طرح «تطبيق الحان قرآنی با معنی» در انتظار حمايت مسئولان
کد خبر: 2414978
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۸

طرح «تطبيق الحان قرآنی با معنی» در انتظار حمايت مسئولان

گروه فعاليت‌های قرآنی: ضرورت و اهميت پرداختن به تلاوت‌هايی معنامحور و انطباق الحان قرآنی با معنی، موضوعی است كه در قالب طرحی توسط يكی از قاريان كشورمان به آن پرداخته شده است؛ اين طرح در مرحله اجرا نياز به حمايت مسئولان و كارشناسان قرآنی كشور دارد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، برنامه‌ريزی دقيق و تهيه طرح‌هايی برای اعتلای جايگاه قرائت قرآن و در ادامه رسيدن به فرهنگ متعالی قرآنی، موضوعی است كه بايد بخشی از نهاد يا سازمانی قرآنی به صورت متمركز به آن اختصاص يابد. اين بخش ويژه، می‌تواند پس از دريافت هر طرحی و بررسی دقيق و شناخت نقاط قوت و ضعف آن زمينه اجرای آن را مهيا سازد.
اگر زمينه، به‌گونه‌ای مهيا شود كه چهره‌های قرآنی، اساتيد و افرادی كه ساليان سال در اين عرصه حضور داشتند و دارای تجربه هستند به ارائه طرح‌های قرآنی اقدام كنند به طور حتم، تعداد زيادی از طرح‌های كاربردی به سمت سازمان‌های قرآنی سرازير خواهد شد.
يكی از اهداف مشترك نهادها و سازمان‌های قرآنی فعال در كشورمان، فراهم‌سازی فضا‌هايی برای انس و آشنايی بيشتر عموم مردم به ويژه نوجوانان و جوانان با قرآن كريم است. از اين بين، بخشی از جوانان قرآن‌دوست كشورمان به دليل جاذبه‌‌ای كه در هنر قرائت تحقيق قرآن وجود دارد به اين سمت وسو كشيده می‌شوند.
در ابتدا، شوق و شور رسيدن به جايگاه يك قاری تمام‌عيار و برتر در تمامی اين نوجوانان مشهود است، اما نبايد از تدوين طرح‌هايی كاربردی برای جهت‌دهی درست به اين اشتياق غافل شد كه اين توجه از ضروريات است. اينكه اينان نه‌تنها از حضور در دنيای هنر تلاوت خسته نشوند، بلكه چنان فضايی فراهم گردد كه بخواهند اين هنر را جهات بيشتری بخشند.
جهانبخش فرجی، يكی از كارشناسان قرائت قرآن و از قاريان بين‌المللی كشورمان با طراحی سايتی با عنوان «الحان سلوك» مدتی است كه از موقعيت حضور جوانان در فضای مجازی استفاده كرده و در سايت خود، بخشی را در نظر گرفته است تا مشتاقان هنر تلاوت قرآن با ارسال فايل صوتی از نقاط ضعف و قوت تلاوت‌شان مطلع شده و در ادامه نكات تخصصی‌ را از اين هنر فراگيرند.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران‌(ايكنا) علاوه براينكه آمادگی خود را برای ادامه اين كار اعلام كرد، خواستار شد تا مسئولان قرآنی كشور برای توسعه اين بخش، توجه ويژه‌ای داشته باشند. چرا كه اگر امكانات و نيروی انسانی متخصص فراهم شود، می‌توان حجم زيادی از تلاوت‌ها را كه بررسی همه آن از عهده يك نفر خارج است به سرعت واكاوی كرد و حتی در ادامه از برترين قاريان، تجليل به عمل آورد. امكان مشاهده نتيجه اين طرح و نظرات كارشناسی در مورد هر تلاوت بر روی پايگاه www.alhanesoluk.com وجود دارد.
البته اين طرح نيز با حمايت از آن و اجرای منظم، می‌تواند پيشروی داشته و در مراحل مختلفی ادامه يابد. آشنايی قاريان جوان با اصول صحيح تلاوت قرآن يكی از اهداف تدوين و اجرای اين طرح عنوان شده است.
اين قاری و كارشناس قرائت قرآن، طرح ديگری را نيز مطرح كرده است كه اين بار فقط تحليل تلاوت و شناخت نغمات در آن مطرح نيست، بلكه قاريان جوان را با موضوع مهم ديگری درگير خواهد ساخت و آن تلاوتی معنامحور است.
در فاز اول اجرای اين طرح، فرازی مشترك از تلاوت تعدادی از قاريان بزرگ جهان اسلام از ميان قراء ايرانی و غير ايرانی انتخاب و به صورت فراخوان اعلام می‌شود. با تعيين بازه زمانی، قاريان شركت‌كننده در طرح، فرصت دارند كه اين تلاوت‌ها را شنيده و براساس معناگرايی و تطبيق الحان قرآنی با معنی، تعيين كنند كه به ترتيب كدام قاری از نظر شنونده در اولويت قرار دارد. به طور نمونه، شركت‌كننندگان، تلاوت 10 قاری را كه در فراخوان اعلام شده است با محوريت توجه به معنی رتبه‌بندی خواهند كرد، همچنين نام نغمه‌ مورد استفاده قراء را بيان می‌كنند.
وی در ادامه به نتايج اجرای اين طرح پرداخت و افزود: اين فراخوان، باعث می‌شود آنهايی كه بتازگی تلاوت قرآن را آغاز كرده‌اند به اساتيد اين فن مراجعه كنند و برای فهميدن اين موضوع كه كدام قاری بهتر مفهوم آيه را رسانده است، جست‌وجو كنند. با اجرای اين طرح، علاوه براينكه موضوع مهم معناگرايی مطرح شده است، آموزش غير مستقيم نيز صورت می‌گيرد.
پس از دريافت پاسخ‌‌های شركت‌كنندگان، غربالگری انجام شده و از ميان صدها و شايد هزاران پاسخ، نتايج درست انتخاب می‌شوند و در صورت داشتن بودجه می‌توان از تعداد زيادی از شركت‌كنندگانی كه پاسخ صحيح داد‌ه‌اند با اهدای جوايزی تجليل كرد.
در ادامه، تلاوت‌هايی كه برای فراخوان مشخص شده بود توسط استاد اين فن، به طور كامل واكاوی شده، نغمات، اوج و فرود‌ها مشخص می‌شود و برای اطلاع همگان در دسترس قرار خواهد گرفت. اينگونه تلاوت قاريان بزرگ واكاوی خواهد شد و نيز قاريان جوان با نكات تخصصی در تلاوت يك فراز به ويژه اهميت وقف و ابتدا در تلاوت قرآن آشنا می‌شوند.
اين طرح می‌تواند، جنبه جشنواره‌ای به خود گيرد. اما می‌توان در پايان مدرك معتبر با امضای برترين قراء كشورمان به اين افراد اعطاء شود تا قراء ايرانی، همانند شيوه مصری مجوز قرائت دريافت كنند. همچنين می‌توان رتبه‌بندی ممتاز و فوق ممتاز و ... به اين افراد تعلق گيرد.
به طور حتم برای اجرای اين طرح، بايد نيروهای متخصصی حضور داشته باشند تا حجم گسترده پاسخ‌های دريافتی را دسته‌بندی، ثبت و بررسی كنند و حتی با فرد فرد شركت‌كنندگان ارتباط برقرار شود. تمامی اين فعاليت‌ها نياز به تعدادی نيروی كار و صرف وقت و هزينه دارد.
مراكزی چون مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور، سازمان دارالقرآن الكريم، شبكه راديويی قرآن و سيمای قرآن و ديگر نهادها و مراكز قرآنی با توجه به امكاناتی كه در اختيار دارند، می‌توانند حامی چنين طرح‌هايی باشند.
خبرگزاری ايكنا در انتظار نظر مسئولان قرآنی خواهد بود.
captcha