خدمت به مكتب غدير؛ خدمت به فرهنگ صلح است/ تفاوت عهدنامه مالك اشتر با منشور سازمان ملل
کد خبر: 2438153
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸

خدمت به مكتب غدير؛ خدمت به فرهنگ صلح است/ تفاوت عهدنامه مالك اشتر با منشور سازمان ملل

گروه اجتماعی: خدمت به مكتب غدير خدمت به فرهنگ صلح و رستگاری است و اگر كسی هر كجای دنيا بخواهد راحت باشد و سالم زندگی كند بايد زندگی اميرالمؤمنين عليه‌السّلام را سرمشق قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، آيت‌الله‌العظمی لطف‌الله صافی گلپايگانی، از مراجع تقلید شیعیان چهارم آبان‌ماه در ديدار مسئول و اعضای شورای سياست‌گذاری همايش بين‌المللی «باران غدير» كه قرار است به مدّت 5 روز در تهران و مشهد برگزار شود در سخنانی اظهار كرد: هر كسی كه در ميدان فضائل علی عليه‌السّلام مطالعاتی داشته باشد، در مقابل عظمت مقام اميرالمؤمنين عليه‌السّلام و عظمت‌ها و معنويات‌ وجود مبارك آن حضرت پيشانی خضوع بر زمين می‌گذارد.
وی ادامه داد: مسئله ولايت اميرالمؤمنين عليه‌السّلام مسئله بسيار وسيعی است كه مثل (ابن عقده) که كتاب الولاية دارد درباره غدير خم؛ حتی جبران خليل جبران مسيحی می‌گويد: فی عَقيدَتی اَنَّ عَلیَّ بْنَ أَبی طالِب اَوَّلُ عَرَبِیّ لازَمَ الرُّوحَ الْكُلِّيةَ فَجاوَرَها وَ سامَرَها (1)؛ مثل اين دانشمند مسيحی، مقامات اميرالمؤمنين را درك می‌كند و مشعوف و مجذوب اميرالمؤمنين عليه‌السّلام می‌شوند.
اين مرجع تقليد بيان كرد: جرج جرداق دانشمند مسيحی كتابی نوشته به نام «الامام علی صوت العدالة الانسانية» كه بنده مكرّر عرض كرده‌ام ايشان در نامه‌ای كه خدمت مرحوم آيت‌الله العظمی بروجردی اعلی‌الله مقامه نوشته بود گفته است كه: اسلام‌شناسان و خاورشناسان غربی اگر چه كم و بيش اين معانی را در زندگی آن امام عظيم درك كرده‌اند اما نخواسته‌اند قبول كنند كه اين افتخار برای شرق است و پيش از غربی‌ها و قرن‌ها پيش در شرق، كسانی بوده‌اند كه همه اين اصول و حقايق را درك كرده و بيان کرده‌اند و از اين جهت اين واقعيت را كتمان كرده‌اند.
آيت‌الله‌العظمی صافی تصريح كرد: در شرق هم دانشمندان و علما چنان‌كه بايد اين اصول را از سيره و حال و مقال آن حضرت استفاده نكرده‌اند، و من دريغ دانستم كه چنين شخصيت بزرگی در شرق باشد و قدرش مخفی بماند؛ لذا اين كتاب را نوشتم، و چون مسيحی هستم كسی نمی‌تواند مرا نسبت به بيان مراتب بلند امام به تعصب نسبت دهد و چون زبانم عربی است و اهل مطالعه هستم هم كسی نمی‌تواند به عدم اطلاع و ناآگاهی متهم سازد. اين كتاب را نوشتم و شما (حضرت آيت‌الله بروجردی) بعد از مطالعه تصديق می‌‌کنید كه (انی انصفت الامام بعض الانصاف).
وی با بيان اينكه جرج جرداق نوشته بود كه برای اهدای اين كتاب، شما (آيت‌الله‌العظمی بروجردی) را شايسته ديدم و انتخاب كردم، افزود: البته فردا يا پس فردای آن روز كه نامه آمد، كتاب مذكور هم با پست رسيد. آقا شخصاً به‌طور اختصار آن را مطالعه فرمودند و از آن استقبال كردند، بعد آن را به حقير دادند كه تمام آن را دقيقاً مطالعه کنم؛ حقير هم آن كتاب را مطالعه كردم و در نوزده مورد تذكّراتی نوشتم. سپس در جلسه‌ای كه آقای بلاغی واعظ نيز حضور داشت، آقا اين كتاب را توصيف كردند و ظاهراً ابراز ميل به ترجمه آن كرده بودند. آقای بلاغی هم زحمت ترجمه را متحمل شده بود و برای طبع و نشر آماده كرده بودند.
استاد برجسته حوزه علميه بيان كرد: در اين ميان چون در بخش‌هايی از اين كتاب از اوضاع ننگين دربار خلفا و كثرت ملاهی و مناهی و فسادهايی كه داشتند شرحی بيان داشته و آن‌ها را محكوم و در نقطه مقابل سيره امام عليه‌السلام را معرّفی کرده است، و در آن زمان از اين بخش‌ها چنان پرداخت می‌شد كه خواننده خود را در دربار محمدرضا پهلوی و آن اوضاع زشت می‌ديد، از اين جهت دستگاه طاغوت از اين موضوع اطلاع پيدا كرد و در مقام جلوگيری از نشر كتاب برآمد، ولی چون موضوع كتاب اميرالمؤمنين عليه‌السلام بود توقيف آن را مستقيماً به صلاح خود نمی‌ديد؛ لذا چند نفر را وادار كردند كه به آقا نامه‌ای بنويسند و توقيف كتاب را به جهت پنج نقطه ـ به قول آن‌ها ـ منفی و مخالف از ايشان بخواهند كه دستور بدهند كتاب توقيف شود.
وی ادامه داد: خلاصه، آقا جواب ردّ به آن‌ها دادند، و در ضمن نامه‌ای هم به نظر حقير اشاره کردند؛ لذا ترجمه بر خلاف ميل شاه و درباريان و ساواك منتشر شد ولی آن‌ها باز هم از كار ننشستند، و خودشان يكی را وادار كردند كه كتاب را ترجمه کرده و در آن بخشی كه از مفاسد دربار خلفا و پادشاهان که نشان داده می‌شد را حذف كند.
استاد برجسته حوزه گفت: در اين كتاب، جرج جرداق آن دانشمند بزرگ مسيحی منشور 28 ماده‌ای سازمان ملل را با اين عهدنامه مقايسه می كند؛ عين عبارت آن منشور را نوشته و در مقابل هر ماده يك جمله از همين عهدنامه نوشته است. آن وقت در آنجا گفته كه شما بياييد اين را مقايسه كنيد ببينيد كه بعد از هزار و چهار صد سال كه دنيا با اين همه تحركات و انقلاب روبه‌رو بوده است، اين عهدنامه بسيار كامل‌تر از اين منشور است.
وی افزود: سپس جرج جرداق چهار فرق عمده بين اين دو می‌گويد كه دو جهت آن اين است: يكی اينكه وقتی می‌خواستند منشور بنويسند به قول خودشان همه حقوقدانان و دانشمندان و اشخاص مطلع را در جلسات و كنفرانس‌هايی جمع كردند و به ادعای خود جمله‌هايی نوشتند كه كامل‌تر از آن نباشد. بعد هم در روزنامه‌ها نوشتند كه هر كس نظری دارد ارائه بدهد ولی اين عهدنامه را اميرالمؤمنين علی عليه‌السلام بدون مقدمه فی‌البداهه نوشتند و به مالك دادند.
آيت‌الله‌العظمی صافی عنوان كرد: يك فرق ديگر اين‌كه اينهايی كه اين منشور حقوق بشر را نوشتند اول كسی كه به آن عمل نمی‌كند خودشان هستند و اوضاع دنيا گواه آن است، اما اين كه ا عليه‌السلام عهدنامه را نوشتند اول كسی كه متعهدتر از همه به آن بود به شهادت تاريخ زندگانی حضرت، خود ايشان بود.
وی تصريح كرد: غرض اين‌كه هر كجای دنيا اگر بخواهند راحت باشند و سالم زندگی كنند، اگر بخواهند حق محرومان از بين نرود، بايد زندگی اميرالمؤمنين عليه‌السّلام را سرمشق قرار دهند، اگر صدها هزار سال ديگر هم از عمر بشر بگذرد، بهتر و بالاتر از هدايت‌های اميرالمؤمنين عليه‌السّلام كسی نمی‌تواند بياورد كه راهنمای بشر باشد. بايد به اين رشته بی‌نظير متمسّك شد و بدان افتخار كرد.
اين مرجع تقليد خاطرنشان کرد: به هر حال خط و مسيری كه شما انتخاب كرده‌ايد، خط خدمت به بشريت، خدمت به فرهنگ اسلامی و دعوت به اصلاح، رستگاری و صلح است، بايد قدردان اين نعمت باشيد. بنده هم مجدد از شما تشكر می‌كنم.
captcha