شبهه‌شناسی و پاسخ به آن در عصر غيبت امری ضروری است
کد خبر: 2412734
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۹

شبهه‌شناسی و پاسخ به آن در عصر غيبت امری ضروری است

گروه سياسی: اكنون در عصر غيبت، هجوم شبهات زياد شده است، البته شبهات محكمی نيست ولی چون وسایل انتقال و عرضه آن فراهم و آسان شده است و اكثريت هم از علم، آنچنانی كه بتوانند اين حرف‌های باطل را رد كنند برخوردار نيستند، بايد آماده بود و خوب شبهه‌شناسی كرد و اينكه جواب اين شبهات را خوب آماده كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، به نقل از روابط عمومی دفتر آيت‌الله‌العظمی لطف‌الله صافی گلپايگانی، مرجع تقليد شیعیان 25 شهريورماه در اولين جلسه درس خارج فقه خود در سال جديد تحصيلی حوزه‌های علميه با بيان اينكه بايد در رفع مجهولات بكوشيم اظهار کرد: ان‌شاء‌الله تحت توجهات و عنايات حضرت ولی عصر جلسات درسی را شروع می‌كنيم و اميدواريم تحت عنايات ايشان به اين مطلب برسيم كه جهل و نادانی‌های بسيار زياد است و بايد هرچه بيشتر و علی الدوام به رفع اين جهل و نادانی‌ها بپردازيم.
وی افزود: مجهولات بشر در دنيا خيلی زياد است و انسان بايد همان‌طور كه قرآن كريم می‌فرمايد: «فَوْقَ كُلِّ ذِی عِلْمٍ عَليمٌ» به طور دائم و هميشه جهت رفع نادانی‌ها زحمت بكشد و مجهولاتش را كم كند اگر چه عمر علم‌آموزی‌اش هزارها سال باشد.
اين مرجع تقليد بيان كرد: اكنون در عصر غيبت، هجوم شبهات زياد شده است، البته شبهات محكمی نيست ولی چون وسایل انتقال و عرضه آن فراهم و آسان شده است و اكثريت هم از علم، آنچنانی كه بتوانند اين حرف‌های باطل را رد كنند برخوردار نيستند، بايد آماده بود و خوب شبهه‌شناسی كرد و اينكه جواب اين شبهات را خوب آماده كرد.
آيت‌الله‌العظمی صافی گلپايگانی تصريح كرد: بايد قرآن و روايات اهل بيت(ع) و معارف عظيمی كه به دست ما رسيده است را هر چه می‌توانيم به دنيا برسانيم همانطور كه قرآن می‌فرمايد بايد هميشه باشد و منحصر به زمان خود پيغمبر اكرم(ص) نيست و حوزه هميشه بايد اين دين و اين دستورات و معارف را برای مردم بيان كند.
وی بيان كرد: امروز كتابی را بين‌الطلوعين در احوال مرحوم حاج آقا شيخ مهدی اصفهانی مطالعه می‌كردم، ايشان علاوه بر مقامات علمی والايی كه داشتند، مقام زهد و تقوايشان بسيار زياد بود و آن مرحوم نماز جماعتی در مسجد شاه اصفهان اقامه می‌كردند كه در ماه مبارك رمضان گاهی تا نصف ميدان نقش جهان جمعيت می‌آمد و در نمازشان شركت می‌كرد.
اين مرجع تقليد با بيان اينكه خانواده‌ و همسران بزرگان هم در درجه والای تقوی بودند اظهار کرد: همه اين‌ها مسائل مهمی است كه زندگی و سيره بزرگان و سلف ما اين‌طور بوده است و ما بايد از شرح احوال اين رجال الهی درس بگيريم.
آيت‌الله‌العظمی صافی گلپايگانی با بيان اينكه مسئله ترويج دين و تعظيم شعائر از همه واجب‌‌تر است، گفت: اگر كسی بتواند و موفق شود كه دين را ترويج و شعائر را تعظيم كند، مردم گمراه را به راه خداوند راهنمايی كند و نگذارد كه سنت‌های اسلامی، مثل حجاب و عفت كم بها شوند، ثوابش از بسياری از عبادات بيشتر است.
وی ادامه داد: غرض اينكه همه اين جريانات برای ما عبرت است و بايد از اين افراد فداكار ياد بگيريم كه هميشه برای دين و در خدمت دين باشيم و بايد مطلب اول و آخر ما و محور فعاليت‌های ما، ترويج دين، حفظ احكام حلال و حرام الهی باشد.
استاد حوزه علميه قم گفت: بايد انسان در اين دنيا از فرصت‌هايی كه دارد به بهترين نحو استفاده ببرد؛ چرا كه يكی از چهار چيزی كه روز قيامت كسی قدم از قدم برنمی‌دارد تا از او سؤال شود، عمر است و بايد فرصت‌ عمر را غنيمت بشماريم و از آن جهت رضای خداوند و خدمت به مكتب قرآن و اهل بيت(ع) استفاده كنيم.
captcha