوستان بتوانند از محصولات اين سازمان به طور شايسته‌ای استفاده كنند.
رئيس فرهنگ‌سرای قرآن عنوان كرد: در سال جاری مانند سال‌های گذشته كارگاه تدبر در قرآن با حضور اسماعيل عاكفی، كارشناس قرآنی كشورمان، كارگاه هنر تلاوت قرآن كريم با حضور استاد و قاری بين‌المللی كشورمان احمد ابوالقاسمی و كارگاه مهارت‌های قرآنی زندگی با حضور حسين اقبالی‌نسب، كارشناس قرآنی برگزار خواهد شد.
توپچی اظهار كرد: از برنامه‌هايی كه فرهنگ‌سرا ويژه كاركنان سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران امسال برگزار خواهد كرد، طرح نهضت حفظ قرآن كريم با نام طرح «مصباح» است كه در نظر داريم آن را انجام دهيم و اين طرح در زمينه حفظ قرآن كريم است.
وی گفت: اين طرح در راستای فرمايشات مقام معظم رهبری در خصوص تربيت 10 ميليون حافظ قرآن كريم برگزار می‌شود و اين طرح توسط سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران تصويب شده است و كارهای مقدماتی آن نيز انجام شده است.
رئيس فرهنگ‌سرای قرآن اظهار كرد: امسال در نظر داريم كه تئاتری را به نام «مباهله» كه يك تئاتر قرآنی است، انجام دهيم و كارهای مقدماتی آن تاكنون انجام شده، البته اين كار توسط فرهنگ‌سرای قرآن انجام خواهد شد، همچنين در نظر داريم يك مراسم بزرگ و باشكوه در يكی از سالن‌های بزرگ شهر تهران با حضور قاريان و حافظان و خانواده‌های قرآنی در سالروز نزول قرآن كريم برگزار شود.
توپچی تصريح كرد: اين جشن نزول قرآن كريم محسوب می‌شود كه يك برنامه ويژه قرآن كريم در عيد مبعث انجام خواهد شد و اميدوارم بتوانيم با اين كار از قرآن كريم و خادمان آن به طور شايسته‌ای تجليل و تكريم شود.
وی گفت: طرح عمری با قرآن در سال 91 نيز برگزار خواهد شد و در اين مراسم از پنج نفر از پيش‌كسوتان قرآنی كه عمری را در اين راه سپری كرده‌اند، تجليل می‌شود، اين از طرح‌های بزرگ شهری محسوب می‌شود كه با حضور قاليباف، شهردار تهران برگزار خواهد شد و اين كار بخشی از وظايف ما نسبت به پيش‌كسوتان قرانی كشور است و در حال حاضر در حال بررسی و تعيين و جلسات ابتدايی آن شروع شده و اين برنامه در ماه مبارك رمضان سال جاری برگزار خواهد شد.
رئيس فرهنگ‌سرای قرآن در پايان افزود: در نظر داريم كه در ماه مبارك رمضان سال جاری 30 محفل قرآنی برگزار كنيم، البته اين محافل در دو سال پيش انجام شد كه مورد استقبال مردم عزيز قرار گرفت و اين محافل در مسجد امام جعفر صادق(ع) برگزار می‌شود تا مانند سال‌های گذشته ضمن كسب فيض از ماه رمضان از مجامع قرآنی نيز استفاده كنند.
captcha