ثبت‌ نام مسابقات «مديحه‌سرايی و هم‌خوانی قرآن» در خراسان جنوبی آغاز می‌شود
کد خبر: 2379584
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۳

ثبت‌ نام مسابقات «مديحه‌سرايی و هم‌خوانی قرآن» در خراسان جنوبی آغاز می‌شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: مديركل اوقاف و امور خيريه خراسان جنوبی از آغاز ثبت‌ نام مسابقات مديحه‌سرايی و هم‌خوانی قرآن كريم، اذان و ابتهال در این استان خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدطاهر گرايلی، مديركل اوقاف و امور خيريه خراسان جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان جنوبی، گفت: ثبت‌ نام مسابقات مديحه‌سرايی و همخوانی قرآن كريم، اذان و ابتهال از دهم مردادماه آغاز و تا 25 شهريورماه ادامه دارد و علاقه‌مندان برای ثبت نام می‌توانند به ادارات اوقاف و امورخيريه يا به نشانی اینترنتی www.quraniran.ir مراجعه كنند.
وی عنوان كرد: يكی از عرصه‌های فعاليت‌های گروهی قرآن، تشكيل گروه‌های همخوانی و مديحه‌سرايی توسط جوانان پر شور اين مرز بوم است و برگزاری مسابقات در اين زمينه می‌تواند تجلی‌گاه پيوند هنر و متون اصيل اسلامی باشد، تلاوت گروهی آيات قرآن مجال پيوند دل‌های جوانان دلباخته قرآن و ثقلين است و از طرف ديگر رقابت در اجرای ابتهالات و قرائت ادعيه و مناجات‌های پر سوز كه همچون گنجينه‌ای گرانبها ميان ماست و نيز اذان كه شعار مسلمانان و دربردارنده بلندترين مفاهيم توحيدی است، زينت‌بخش اين رقابت‌ها است.
حجت‌الاسلام گرايلی هدف از برگزاری مسابقات را ايجاد انگيزه در افراد جامعه به‌ويژه جوانان و نوجوانان در راستای تقويت بنيه اعتقادی و مذهبی، ايجاد انس با قرآن كريم و آشنايی با فضائل اهل بيت عصمت و طهارت(ع)، توجه دادن افراد جامعه به‌ويژه جوانان و نوجوانان به معارف قرآن و اهل بيت(ع)، ايجاد رقابت سالم میان جوانان و نوجوانان در زمينه مسابقات قرآنی و تواشيح، شناسايی نخبگان و فعالان در عرصه تواشيح و اذان و ابتهال و ارتقای سطح اذان‌گويی، ابتهال، مديحه‌سرايی و همخوانی در سطح استان و توسعه و گسترش آن در جامعه عنوان كرد.
وی، موضوعات مسابقات در بخش ابتهال را ادعيه و مناجات‌های به‌ويژه فرازهای منتخب از صحيفه سجاديه و جامعه كبيره، اشعار شعرای نامدار و معتبر(عرب زبان) در مدح اهل بيت(ع) يا مسائل اعتقادی (ولايت، انتظار) و محتوای بخش مديحه‌سرايی را با توجه به اهميت اين بخش انتخاب متون قوی با محتوای غنی مفاهيم اسلامی و استفاده از اشعار ناب شعرای نامدار و معتبر(عرب زبان) با موضوعات؛ متن، منقبت و فضايل اهل بيت(ع) به‌ويژه امام حسين(ع)، موضوعات مرتبط با توليد، عدم اتكا به غير، استقلال مسلمانان و عدم وابستگی و اهميت جهاد در اسلام عنوان كرد.
مديركل اوقاف و امور خيريه خراسان جنوبی افزود: گروه‌های مديحه‌سرايی می‌توانند برای تهيه متون به اشعار دعبل‌ خزايی، فرزدق، كميت، صفی‌الدين حلی و جواهری به نرم‌افزار سيره معصومين(ع) مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی مراجعه كنند.
حجت‌الاسلام گرايلی گفت: در بخش همخوانی قرآن، آيات مرتبط با موضوع توليد، عدم اتكا‌ به غير، استقلال مسلمانان، عدم وابستگی مورد توجه است.
وی خاطرنشان كرد: زمان برگزاری مسابقات مرحله‌ شهرستانی اذان و ابتهال(در صورت حد نصاب شركت‌كنندگان) 28 شهريورماه تا هفتم مهرماه هم‌زمان با دهه كرامت و زمان برگزاری مرحله‌ استانی مسابقات مديحه‌سرايی و همخوانی قرآن كريم، اذان و ابتهال هم‌زمان با دهه‌ ولايت پنجم آبان‌ماه الی 15 آبان‌ماه 91 است.
captcha