توليد نرم‌افزارهای دينی و قرآنی نيازمند اعتبارات دولتی است
کد خبر: 2350343
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۲

توليد نرم‌افزارهای دينی و قرآنی نيازمند اعتبارات دولتی است

گروه فضای مجازی: تعدادی از ناشران آثار ديجيتالی دينی و قرآنی در حاشيه بيست و نهمين دوره مسابقات بين‌المللی قرآن كريم در سالن مركز همايش‌های برج ميلاد مستقر شده‌اند كه بسياری از ‌آنها بر حمايت‌های دولت از توليد نرم‌افزارهای دينی و قرآنی تأكيد داشتند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، بيست و نهمين دوره مسابقات بين‌المللی قرآن كريم از بيست و هشتم خردادماه آغاز شده و تا دوم تيرماه در سالن مركز همايش‌های برج ميلاد ادامه دارد؛ در بخش جنبی اين دوره از مسابقات تعدادی از ناشران آثار ديجيتالی دينی و قرآنی مستقر شده‌اند و به معرفی و فروش آثار خود همچون تلاوت قرآن و مفاهيم دينی و مذهبی می‌پردازند.
طی ساليان اخير تعدادی از مؤسسات و شركت‌های نرم‌افزاری به توليد آثار دينی و مذهبی پرداخته‌اند كه البته برخی از اين ‌آثار از كيفيت چندان مطلوبی برخوردار نبودند گرچه تعدادی از آنها توليدات خوبی را در كارنامه كاری خود به ثبت رسانده‌اند. از اين جهت تصميم گرفتيم تا با تعدادی از نمايندگان مؤسسات حاضر در مسابقات گفت‌وگويی در اين حوزه و نحوه تبليغ دين در فضای مجازی داشته باشيم.
علی صالحی‌متين، كارشناس شورای عالی قرآن، با اشاره به توليد و پخش لوح فشرده دينی و مذهبی و تأثير آن در تبليغ دين اظهار كرد: هنر تلاوت قرآن، انگيزه‌ای برای ارتقای بينش دينی بوده و حتی استماع آن ابتدايی‌ترين بحث برای ورود به معارف قرآن است؛ بنابراين توليد و پخش لوح فشرده و نرم‌افزارهای دينی و مذهبی می‌تواند در تبليغ دين تأثيرگذار باشد.
وی افزود: يكی از اهداف بيست و نهمين دوره مسابقات قرآن كريم، استماع آن است كه از اين طريق مردم به سوی معارف دينی تشويق می‌شوند، در واقع همين كه مردم در اين محفل نورانی گردهم می‌آيند و به استماع قرآن می‌پردازند، به سمت و سوی معارف دينی و قرآنی سوق می‌يابند.
كارشناس شورای عالی قرآن، بارگذاری تلاوت‌های قرآن در فضای مجازی را يكی از راه‌های انتقال مفاهيم دينی و قرآنی به كاربران دانست و گفت: شورای عالی قرآن، ناب‌ترين و جذاب‌ترين تلاوت‌ها را در سايت شورای عالی قرآنی به نشانی http://www.scquran.ir بارگذاری می‌كند تا از اين طريق كاربرانی كه دسترسی به خريد نرم‌افزارها و لوح‌های فشرده ندارند، تلاوت‌ها را دانلوده كرده و مورد استفاده قرار دهند.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در طليعه ماه مبارك رمضان هر سال با اساتيد، قاريان و حافظان ممتاز سراسر كشور ديدار می‌كنند كه فايل صوتی بيانات ايشان به همراه تلاوت‌های آن در سايت شورای عالی قرآن بارگذاری می‌شود.
همچنين عليرضا شبستانی، كارشناس شركت نرم‌افزاری نورالزهرا كه در زمينه توليد نرم‌افزارها ويژه تلفن همراه فعاليت می‌كند (تا كنون بسياری از تلاوت‌ها و آموزش تجويد قرآن در قالب نرم‌افزارهای تلفن همراه در اين شركت توليد شده است)، با اشاره به تأثير حمايت‌های دولت از توليد نرم‌افزارهای دينی و قرآنی، اظهار كرد: دولت بايد از توليد نرم‌افزارها و لوح‌های فشرده مذهبی حمايت كند تا مفاهيم دينی و قرآنی به گروه‌های مختلف جامعه به ويژه نسل جوان انتقال يابد و بتوانيم فرهنگ ناب شيعی را به جهانيان معرفی كنيم.
وی افزود: متأسفانه حمايت‌هايی از سوی دولت در حوزه بازی‌های رايانه‌ای صورت نمی‌گيرد؛ بنابراين بازی‌ها با با بيشترين قيمت توليد می‌شود و در نتيجه قيمت پشت جلد بيش از توان مالی متقاضيان می‌شود اين درحالی است كه آنها به واسطه دانلود و با كمترين هزينه بازی‌های دلخواه را از فضای مجازی دريافت می‌كنند.
كارشناس شركت نرم‌افزاری نورالزهرا تصريح كرد: شركت‌های نرم‌افزاری به واسطه حمايت‌های دولت می‌توانند بهترين توليدات ديجيتالی دينی و قرآنی را برای علاقه‌مندان توليد كنند تا از اين طريق بتوان فرهنگ ايرانی اسلامی را به جامعه انتقال داد.
وی يادآور شد: شركت نرم‌افزاری نورالزهرا در زمينه نرم‌افزارهای تلفن همراه با موضوعات دينی و قرآنی فعاليت می‌كند كه تا كنون به توليد نرم افزار صراط، آموزش قرآن و تجويد و تفسير، روخوانی و روانخوانی قرآن، آموزش تجويد اقدام كرده است.
احمد اصفهانی، مسئول فروشگاه بنياد فرهنگی حضرت مهدی(عج)، با اشاره به تأثير برخی از نرم‌افزارها در ارتقای شناخت امام زمان(عج)، گفت: اين بنياد از ابتدای فعاليتش تلاش می‌كند تا از طريق توليد نرم‌افزار و لوح‌های فشرده، معرفت مردم با امام زمان(عج) را افزايش دهند و مردم نسبت به فرهنگ انتظار نگرش مناسبی داشته باشند؛ زيرا توليد نرم‌افزار و لوح‌های فشرده در اين زمينه بی‌تأثير نيست و تا كنون مردم استقبال بيشتری از اين توليدات داشته‌اند.
وی افزود: با توليد نرم‌افزار و لوح‌های فشرده تمام تلاش خود را می‌كنيم تا مردم نسبت به فتنه‌های آخرالزمان آگاهی بيشتری داشته باشند، فتنه‌هايی كه در عصر كنونی شاهد هستيم. خوشبختانه تعداد بسياری از مخاطبان علاقه‌مند به حوزه مهدويت از آثار بنياد فرهنگی حضرت مهدی(عج) استقبال كرده‌اند.
مسئول فروشگاه بنياد فرهنگی حضرت مهدی(عج) تصريح كرد: فضای مجازی يكی از راه‌های تبليغ در حوزه دين و معارف قرآنی به شمار می‌رود؛ بنابراين شركت‌های نرم‌افزاری بايد در زمينه اين موضوعات تلاش بيشتری كنند تا با زبانی ساده و متناسب با نياز جامعه به توليدات فاخری بپردازند.
مسئول فروشگاه بنياد فرهنگی حضرت مهدی(عج) تصريح كرد: در اين غرفه نشريه‌ای با نام «گل نرگس» را توزيع می‌كنيم كه اين نشريه درباره تاريخ يهوديت و ارتباطش با عصر كنونی است.
در مجموع سخنان مصاحبه ‌شوندگان اين نكته بارز بود كه توليد نرم‌افزارهای دينی و قرآنی نيازمند همكاری و اعتبارات دولتی است و تا زمانی كه اين اعتبارات در اندازه مناسب تأمين نشود، نمی‌توان اميدی داشت كه توليد اين دسته از نرم‌افزارها بتواند در تبليغ و معرفی فرهنگ ناب دينی مؤثر باشد.
captcha