گردهمايی مديران مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی برگزار شد
کد خبر: 2346609
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۸

گردهمايی مديران مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی برگزار شد

گروه فعاليت‌های قرآنی: گردهمايی آموزشی و فرهنگی مديران مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی صبح امروز پنجشنبه، 25 خردادماه با حضور مسئول اداره حمايت‌های مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور و رئيس دبيرخانه صدور مجوز مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، گردهمايی آموزشی و فرهنگی مديران مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی صبح امروز پنجشنبه، 25 خردادماه با حضور مسئول اداره حمايت‌های مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور و رئيس دبيرخانه صدور مجوز مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور در مشهد برگزار شد.
اين مراسم صبح امروز در محل سالن همايش‌های دفتر تبليغات خراسان رضوی با تلاوت آياتی چند از كلام الله مجيد، پخش سرود جمهوری اسلامی ايران و صلوات خاصه امام رضا(ع) آغاز شد و در ادامه يوسف امينی، رئيس دفتر هماهنگی توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی خراسان رضوی ضمن عرض خيرمقدم به حاضران، اظهار كرد: يكی از اقداماتی كه به صورت اساسی و محوری برای توسعه فعاليت‌های قرآنی در سطح كشور برنامه‌ريزی و اجرا شد، تاسيس مركز هماهنگی توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور بود كه وظيفه ساماندهی و مديريت حوزه قرآن را بر عهده دارد.
وی افزود: پس از تاسيس اين مركز، برای ايجاد پايگاه اصلی مباحث قرآنی در جامعه، بنا شد تا طی يك برنامه‌ريزی هدفمند موسسات فرهنگی قرآن و عترت ايجاد شود تا موضوع قرآنی شدن جامعه با قدرت و سرعت بيشتری صورت بگيرد.
امينی با اشاره به اهداف اصلی اين گردهمايی، گفت: هدف از برگزاری اين همايش تبادل نظر و آشنايی مديران و كارشناسان موسسات قرآن و عترت با آخرين قوانين و مقررات مربوطه به فعاليت‌ها و برنامه‌های قرآنی كشور در بخش‌های مختلف آموزش و تبليغ و ترويج قرآن كريم است.
در ادامه گروه بين‌المللی تواشيح و مديحه‌سرايی سيرةالنبی به اجرای برنامه‌ای در مدح امام رضا(ع) پرداخت و پس از آن محمد انصاری‌راد، رئيس دبيرخانه صدور مجوز مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور با بيان اينكه فرهنگسازی قرآنی از مهمترين مسائل ودغدغه های مسئولين نظام است، تصريح كرد: آرزوی همه ماست تا روزی فرهنگ قرآنی به جايگاه مطلوب و در شان خود در جامعه رسيده و همه مسائل برمبنای فرهنگ قرآنی رصد شود.
وی موسسات فرهنگی قرآن و عترت را بسترساز رسيدن به توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه دانست و گفت: موسسات فرهنگی قرآن و عترت هم به لحاظ برد اجتماعی و هم به لحاظ تاثيرگذاری دارای جايگاه ويژه‌ای در جامعه هستند.
انصاری‌‌راد با ارائه گزارشی كوتاه از عملكرد دبيرخانه صدور مجوز مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور ادامه داد: تا سال 1388 تنها 200 موسسه قرآنی موفق به دريافت مجوز اوليه از وزارت فرهنگ و ارشاد شدند كه در سال 89 و سال 90 اين رقم به 1600 موسسه قرآنی افزايش يافته است.
سپس محمدحسين فدوی، مسئول اداره حمايت‌های مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص حمايت‌های مركز از موسسات فرهنگی قرآن و عترت، گفت: حمايت‌های مركز از موسسات قرآن و عترت در حوزه‌های تجهيز و كمك‌های ساختمانی، بيمه و اقلام فرهنگی است كه در سال جديد اين حمايت‌ها افزايش يافته است.
وی با بيان اينكه برنامه تجهيز در سال 91 شامل كليه موسساتی مي‌شود كه مراحل اماكن را طی كرده‌اند، افزود: مبنای محاسبه كمك به موسسات نيز امتيازاتی است كه هر موسسه بر اساس سه شاخص شركت در آزمون سراسری آموزشی، منطقه جغرافيايی و وسعت بنای موسسه دريافت می‌كند.
فدوی در خصوص بيمه فعالان قرآنی نيز ادامه داد: تحت پوشش قرار دادن فعالان قرآنی كه فاقد هرگونه بيمه هستند در قالب موسسات قرآنی در دستور كار قرار گرفته است.
در ادامه حجت‌الاسلام مهدی مقامی، مدير مسئول موسسه تدبر در قرآن و سيره مشهد بيان كرد: بحث تدبر در قرآن يك طرح جديد است كه در حوزه فعاليت‌های قرآنی كشور مطرح شده است.
وی با بيان اين مطلب كه موسسات قرآن و عترت توجه چندانی به مسئله تدبر در قرآن ندارند، گفت: تمام دغدغه فعالان قرآنی پياده سازی قرآن در صحنه‌های جامعه است، ولی آيا قرآن تنها برای حفظ، تجويد، مفاهيم و... نازل شده است؟
مقامی تاكيد كرد: بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبری اگر فعاليت‌های قرآنی ما با گام نهايی آن يعنی تدبر در قرآن گره نخورد، ابتر است.
همچنين در ادامه سيدرضا مختاری، مدير مسئول موسسه فرهنگ و هنر انتظار قائم با اعلام خبر برگزاری جشنواره ملی داستان‌های قرآنی در خراسان رضوی، اظهار كرد: از آنجايی كه در لابه لای مباحث و مسائل توحيدی قرآن مضامين و معنای متعدد در قالب داستان‌های شيوا و آموزنده ای وجود دارد، بنا شد تا جشنواره داستان‌های قرآنی برگزار شود.
وی با اشاره به اهداف اين جشنواره، گفت: تاكيد بر جذابيت‌ها و ظرفيت‌های قرآن كريم و اسلام ناب محمدی(ص)، شناسايی و جذب استعدادهای برتر در حوزه داستان‌های قرآنی، گسترش آموزه‌های قرآنی در جامعه اسلامی به طور غيرمستقيم و ... از اهداف اين جشنواره به شمار مي‌رود.
مختاری با بيان اينكه مرحله نهايی اين جشنواره آبان ماه سال جاری در مشهد برگزار می شود، افزود: مرحله استانی اين جشنواره در دو مرحله برگزار شده است كه مرحله ملی آن آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود.
يادآوری می‌شود، در پايان اين همايش انتخابات اعضای شورای برنامه‌ريزی و هماهنگی موسسات قرآن و عترت خراسان رضوی برگزار شد.
captcha