زائران در انجام عمل حلق به دستورالعمل حلق بهداشتی توجه كنند
کد خبر: 2413974
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۴

زائران در انجام عمل حلق به دستورالعمل حلق بهداشتی توجه كنند

گروه سلامت: رئيس مركز پزشكی حج و زيارت جمعيت هلال احمرگفت: دستورالعملی تدوين شده است تا زائران، مسئولان، پزشكان و مديران كاروان‌ها با اجرای آن مراحل عمل «حلق» را به صورت صحيح و بهداشتی انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، سيدعلی رياض، نماينده رئيس جمهور در شواری‌ عالی جمعيت هلال احمر از ابلاغ دستورالعمل جديد عمل حلق يا تراشيدن موی سر مردان در حج تمتع 91 خبرداد تا مسئولان، پزشكان و مديران كاروان‌ها با اجرای آن مراحل عمل «حلق» را به صورت صحيح و بهداشتی انجام دهند.
رياض اظهار داشت: يكی از اعمال واجب حج تمتع، انجام عمل حلق يا تراشيدن موی سر برای مردان است كه با انجام آن زائر از احرام خارج می‌شود و انجام آن نيازمند رعايت نظافت و بهداشت برای پيشگيری از آلودگی محيط و حفظ سلامت زائران است.
وی افزود: اين عمل به دلايل متعدد از جمله خستگی زائر، كمبود فضای سرويس‌های بهداشتی، هجوم همزمان زائران، نبود امكانات كافی، نداشتن مهارت لازم تيغ زدن به سر و فشار روانی روی زائران چنانچه با برنامه‌ريزی و مديريت انجام نشود علاوه بر تهديد سلامت زائران موجب بر هم زدن نظافت منطقه «منا» و آلودگی محيط و در نهايت شكايت زائران می‌شود.
نماينده رئيس جمهور در شورای عالی جمعيت هلال احمر ادامه داد: اما با انجام حلق بهداشتی می‌توان علاوه بر حفظ سلامت زائران، بهداشت و زيبايی محيط منطقه «منا» را نيز حفظ كرد و از معنويت اين شرايط مقدس بيشتر بهره‌مند‌ شد.
رياض با اشاره به بندهای اين دستورالعمل شامل برگزاری جلسات آموزشی و توجيهی ويژه حلق بهداشتی برای تمام زائران، گفت: در جلسات آموزشی به زائران تاكيد می‌شود وسايل مربوط و لازم را همراه خود داشته باشند.
وی اظهار داشت: زائران بايد ماشين اصلاح، ترجيحاً دارای باطری يا شارژ يا خودتراش دارای تيغ از نوع مرغوب و بسيار تيز، پيش‌بند پلاستيكی يكبار مصرف مخصوص آرايشگاه، صابون بدون بو و دستكش يكبار مصرف نيز همراه داشته باشند.
رئيس مركز پزشكی حج و زيارت تصريح كرد: فهرست زائرانی كه احتمال بيماری‌های عفونی نظير هپاتيت دارند يا از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌كنند توسط پزشك كاروان تهيه شده و اين افراد توسط كسانی حلق می‌شوند كه آرايشگر باشند يا در اين كار تبحر دارند و پزشك در حلق اين افراد نظارت ويژه خواهد داشت.
وی با اشاره به اينكه پزشك كاروان يك عدد ظرف مخصوص جمع‌آوری اشيای تيز و برنده خواهد داشت و آن را همراه خود به منطقه «منا» می‌برد، گفت: به زائران تاكيد می‌شود كه در انجام عمل حلق به نكات دستورالعمل حلق بهداشتی توجه كنند.
رئيس گروه دوستی پارلمانی ايران و عربستان در مجلس هفتم ادامه داد: با توجه به استفتای انجام شده از مراجع معظم تقليد زائران می‌توانند برای انجام حلق از ماشين اصلاح استفاده كنند زيرا ماشين اصلاح آلودگی و خطر كمتری دارد و در نهايت فقط از وسايل شخصی خود استفاده كنند.
وی بيان داشت: در صورتی كه زائر، زخم يا زگيل يا خال بزرگ در ناحيه‌ای از سر دارد به شخص حلق كننده اطلاع دهد و زائرانی كه سابقه بيماری اعصاب و روان، لرزش دست‌ها، ضعف شديد بينايی يا بيماری عفونی دارند از انجام حلق برای ديگران خودداری كنند و از كمك گرفتن از افراد خارجی و دوره گرد برای عمل حلق خودداری شود.
رياض با اشاره به خودداری از انجام حلق در راهروها يا كنار و داخل چادرها، گفت: زائران به نشستن صحيح در هنگام حلق بيشتر توجه كنند و از چهارپايه‌های مخصوص استفاده كنند و تيغ مصرف شده را بلافاصله به داخل ظرف مخصوص اشياء‌ تيز و برنده قرار دهند.
وی اظهارداشت: زائران بايد موها را به همراه پيش‌بند و دستكش در داخل كيسه زباله و ظرف زباله قرار دهند و پس از اتمام حلق بلافاصله استحمام كنند و در نهايت پزشك كاروان در كنار زائران بر حلق بهداشتی نظارت داشته باشد.
نماينده رئيس جمهور در شورای عالی جمعيت هلال احمر افزود: هنگام انجام حلق به هيچ وجه خانم‌ها حضور نداشته باشند و در اين امر دخالت نكنند و به منظور ايجاد نظم در كار و رعايت بهداشت و جلوگيری از مراجعه يكباره زائران برای انجام حلق بهداشتی، توصيه می‌شود مديران كاروان انجام حلق و تراشيدن موی سر را مديريت كنند.
وی بيان داشت: در كنار پزشك در هر كاروان يك نفر مسئوليت اجرای حلق را به عهده گيرد و افرادی كه در كار آرايشگری و حلق آشنا هستند در كاروان شناسائی شده و مسئوليت عمل حلق آنها واگذار شود ضمن اينكه افراد خبره می‌توانند شيوه‌های تراشيدن موی سر صحيح و راحت را در جلسات آموزشی به زائران آموزش دهند.
رئيس مركزپزشكی حج و زيارت ادامه داد: كسانی كه به عنوان حلاق آرايشگر وظيفه حلاقی را به عهده می‌گيرند قبل از ساير زائران بايد خودشان حلق كنند لذا لازم است گوسفند قربانی اين افراد در اولويت ذبح قرار گيرد.
رياض تصريح كرد: زائران در هر كاروان به گروه‌های كوچك ترجيحاً 8 نفره تقسيم شوند و در گروه‌های كوچك عمل حلق را انجام دهند زيرا به اين صورت از ازدحام زائران در سرويس‌های بهداشتی خودداری می‌شود البته لازمه اجرای اين كار گروه‌بندی در اعلام اسامی است تا قربانی آنها نيز انجام شود لذا از اعلام فهرست كلی بايد خودداری شود.
وی با بيان اينكه اعضای گروه بايد به نوبت عمل حلق را انجام دهند و پس از اتمام و استحمام با هم به چادر برگردند و سپس گروه بعدی حضور پيدا كنند، گفت: افراد داوطلب از بين كاروان‌ انتخاب و شناسايی شوند تا در سرويس‌های بهداشتی مسئوليت جمع‌آوری زباله را عهده‌دار شده و مدام نظافت محل حلق را انجام دهند.
اين نماينده اسبق مجلس با اشاره به اينكه افراد حلاق و كسانی كه داوطلب نظافت محل حلق هستند را می‌توان با يك كارت يا برچسب سينه مشخص كرد، تصريح كرد: انتخاب تيغ مخصوص در سرعت دادن به عمل حلق و تراشيدن صحيح آن بسيار حائز اهميت است و در سنوات قبل برخی زائران با يك بسته تيغ هم نمی‌توانستند به‌درستی حلق انجام دهند.
رياض با اشاره به اينكه هدايت زائران برای تهيه تيغ مخصوص ترجيحاً از نوع ليزری بسيار كمك كننده است بيان داشت: نرم كردن مو قبل از انجام حلق با صابون بدون بو و استفاده از آبپاش انجام حلق را بسيار روان و ساده می‌كند لذا هدايت زائران برای تهيه اين وسائل موثر است.
وی اظهار داشت: توصيه می‌شود برای گندزدايی ماشين اصلاح، قيچی، خودتراش، شانه و برس از مواد گندزدا كننده مانند گلوتارالدئيد، الكل 70 درصد، ساولن يا ساير گندزداهای رايج استفاده كنند و در صورتی كه ماده گندزا كننده در اختيار نباشد حتی الامكان با آب داغ و شوينده آنها را تميز كنند.
captcha