تلاش برای برگزاری مسابقات ملی قرآن دانشجويی در كشورهای ديگر با همكاری ايران
کد خبر: 2405364
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۱

تلاش برای برگزاری مسابقات ملی قرآن دانشجويی در كشورهای ديگر با همكاری ايران

گروه فعاليت‌های قرآنی: رئيس مركز قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويی تأكيد كرد: اگر می‌خواهيم سطح مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان مسلمان را ارتقا دهيم، يكی از راه‌های آن حضور شركت‌كنندگان قوی از طريق برگزاری مسابقات ملی قرآن ويژه دانشجويان در كشورهای ديگر است.

رحيم قربانی، رئيس مركز قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويی و نايب رئيس جمعيت قرآنی استان تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: هر كار قرآنی كه در حيطه آموزش عالی در سطح دانشگاه و يا در سطح بين‌المللی برگزار شود می‌تواند همراه با تأثيرگذاری‌های بسيار زيادی باشد.
وی در ادامه افزود: مطمئناً برگزاری مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان مسلمان همراه با نورانيتی برای شركت كنندگان، برگزاركنندگان و دست‌اندركاران مسابقات خواهد بود و آثار و بركات زيادی را هم برای شركت كنندگان و هم برای افرادی كه از اين برنامه‌ها بهره می‌برند در سطوح مختلف خواهد داشت.
رئيس مركز قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويی تصريح كرد: يكی از نقش‌های مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان كشورهای مسلمان می‌تواند در راستای شناسايی نخبگان قرآنی دانشجويی و نيز به عنوان معرفی الگوهای قرآنی دانشجويی به دانشجويان عزيز مسلمان كشورهای ديگر باشد.
نايب رئيس جمعيت قرآنی استان تهران در ادامه رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده در اين مسابقات را مستلزم برنامه‌ريزی و هدف‌گذاری مناسب دانست و خاطرنشان كرد: برنامه‌ريزی و هدف‌گذاری خاصی كه برای اين مسابقات در نظر گرفته شده است بايد با برنامه‌های كارشناسی شده همراه بوده باشد.
رحيم قربانی يكی از مواردی كه در اين مسابقات بايد به آن پرداخته شود را بحث فضاسازی قرآنی برای برگزاری مناسب اين مسابقات عنوان كرد و گفت: ما بايد از مراحل مقدماتی اين مسابقات تا مراحل پايانی فضاسازی قرآنی ويژه‌ای را تدارك ببينيم.
رئيس مركز قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويی افزود: يعنی به اين صورت نباشد كه پرداختن به اين مسابقات محدود به زمان برگزاری مسابقات باشد بلكه بايد فضاسازی قرآنی برای دوره‌های بعدی، از پايان مسابقات در مراكز آموزش عالی كشور و حتی در ساير كشورها اجرا شود تا تأثيرگذاری بيشتری را به همراه داشته باشد.
وی در ادامه تأكيد كرد: اگر مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان مسلمان صرفاً در سطح يك زمان محدود برگزار شود، مطمئناً فقط برای تعداد شركت كنندگان و در حد بسيار محدودی تأثيرگذار خواهد بود. اما اگر بخواهيم در سطح ملی و بين‌المللی تأثيرگذار باشيم تدابير و هدف‌گذاری ويژه‌ای را می‌طلبد.
نايب رئيس جمعيت قرآنی استان تهران برگزاری مسابقات در دو رشته قرائت و حفظ كل را يكی از مواردی دانست كه جذب مخاطب را محدود خواهد كرد و در ادامه گفت: بايد تدابيری در راستای افزايش رشته‌های مسابقات انديشيده شود.
قربانی يك از راه‌كارهای افزايش سطح مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان مسلمان را برگزاری مسابقات گسترده قرآن ويژه دانشجويان در كشورهای ديگر دانست و گفت: به نظر می‌رسد در كشورهای ديگر هنوز اين اتفاق نيفتاده است. ما هنوز خبر نداريم كه آيا مسابقات قرآن در سطح گسترده بين دانشجويان كشورهای ديگر برگزار می‌شود يا خير تا برگزيدگان بتوانند به مسابقات ايران راه يابند. البته من خودم بعيد می‌دانم كه چنين مسابقاتی در كشورهای ديگر برگزار شود.
وی در ادامه به بحث برگزاری چنين مسابقاتی در سطح ملی در كشورهای ديگر با همكاری كشورمان پرداخت و تصريح كرد: اگر رايزنی‌های مختلفی انجام شود، با پيشنهاد كشورمان در ساير كشورها هم در مراكز آموزش عالی چنين مسابقاتی از سطح مقدماتی تا سراسری انجام شود و برگزيدگان آن بتوانند به مسابقات ما راه يابند قاعدتاً فضاسازی و استقبال زيادی از اين مسابقات در ساير كشورها هم خواهد شد و سطح مسابقات ما نيز تا حد بسيار زيادی بالا خواهد رفت.
افزايش رشته‌های مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان يكی ديگر از محورهای گفت‌وگوی رحيم قربانی با خبرگزاری ايكنا بود، وی در ادامه افزود: مطمئناً صحبت در اين زمينه بسيار زياد بوده است و حتماً بنا بر ملاحظاتی اين امر صورت نگرفته است ولی می‌توان در اين مسابقات حداقل از بين رشته‌های مختلف رشته‌های پژوهشی را به رشته‌های اصلی اضافه كرد.
قربانی با اشاره به اينكه رسالت دانشجويان و دانشگاهيان هم چيزی جز پژوهش و تحقيق نيست، خاطرنشان كرد: اگر قرار است رشته‌ای اضافه نشود حداقل بايد در زمينه افزايش رشته‌های پژوهشی با موضوعات روز تجديدنظر كرد چرا كه اين نياز وجود دارد كه اين امر هم می‌تواند باعث افزايش سطح شركت كنندگان در مسابقات شود.
آخرين محور گفت‌وگوی رئيس مركز قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويی با خبرگزاری ايكنا مربوط به حضور بانوان در اين مسابقات بود. قربانی در اين زمينه گفت: با بررسی‌های كارشناسی قاعدتاً اگر امكان حضور بانوان در اين مسابقات در رشته حفظ وجود داشته باشد، مطمئناً شاهد ارتقاء سطح مسابقات خواهيم بود.
captcha