اجلاس اساتيد بسيجی دانشگاه‌های كشور در مشهد پايان يافت
کد خبر: 2406070
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۳

اجلاس اساتيد بسيجی دانشگاه‌های كشور در مشهد پايان يافت

گروه سياسی: مراسم اختتاميه اجلاس سالانه اساتيد بسيجی دانشگاه‌های كشور از صبح روز گذشته در حرم مطهر رضوی آغاز و همزمان با نماز مغرب و عشا با حضور شخصيت‌های كشوری در مشهد پايان يافت.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، مراسم اختتاميه اجلاس سالانه اساتيد بسيجی دانشگاه‌های كشور از صبح روز گذشته، 15 شهریورماه در حرم مطهر رضوی آغاز و همزمان با نماز مغرب و عشا و با حضور شخصيت‌های كشوری در سالن قدس حرم مطهر رضوی پايان يافت.
اجلاس اساتيد بسيجی دانشگاه‌های كشور از 12 شهريوماه در مشهد آغاز شد كه در اين اجلاس بيش از 1000 نفر از اساتيد بسيجی در جهت اسلامی‌كردن دانشگاه‌ها به تبادل نظر پرداختند.
مراسم اختتاميه اجلاس اساتيد بسيجی كشور در نوبت صبح با تلاوت آيات چندی از كلام‌الله مجيد آغاز و سپس سرود جمهوری اسلامی و صلوات خاصه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) پخش شد.
در ادامه علی فدوی، فرمانده نيروی دريايی سپاه پاسداران اسلامی گفت: توان نظامی ما در آب‌های خليج فارس پاسخگوی تهديدات دشمنان اسلامی است.
وی اظهار كرد: آمريكا مواظب است در خليج فارس تيری خارج نشود چون برنامه‌های دراز مدت اين كشور به هم می‌ريزد و اين كشور قادر نيست به تهديدات ايران پاسخی داشته باشد.
فدوی با اشاره به اينكه در همه دنيا توان دريايی تعريف خاصی دارد، گفت: ما تنها به اين تعريف‌ها اكتفا نمی‌كنيم و برای هر تهديدی پاسخ كوبنده‌ای خواهيم داشت.
وی در پاسخ به اين سؤال كه آيا آمريكا توان حمله به ايران را دارد، اظهار كرد: در عمل وقتی نگاه می‌كنيم می‌بينيم آمريكا در حوزه دفاعی قرار دارد و منتظر آن است كه ما عليه آن‌ها اقدامی انجام می‌دهيم يا نه.
فرمانده نيروی دريايی سپاه پاسدران انقلاب اسلامی با اشاره به اينكه آمريكا در حوزه دفاعی قرار دارد، تصريح كرد: آمريكا ابرقدرت نظامی و سياسی نيست بلكه توانمند در عمليات روانی و رسانه‌ای است.
در ادامه محمدحسين صفارهرندی، مشاور فرماندهی كل سپاه پاسداران با اشاره به انتخابات رياست جمهوری دوره يازدهم گفت: برای برنامه مهمی چون انتخاب رياست جمهوری نيازمند برنامه منسجمی كه توسط كادرهای مختصص و وفادار به نظام تدوين شده باشد، هستيم.
صفارهرندی ادامه داد: اين برنامه‌ها نبايد تحت تاثير اصناف و شخصيت‌ها قرار بگيرد لذا برای اين مهم بايد از ظرفيت‌های بسيار مناسب اساتيد دانشگاه‌ها به ويژه اساتيد بسيجی دانشگاه‌ها استفاده كرد.
وی اظهار كرد: پس از انتخاب شهيد رجايی گزينش رياست جمهوری بر حسب وفاق ملی بوده و انتخاباتی كه بر حسب وفاق ملی است بر حسب شرايط نياز جامعه فراهم می‌شود.
مشاور فرماندهی كل سپاه پاسداران تصريح كرد: انتخاب مقام معظم رهبری به عنوان رياست جمهوری نيز بر اساس همين وفاق ملی بوده است. اگر قرار است ما انتخاباتی داشته باشيم و بعد از آن نگوييم چرا انتخابات اين طور شد و اين اشخاص پای كار آمدند، ضامنش تدوين برنامه مدون توسط احزاب و گروه‌های مختلف است.
سپس در ادامه حسن رحيم‌پورازغدی، عضو شورای انقلاب اسلامی فرهنگی با بيان اينكه مدل تعارض و مدل چپ و راست تا قبل از انقلاب اسلامی تمام اتفاقات دين را تقسيم می‌كرد، گفت: اين دو تفكر مادی كه تنها در روش با هم تفاوت داشتند، پس از جنگ جهانی دوم جنگ‌های خود را در كشورهای آفريقايی و آمريكايی انجام می‌دادند.
رحيم‌پورازغدی با انتقاد از گسترش غرب زدگی در جمهوری اسلامی ايران گفت: نظام آموزشی، سينما، خانواده، روش لباس و مد ما آميخته به غرب است. دليل اين غرب زدگی آن است كه طلاب، روحانيون و اساتيد دانشگاه‌ها نتوانستند در اين زمينه توليد فكر و تمدن سازی داشته باشند.
وی عنوان كرد: اگر اساتيد در دانشگاه‌ها و علمای ما در حوزه علميه در مقابل اين هجمه غربی دشمن شكست بخورند در مراحل بعدی نظام با شكست مواجه خواهيم شد.
وی تصريح كرد: جهان اسلام در قرون 4 و 5 هجری قمری ميان عباسيان، فاطميان، آل بويه، ديلمی‌ها و ... كه گرايش‌های مختلف و گاه در تضادی داشتند تقسيم شد با اين وجود در تمام مناطق تحت كنترل آن‌ها كتابخانه‌ها و آزمايشگاه‌های مختلف وجود داشت به طوری كه گاه در يك كتابخانه خصوصی تا دو ميليون كتاب يافت می‌شد و اين در حالی است كه امروزه بزرگ‌ترين كتابخانه‌های كشور از جمله كتابخانه آستان قدس تعداد كتاب‌هايشان به دو ميليون جلد نمی‌رسد.
رحيم پور بيان كرد: تمدن جديدی در منطقه در حال شكل‌گيری است كه نتيجه مثبت يا منفی بودن آن به شما علمای حوزه و اساتيد بسيجی بستگی دارد.
مراسم اختتاميه اجلاس اساتيد بسيجی در نوبت صبح همزمان با نماز ظهر و عصر به پايان رسيد و ادامه مراسم در نوبت عصر ساعت 16 آغاز شد.
ابتدای مراسم حسن رحيم‌پورازغدی، عضو شورای انقلاب اسلامی فرهنگی به ادامه مباحث خود پرداخت و تصريح كرد: دشمن قصد دارد نبرد اسلام آمريكايی و اسلام ناب را به نبرد مذاهب اسلامی تبديل كند و با راه‌اندازی جنگ‌های مذهبی و قوميتی، طرح و برنامه دارد تا جلوی فضا و موج جديد تمدن اسلامی را بگيرد؛ دوره‌ای كه با زمزمه‌ها از مسئولان آغاز و به مردم می‌رسد و تبديل به مطالبه شده و به كف خيابان‌ها می‌ريزد.
وی زير سوال بردن پارادايم و مدلی كه تا پيش از انقلاب، جهان توسط آن تحليل می‌شد را يكی از واقعيت‌های پيچ تاريخی دانست و گفت: پيچ تاريخی يعنی لحظاتی كه پرسش‌های راديكال مطرح می‌شود و هر چه اين سوالات بيشتر و پاسخ به آنها دقيق‌تر انجام شود پيچ تاريخی سريعتر طی خواهد شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما چيزی به عنوان تمدن خالی نداريم و اگر اين پرسش‌ها در دانشگاه‌ها حلاجی نشوند و فقه، اصول، كلام و اخلاق، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی ما هم‌كاسه و منسجم نشوند، نمی‌توان به اين پرسش‌ها پاسخ مناسب داد.
رحيم‌پور ازغدی تعارض چپ و راست را مهمترين جريانی دانست كه تمام اتفاقات دنيا را تعريف می‌كرد ادامه داد: تئوری كه پيش از انقلاب در حوزه‌های مختلف تغييرات جهان را تعريف می‌كرد، مدل تعارض چپ و راست بود تا پس از انقلاب سال 1978 كه پيچ تاريخی آغاز شد و اولين شعارهای «نه شرقی و نه غربی» در اين انقلاب بيان شد.
در ادامه حجت الاسلام عبدا‌لحسين خسروپناه، رييس موسسه حكمت و فلسفه ايران با طرح اين سوال كه آيا دانشگاه نيازهای سياسی، اقتصادی، امنيتی، فرهنگی، نظامی و بهداشت و سلامت جامعه اسلامی را شناسايی و برطرف كرده است، گفت: ما در زمينه‌های مختلف به ويژه در موضوع هسته ای پيشرفت فوق العاده ای داشته ايم، اما اين پيشرفت مطلوب نيست.
وی با ارائه پيشنهاد در جهت تحول دانش افزود: تحقق نگرش درجه دوم به دانش و توليد فلسفه‌های مضاف به دانش، البته نه تكرار فلسفه غرب می‌تواند در جهت تحول در دانش موثر باشد.
رییس موسسه حكمت و فلسفه ايران اظهار كرد: فلسفه انسان غير از فلسفه علوم انسانی است و فلسفه طبيعت، غير از فلسفه علوم طبيعی و ما نيز هم به علوم انسانی و هم به علوم طبيعی نياز داريم.
حجت الاسلام خسرو پناه با بيان اينكه سوره جاثيه درس طبيعت به انسان می‌دهد، افزود: سوره جاثيه نگاه قرآن به طبيعت و نگرش انسان به طبيعت را ارائه می‌كند.
سپس ابراهیم عزیزی، معاون توسعه مديريت و سرمايه انسانی رئيس جمهور اذعان كرد: يكی از محورهای مهم سياست‌های مقام معظم رهبری ساختار اداری جامعه اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: اين سياست در 26 بند تبيين و ابلاغ شده که يك مورد آن نهادينه سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر فرهنگ اسلامی است.
وی اظهار كرد: بايد اداره‌های ما از فرهنگ سازمانی اسلامی برخوردار باشند و قوانين و مقررات در آن‌ها مبتنی بر ارزش‌های اسلامی باشد.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انسانی رئيس جمهور، فرمان ولی فقيه را، استمرار فرمان رسول خدا(ص) دانست و تصريح كرد: عمل به فرمان ولی فقيه واجب است و مانند فرمان رسول مكرم اسلام(ص) است.
عزیزی تقوا را منشأ محبت دانست و افزود: تقوا دل انسان را روشن می‌كند و حكمت نيز منشأ تقوای الهی است و سنگ بنای تقوا، اخلاص است.
وی عنوان كرد: فطرت انسان‌ها يك فطرت الهی است كه رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجلاس سران عدم تعهد به آن اشاره كردند.
سپس كامران دانشجو، وزير علوم، تحقيقات و فناوری، با اشاره به مأموريت دانشگاه‌ها تصريح كرد: توليد علم كه اكنون رتبه اول منطقه هستيم، تحقيقات جهت‌دار، تربيت نيروی انسانی برای آرمان‌های جامعه، فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی جزء مأموريت‌های دانشگاه است.
وی با توجه به ترتبيت نيروی انسانی برای آرمان‌های جامعه اظهار كرد: دانشگاه بايد نيروهايی را تربيت كند كه برای جامعه و نظام كادرسازی شود، تا نظام اسلامی برای حركت به سمت آرمان‌ها شتاب بگيرد.
وی ادامه داد: تربيت بر مبنای آرمان‌ها، هنجارها و زيربنای آن جامعه، يكی از مهمترين كارهايی است كه در دانشگاه دنبال می‌شود.
دانشجو، منشأ گفتمان سازی در جامعه را دانشگاه عنوان كرد و گفت: دانشگاه می‌تواند محور نهادينه سازی عدالت در جامعه باشد و عدالت از منظر اسلامی را ارائه كند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوری تصریح کرد: زمانی دانشگاه‌های ما اصلاح می‌شود كه مبانی انقلاب و فرهنگ اسلامی توسط وفاداران به آرمان‌های نظام در دانشگاه‌ها تبيين شود.
وی ادامه داد: زمانی فرهنگ عفاف و حجاب، گفتار و چشم می‌تواند در جامعه حاكم شود كه ابتدا در دانشگاه‌ها حاكم شود، زيرا اگر دانشگاه‌ها اصلاح شود، جامعه نيز اصلاح خواهد شد.
وزير علوم،تحقيقات و فناوری با اين سوال كه مردم كدام فرهنگ و گفتمان را می‌خواهند، يادآور شد: برای اينكه بفهميم جامعه اسلامی كدام فرهنگ و گفتمان را می‌خواهد بايد مراجعه كنيم به انقلاب، زيرا نظام اسلامی محصول انقلاب اسلامی است.
captcha