تعامل كشورهای منطقه، عامل ناكام گذاشتن خباثت بيگانگان
کد خبر: 2326505
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۰

تعامل كشورهای منطقه، عامل ناكام گذاشتن خباثت بيگانگان

گروه سياسی: فرمانده نيروی دريايی سپاه در ديدار هيئت عالی‌رتبه نظامی عمان برقراری تعامل و همكاری‌های هرچه بيشتر در ميان كشورهای منطقه را عامل ناكام گذاشتن خباثت بيگانگان دانست.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از سپاه نيوز، سردار سرتيپ پاسدار دريادار علی فدوی، فرمانده نيروی دريايی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با معاون عمليات ستاد كل نيروهای مسلح عمان كه در راس هيئتی عالی‌رتبه به كشورمان سفر كرده است ديدار و دو طرف پيرامون مسائل مهم منطقه‌ای از جمله شرايط خليج‌فارس و تنگه هرمز به بحث و تبادل نظر پرداختند.
دريادار فدوی با اشاره به نقش حساس و تعيين‌كننده خليج فارس و تنگه هرمز گفت: اين منطقه نقشی بی‌بديل و غيرقابل مقايسه با ساير نقاط جهان داشته و با جغرافيايی واحد كه مرتبط با كشورهای منطقه است اشتراكات زيادی را ميان آنها ايجاد می‌كند.
وی موضوع انرژی دنيا را دارای ارتباط تنگاتنگ با خليج فارس و تنگه هرمز عنوان و تصريح كرد: در سال‌های آخر جنگ تحميلی 9 تا 10 ميليون بشكه نفت از اين منطقه عبور می‌كرد اما اين رقم امروز به حدود 20 ميليون بشكه رسيده و بنابر پيش‌بينی‌های مراجع جهانی در سال 2020 ميزان عبور نفت از تنگه هرمز به 35 تا 40 ميليون بشكه خواهد رسيد و اين آمار نشانگر افزايش روزافزون نقش راهبردی خليج فارس و تنگه هرمز در معادلات انرژی دنيا است.
فرمانده نيروی دريايی سپاه افزود: علاوه بر اين با افزايش سهم گاز از تامين انرژی، اهميت منطقه بيش از پيش نمايان می شود.
وی با بيان اينكه روند اقتصادی جهان به موضوع انرژی وابستگی تام و تمام پيدا كرده است، اظهار كرد: بطور قطع جمهوری اسلامی ايران و كشورهای منطقه به لحاظ وظيفه انسانی و اسلامی در فراهم آوردن شرايط مطلوب برای مردم خود و جهان تلاش می‌كنند.
دريادار فدوی تصريح كرد: جمهوری اسلامی ايران به دنبال برقراری تعامل و ارتباطی عدالت‌محور و صرفا اقتصادی برای خود و تمامی كشورهای نيازمند به انرژی منطقه است، به همين منظور تأمين امنيت خليج فارس و تنگه هرمز توسط ايران و ساير كشورهای حاشيه به منزله تأمين امنيت انرژی دنيا است.
وی اهداف آمريكا برای ماندن در منطقه خليج فارس را متفاوت با ادعای آنها دانست و تاكيد كرد: آمريكايی‌ها به بهانه تأمين امنيت انرژی جهانی از سال‌های پايانی جنگ تحميلی حضور نيروهای خود در خليج فارس را گسترش دادند اما هيچ گاه قادر به اثبات اين ادعا نبوده‌اند.
فرمانده نيروی دريايی سپاه با اشاره به افزايش حضور ناوگان آمريكا در سال‌های پايانی جنگ تحميلی اذعان داشت: آمريكايی‌ها در سال 1986 ميلادی بيش از 80 ناو جنگی را با توجيه تأمين امنيت انرژی جهانی وارد خليج فارس كردند و در يك سال و نيم پايان جنگ 300 فروند كشتی نظامی، تجاری و نفتی آنها مورد اصابت قرار گرفت ،در حالی كه در شش و نيم سال ابتدايی جنگ 250 فروند كشتی مورد اصابت قرار گرفته بود و اين گواهی بر نادرست بودن ادعای آمريكا است.
وی با بيان اينكه آمريكا در دستيابی به منافع و اهداف خود از هيچ اقدامی فروگذار نمی‌كند خاطرنشان كرد: كشتار بيش از يك ميليون نفر در عراق، افغانستان و ساير كشورهای منطقه دليل روشن و درستی بر اين موضوع است.
دريادار فدوی حوادث و رخداد‌های سال‌های اخير در منطقه را به ضرر آمريكا دانست و با اشاره به خروج آنها از عراق تصريح كرد: كشورهای منطقه و دنيا ديگر نقش تعيين‌كننده‌ای را برای آمريكا قائل نيستند، آمريكايی‌ها با تحقق نيافتن اهدافشان در عراق و با طرح خروج توافقی، در واقع از اين كشور با خفت و خواری گريختند.
وی با بيان اينكه وضعيت آمريكا در افغانستان نيز به مراتب بدتر از عراق خواهد بود افزود: عزيمت آمريكا از منطقه قطعی است ،اما در اين هزيمت ويرانی و خرابی‌های بسياری به وجود آوردند كه بايد مراقب بود كشورهای ديگری جايگزين عراق و افغانستان نشوند.
فرمانده نيروی دريايی سپاه با تأكيد بر اينكه هيچ زمينه‌ای را نبايد برای خباثت آمريكا فراهم كرد اظهار كرد: تعامل و همكاری كشورهای منطقه تنها عاملی است كه می‌تواند روند صحيحی را در اين خصوص ايجاد كند.
وی در بخش ديگری از سخنانش با تأكيد بر اينكه ما در منطقه خليج‌فارس و تنگه هرمز كشورهايی هستند كه بر عليه منافع خود و مسلمانان خباثت می‌كنند، تصريح كرد: در اين منطقه جمهوری اسلامی ايران به طور دقيق و همه‌جانبه حركات كشورهايی كه در راستای اهداف آمريكا گام برمی‌دارند را رصد و در چارچوب اهداف بازدارندگی خود و تمامی شناورهای نظامی و غير نظامی آنها را به طور كامل كنترل می‌كنند.
دريادار فدوی با بيان اينكه تمام اقدامات و كنترل ما در خليج‌فارس كشورهای بيگانه را شامل می‌شود گفت: تعامل و همكاری با كشورهای همسايه مورد تاكيد نيروهای دريايی جمهوری اسلامی ايران بوده و نيروی دريايی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ايران اين امر را به طور كامل مورد توجه قرار می‌دهند.
وی همچنين با اشاره به استقرار ستاد فرماندهی نيروی دريايی سپاه در بندرعباس اذعان كرد: با استقرار ستاد فرماندهی، منطقه خليج‌فارس و تنگه هرمز از نزديك‌ترين محل و شرايط ممكن مورد توجه و دقت قرار گرفته و به واقع می‌توان گفت كنترل منطقه از دريا انجام می‌شود.
فرمانده نيروی دريايی سپاه در پايان شرايط امروز منطقه را ويژه و خاص توصيف و تأكيد كرد: در اين شرايط تمامی كشورهای منطقه بايد مراقبت‌های بيشتری از وضعيت داشته باشند و برقراری و ارتقای تعاملات در اين مهم می تواند نقش به سزايی را ايفا كند.
همچنين در اين ديدار، سرتيپ ستاد «راشد بن سيف بن محسن الشيدی» معاون عمليات ستاد كل نيروهای مسلح عمان، با ابراز خرسندی از ديدار و تبادل نظر با فرمانده نيروی دريايی سپاه بر ايجاد ارتباط و تعامل هرچه مستحكم و عميق‌تر ميان دو كشور تأكيد كرد.
captcha