ارديبهشت سوم و تكاليف ما
کد خبر: 2324305
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۳

ارديبهشت سوم و تكاليف ما

گروه سياسی و اجتماعی: 22 ارديبهشت ماه 1391 سومين سالگرد سفر پر خير و بركت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به استان كردستان است، درباره سفر و آثار و بركات آن سخن بسيار گفته شده و تحليل‌های فراوانی از آن به عمل آمده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه كردستان، مسعود صفی ياری، مدير كل تبليغات اسلامی استان كردستان طرح‌ها و پروژه‌های سفر يكی پس از ديگری افتتاح و مردم از نتايج و دستاوردهای سفر بهره‌مند می‌ شوند.
دستگاه‌ها و نهادهای اداری و فرهنگی نيز حسب وظيفه اداری و تشكيلاتی پروژه‌ها را پيگيری و به سرانجام می‌رسانند و گزارش آن را به مردم و مسئولان ارائه می‌نمايند. سخنان رهبری و تصاوير استقبال باشكوه و بياد ماندنی مردم از خورشيد ولايت هم با سليقه‌های مختلف تهيه و در دسترس قرار گرفته است.
با فرا رسيدن ارديبهشت هر سال، ستادی تشكيل و گراميداشت اين حماسه بزرگ را در دستور كار قرار می‌دهد.دستگاه‌های نظارتی و پشتيبانی نيز جلساتی تشكيل داده و روند پيشرفت مصوبات سفر را رصد می‌نمايند.آنچه ذكر شد سرفصل برنامه‌هايی است كه هر سال برای گراميداشت ارديبهشت معطر در استان كردستان تدارك ديده می‌شود كه البته در اقدامی در خور تحسين و قدردانی است امابا آنچه كه بايد باشد فاصله بسيار دارد.
چرا كه در اين ميان اهداف واقعی و لايه‌های عميق سفر مورد غفلت قرار گرفته و ما خود را مشغول كارهای ويترينی و تزيينی ساخته‌ايم‌. اشكال كار اينجاست كه ما آثار و دستاوردهای‌ سفر تاريخی و تاريخ ساز رهبری را فقط در چند هزار پروژه و مصوبه خلاصه كنيم و ابعاد معنوی و عمقی آن را قربانی ابعاد فيزيكی و لايه‌های بيرونی آن نماييم كه اين كار خطای بزرگی است‌.اشكال اينجاست كه با تشكيل ستاد‌های عريض و طويل و مقطعی نگاه به سفر را از نگاهی معنوی و محتوايی به نگاهی شكلی و صوری تغيير داده و سفر رهبری را كه در قامت ولايت امر مسلمين و مرجعيت معنوی و شرعی دنيای اسلام و مظهر تقوی و فضايل اخلاقی و ارزش‌های شرعی و دينی است را با برپايی برنامه‌های دور شان همچون‌،جشنواره‌های محلی موسيقی و مجالس جشن شبانه با طعم موسيقی‌های كذايی و برنامه‌های آنچنانی گرامی می‌داريم.
اشكال اينجاست كه مسول محترمی خبر از برگزاری 850 ويژه برنامه سومين سالگرد سفر می‌دهد در حاليكه كمتر از 10درصد آن مستقيم و حتی غير مستقيم به سفر و البته آن‌هم بعد ظاهری سفر بر می‌گردد. اگر در اين باوريم با جابجايی زمان برنامه‌ها و يا تلفيق مناسبت‌ها و برگزاری برنامه‌های حجيم هرچند غير مرتبط با موضوع همچون برگزاری همايش زكات‌، جشنواره موسيقی محلی‌، همايش زن‌، توليد ملی‌، يادواره شهدای روحانی كه هريك در فضای زمانی غير از ارديبهشت معطر و يا تحت عناوينی همچون هفته زن، سال توليد ملی و غيره هم قابليت اجرا دارد ويژگی‌های ارديبهشت معطر تبيين می‌شود، سخت در اشتباهيم.
بزرگداشت سفر تنها با تدارك و ادعای صدها به اصطلاح ويژه برنامه حاصل نمی‌شود بلكه اين امر ابتدا به شناخت دقيق ويژگی‌های ارديبهشت معطر، عزمی جدی‌، نگاهی ژرف‌انديشانه و حركتی مستمر و دغدغه‌مندانه نياز دارد‌.ارديبهشت معطر بيشتر از ستادی مقطعی به قرارگاهی فكور‌، انديشمند و عمل‌گرا نياز دارد و استان كردستان بيش از برنامه‌های ويترينی به طرح‌های زيرساختی و تحول‌گرا نيازمند است. اكنون پس از سه سال وقت آن رسيده است از خود سوال كنيم.اگر سفر رهبری را به درستی نقطه عطفی در تاريخ كردستان و سرفصل تحول همه جانبه در استان به شمار می‌آوريم چه اقدام عملی برای تحقق لايه‌های واقعی و بنيانی سفر و ايجاد تحول همه جانبه برداشته‌ايم؟
با خود بينديشيم، رهبری فرزانه انقلاب بر فرهنگی بودن استان تاكيد كرده و ضرورت گذر از نگاه امنيتی به نگاه فرهنگی را به صراحت مطالبه فرمودند.اكنون پس از سه سال چه گام‌های عملی برای تقويت شاخص‌های فرهنگی و جبران موارد كم برخوردار و تغيير عملی نگاه از امنيتی به فرهنگی برداشته شده است؟
مقام معظم رهبری خط قرمز نظام اسلامی را به روشنی تبيين و تشريح فرمودند و هرگونه اقدام و فكری برای ايجاد اختلاف و جدايی بين شيعه و سنی را توطئه دشمن و عامل آن را مزدور دشمن اعلام فرموده و اين مطلب را به عنوان سياست كلی نظام ابلاغ كرده و خواستار اقدامات عملی برای تعميق و نثبيت وحدت و انسجام در استان برای تضمين ابهت كشور گرديدند.اكنون فراتر از برخی فعاليت‌های عمومی، پس از سه سال چه گزارش روشن، مستند و مبتنی بر اصول برنامه‌ريزی برای تحقق اين مطالبه اساسی وجود دارد؟
رهبری بارها نگرانی خويش را از وضعيت اشتغال و سرمايه‌گذاری در استان ابراز نموده و با جديت و قاطيت خواستار حل و فصل آن شدند.
معظم‌له برجسته كردن ياد شهيدان و حفظ خاطره آنها و حفظ احساس افتخار به ياد و نام شهيدان را به ما تكليف فرمودند.
در فرازی ديگر تقويت درونی‌، علمی‌، اقتصادی‌، نوآوری‌، فناوری و از همه بالاتر تقويت ايمانی جامعه و بخصوص جوانان رامطرح فرمودند. برای رفع اين نگرانی‌ها و دغدغه‌ها چه كرده‌ايم؟
با مروری بر ديگر فرازهای سخنان رهبر عزيز، مطالبلت حكيمانه ديگر ايشان كه مبتنی بر نياز های واقعی و اساسی استان است‌ را می توان در موارد زيز مشاهده كرد‌:
- مانوس شدن علما و روحانيون با صحيفه سجاديه
- نهادينه شدن و تثبيت محبت به اهل بيت‌(ع) به ويژه حضرت زهرا(س)
- ايجاد روحيه قدردانی از حاكميت نظام اسلامی به ويژه بين علما و روحانيون
- شناسايی راه‌های نفوذ دشمن در ذهن جوانان و مواجهه با دشمن در حوزه تفكر و احساس جوانان توسط علما و روحانيون
- توجه علما و روحانيون به عنوان مزرداران عقيده به پيشرفت انتقال فكر و تطبيق با زمان و آمادگی ‌آنان برای پاسخگويی به شبهاتی از جنس روز
- توجه به نخبگان استان و بهره‌برداری از نظرات خوب آنان در تصميم‌گيری‌ها و تصميم سازی‌ها
- توجه نخبگان كرد به انتقال اين حقيقت كه نظام جمهوری اسلامی با نگاه تبعيض آميز و تعصب آميز به نقاط مختلف كشور نمی‌نگرد
- اهتمام مسئولان به رفع مشكلات و عقب ماندگی‌های مطرح شده توسط نخبگان و دانشجويان و اساتيد در ديدار با رهبری
اهتمام به رسيدن استان كردستان به جايگاه مناسب خودش در مجموعه ميهن اسلامی
- تبيين دستاوردهای بزرگ نظام اسلامی به عنوان يك حقيقت بديع و روشن توسط نخبگان استان
- پيگيری بحث نخبه پروری توسط دستگاه‌های دولتی و نخبگان
- هوشياری نخبگان استان در خصوص عدم غفلت از توطئه‌های دشمن
- استفاده از توانمندی عشاير به عنوان استعداد‌های درخشان و برجسته در تامين امنيت استان
- توسعه خدمات‌، كارهای آموزشی و سواد و معلومات بين آحاد مردم
- توجه به نسخه‌های اسلامی، ملی و بومی در مديريت كشور و پرهيز از انتخاب نسخه‌های بيگانه نوشته
- توجه به سرمايه‌گذاری و و ايجاد اشتغال برای جلوگيری از ورود جوانان به قاچاق و راه‌های غير‌منطقی و غير‌مشروع
- توجه به مسئله قاچاق به عنوان يك بليه و ويروس به شدت فلج كننده
- اجرايی كردن پيشنهادات و نظرات مطرح شده توسط دانشجويان و اساتيد در ديدار با رهبری
- جديت در پيدا نمودن مدل بومی پيشرفت متناسب با شرايط استان
- پيگيری تدوين خدمات متقابل كرد و ايران بر اساس الگوی كتاب خدمات متقابل اسلام و ايران شهيد مطهری
- پيگيری و حل و فصل مسائل و مشكلات منطقه بيجار
- ايجاد روحيه قدردانی مردم بيجار نسبت به شهر خودشان
- پرهيز از مهاجرت از بيجار و ماندن در آن و آباد كردن شهر
- پيگيری جدی و عملياتی كردن مصوبات سفر با سرعت لازم
- توجه به استفاده، بهره‌برداری و به فعليت رساندن زبان كردی، استعدادهای علمی و هنری جوانان و استعدادهای ورزشی استان به عنوان ثروت ملی
- حمايت از نخبگان و استعدادهای خوب استان
- پايداری عميق‌تر كردن امنيت استان
- فعاليت جدی شورای توسعه غرب كشور با همه جانبه‌نگری‌، توجه كامل به واقعيات و استفاده از نمايندگان مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی به طور مستمر
با مواردی كه ذكر شده مشخص گرديد هنوز كارهای انجام نشده و بر زمين مانده در موضوع سفر رهبری به استان بسيار است و بايد به جای سرگرم شدن به كارهای تزئينی مطالبات رهبری را با عمق‌نگری و ژرف‌انديشی حداكثری دنبال نمود و يكايك را عملياتی كرد. بی‌ترديد كليد توسعه پايدار و پيشرفت همه جانبه استان در نگاه عمل‌گرا و متوازن به بيانات و منويات رهبری نهفته است و بی‌توجهی به‌ اين حقيقت ما را در پيشگاه رهبری‌، شهدا و مردم شرمنده خواهد كرد. يادمان باشد نظام و رهبری حداكثر عنايت و لطف را به استان مبذول داشته‌اند‌، اينك ماييم و مسئوليتی بزرگ و حساس و پاسخی درخور برای آينده كردستان‌.
captcha