يادواره شهيد اشرفی اصفهانی در دانشكده علوم قرآنی كرمانشاه برگزار شد
کد خبر: 2431844
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۹

يادواره شهيد اشرفی اصفهانی در دانشكده علوم قرآنی كرمانشاه برگزار شد

سی‌امين سالگرد شهيد اشرفی اصفهانی همزمان با سالگرد اين فقيه وارسته، 23 مهرماه در دانشكده علوم قرآنی كرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، بهرام اديب بهروز، كارشناس مسئول انتشارات بنياد شهيد و امور ايثارگران استان كرمانشاه، ضمن عرض تبريك به مناسبت سالروز ورود رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان كرمانشاه كه در مهرماه گذشته بود و اين سفر همراه با خير و بركات مادی و معنوی برای استان كرمانشاه همراه بود و ضمن ياد و خاطره شهدای محراب به‌ويژه پنجمين شهيد محراب، آيت‌الله اشرفی اصفهانی، در ابتدای صحبت خود به مطالبی پيرامون اين بزرگوار پرداخت.
وی گفت: شهيد بزگوار آيت‌الله حاج آقا عطاء‌الله اشرفی اصفهانی در سال 1323 هجری قمری در يك خانواده روحانی در خمينی‌شهر متولد شد. وی فرزند مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمين ميرزااسدالله فرزند مرحوم حجت‌الاسلام ميرزا محمدجعفر بود و جد اعلای ايشان از علمای بزرگ جبل عامل بود. وی تنها فرزند ذكوری بود كه از پدرشان بيادگار مانده بود و پس از دوران كودكی جهت تحصيل علوم دينيه به شهر اصفهان رهسپار شد.
اديب بهروز ادامه داد: شهيد آيت‌الله اشرفی از آغاز كودكی برای تحصيل علوم دينيه به حوزه علميه آمد و ابتدا در يكی از مدارس قديمی به نام مدرسه نوريه به تحصيل مشغول شد و مدت 10 سال به‌طور متوالی در حوزه علميه اصفهان اشتغال به تحصيل داشت. سپس، در سن 22 سالگی جهت ادامه تحصيل و طی مدارج عاليه علوم اسلامی رهسپار حوزه علميه قم شد.
وی افزود: آيت‌الله اشرفی جمعاً مدت 23 سال در حوزه علميه قم و 12 سال در حوزه علميه اصفهان بود و در اين مدتی كه در اين دو حوزه علميه اشتغال داشت، ضمن كسب علم و دانش و نيل به درجات عاليه اجتهاد، مورد توجه ويژه اساتيد بزرگ و علما بود و مرحوم آيت‌الله بروجردی(ره) و مرحوم آيت‌الله حاج سيدمحمدتقی خوانساری به ايشان عنايت ويژه‌ای داشتند به‌طوريكه هر وقت به اصفهان می‌‌رفت و سپس به قم مراجعت می‌كرد، اين دو بزرگوار و همچنين، ديگر علما از ايشان ديدن می‌كردند.
كارشناس مسئول انتشارات بنياد شهيد و امور ايثارگران استان كرمانشاه در مورد برگزاری مراسم يادواره آيت‌الله اشرفی نيز بيان كرد: اين مراسم با همكاری بنياد شهيد از ساعت 15 روز يكشنبه، 23 مهرماه در دانشكده علوم قرآنی كرمانشاه با حضورخانواده شهيد اشرفی، نماينده ولی فقيه و اما‌م‌جمعه كرمانشاه حجت‌الاسلام مصطفی علما، آيت‌الله دری نجف‌آبادی، نماينده ولی فقيه در استان مركزی به عنوان ميهمان ويژه، حجت‌الاسلام زرندی، سرداران فرماندهان نيرو انتظامی، سپاه، ارتش، ادارات مؤسسات، سازمان‌ها و اقشار مردم و خانواده شهيد و جانبازان و ايثارگران برگزار شد.
وی اظهار كرد: ابتدای برنامه با تلاوت آياتی چند از كلام‌الله مجيد توسط ايجادی، قاری قرآن كريم كه از فرزندان شهيد بود، آغاز شد و در ادامه نيز سرود جمهوری اسلامی ايران در اين مراسم پخش شد در ادامه نيز آيت‌الله دری نجف‌آبادی به بيان سخنانی درباره شهيد اشرفی و ديگر مسائل پرداخت.
همچنين، در اين مراسم، آيت‌الله دری نجف‌آبادی ابتدای صحبت خود را با آيه 111 از سوره مباركه «توبه» آغاز كرد و گفت: خداوند متعال جان و مال اهل ايمان را به بهای بهشت بهشت خريداری كرده، آن‌ها كه در راه خداجهاد می‌كنند كه دشمنان دين را به قتل رسانند و يا خود كشته شوند، اين وعده قطعی است برخدا و عهديست كه در تورات و انجيل و قرآن ياد فرموده و از خدا باوفاتر به عهد كيست؟ ای اهل ايمان شما به خود در اين معامله بشارت دهيد كه اين معاهده با خدا به حقيقت سعادت و فيروزی بزرگی است.
آيت‌الله دری ادامه داد: با توجه به آيه و معنی آن به ايمن مورد اشاره شده كه در ابتدای خلقت دو ديدگاه وجود داشته، مادی و معنوی كه ديدگاه اول صرف دنيا را طالبند و ديدگاه دوم كسانی هستند كه بندگی و طالب آخرت هستند كه مصداق شهدا و ائمه و صالحانند.
وی اظهار كرد: در قرآن كريم انسان‌ها به چهار گروه تقسيم شده‌اند، يك گروه طالب دنيا هستند و گروه دوم هم دنيا و هم آخرت را می‌خواهند. گروه سوم دنيا ملاك نيست و آخرت است كه مصداق آن حضرت علی‌(ع) است كه می‌توانيم اشاره كنيم و گروه چهارم كسانی هستند كه فسادگر هستند و طالب دنيا و تخريب می‌كنند. در نهج‌البلاغه خطبه 41 اشاره دارد به اين مطلب كه فرزندان بشريت دو گروه هستند، دنيوی و آخرتی كه شما از فرزندان آخرتی باشيد و قرب الهی داشته باشيد. عالمان، صالحان و شهدا مصداق اين مطلب هستند وحضرت علی(ع) تأكيد دارند كه فرزندان آخرتی باشيد.
امام‌جمعه اراك در ادامه به اين مطلب اشاره كرد كه در زمان جنگ نيروهای ما در ابتدا هيچ وسيله‌ای نداشتند جز عنصر ايمان كه غرب و صهيونيست از آن غافل هستند و جوانان ما و شهدای ما با تكيه به اين عنصر يعنی عنصر ايمان و رهبری پير فرزانه امام خمينی‌(ره)، به هدف والای خود رسيدند و اين امر با پيروزی شكوهمند انقلاب اسلامی همراه بود و الآن نيز غربيان و صهيونيست‌ با كارهايی كه امروزه در جامعه انجام می‌دهند، به نتيجه‌ای نمی‌رسند و كاری از پيش نمی‌برند.
وی افزود: علاوه بر عنصر ايمان، جامعه ما نياز به عنصر ديگری دارد به نام عنصر علم و دانش كه الحمدلله كشور ايران از لحاظ علم و دانش در جايگاه خوبی است و بايد اين علم و دانش را جوانان با درس خواندن طی كنند و به قله‌های رفيع‌تر برسند. عنصر ديگر نيز عنصر تقواست و عنصر آخر عنصر جهاد است كه در دل آن عنصر شهادت نهفته است و بالاترين درجه است و اوج آن است كه نصيب چنين افرادی امثال آيت‌الله اشرفی اصفهانی، رجايی، صيادی شيرازی و ديگر شهدای گرانقدر می‌شود.
آيت‌الله دری نجف‌آ‌بادی در ادامه سخنان خود به سوره مباركه «مطففين» و آيات 18 تا 22 اين سوره اشاره كرد وگفت: اين آيات در مورد مقربان است كه مقربان كتاب اعمال را امضا خواهند كرد و مقربان پای كتاب آيت‌الله اشرفی اصفهانی را امضا خواهند كرد كه جهاد و مبارزه در راه خدا و نقش‌آفرينی آن فقيه وارسته در زمان دفاع مقدس است كه همه اين‌ها نشان از تأييد برای امضای مقربان است.
نماينده ولی فقيه در استان مركزی با اشاره به سفر سال گذشته مقام معظم رهبری به استان كرمانشاه همزمان با سالگرد شهادت اين فقيه بزگوار اشاره كرد و افزود: مقام عظمای ولايت فرمودند كه بيش از 60 سال است كه اين بزرگوار را می‌شناسم و به مطالبی همچون سادگی، فداكاری، ولايت‌مداری و عشق به امام اشاره داشتند.
وی يادآور شد: در كتاب كنزالاعمال كه اين كتاب متعلق به اهل سنت است، 3000 روايات وجود دارد كه از اين روايات 1200 روايات درباره علم داريم كه از اين‌ها نيز 500 روايت ويژه حضرت علی(ع) است و در يكی از اين روايات به سخن حضرت در هنگام ضربت خوردن اشاره شده كه حضرت علی(ع) فرمودند «فزت برّب‌الكعبه»، «به خدای كعبه رستگار شدم».
اين مراسم با مداحی اهل بيت(ع) پايان يافت.
captcha