رقابت 600 دانشجو در جشنواره ملی قرآن و عترت/ ديدار متسابقان با مقام معظم رهبری
کد خبر: 2438292
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۵

رقابت 600 دانشجو در جشنواره ملی قرآن و عترت/ ديدار متسابقان با مقام معظم رهبری

گروه فعاليت‌های قرآنی: دبير بيست و هفتمين جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجويان كشور در نشست خبری كه امروز برگزار شد، ضمن اعلام خبر ديدار متسابقان اين جشنواره با مقام معظم رهبری، گفت: در بيست و هفتمين جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجويان كشور 600 نفر از دانشجويان شركت می‌كنند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، رحيم قربانی، رئيس مركز قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويی و دبير بيست و هفتمين جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجويان كشور در نشست خبری كه امروز، ششم ابان ماه، برگزار شد برنامه‌ اين دوره از رقابت‌ها را تشريح كرد.
وی در ابتدای اين نشست عنوان كرد: 10 دستگاه در كشور به امر مسابقات قرآن دانشجويان و دانشگاهيان می‌پردازند كه وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پيام نور، دانشگاه جامع علمی كاربردی، دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم و دانشگاه فرهنگيان از اين جمله هستند.
وی ادامه داد: علاوه بر اين هفت دستگاه، جهاد دانشگاهی، سازمان بسيج دانشجويی كشور و دفتر نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نيز در شورای هماهنگی فعاليت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها عضو هستند و هر سال يكی از اين دستگاه‌‌ها اين جشنواره را برگزار می‌كنند.
وی افزود: در بيست و هفتمين جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجويان كشور 600 نفر از دانشجويان شركت می‌كنند كه اين نفرات، افراد برتر اين دستگاه‌ها هستند كه از مراحل منطقه‌ای، استانی و كشوری خود صعود كردند و به اين مسابقات كه در واقع فينال مسابقات است راه يافتند.
قربانی خاطرنشان كرد: اين دوره از مسابقات در 21 رشته در بخش شفاهی شامل رشته‌های قرائت تحقيق، قرائت ترتيل، حفظ كل، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 5 جزء قرآن كريم و در بخش كتبی شامل رشته‌های قرآن‌‌شناسی، مفاهيم قرآن، فرازهايی از قرآن و عترت، ديدگاه و سيره معصومين(ع) برگزار می‌شود.
رئيس مركز قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويی بيان كرد: علاوه بر اين رشته‌های پژوهشی، مقاله، كتاب، نرم‌‌افزار، رشته‌های هنری، ادبی، خوشنويسی، نقاشی، فيلم‌نامه‌نويسی، نماهنگ نيز در جشنواره وجود دارد. در اين جشنواره نخستين بار عنوان «عترت» نيز اضافه شد و در نتيجه دو رشته نيز اضافه شد.
وی تصريح كرد: رشته‌های مداحی و دعاخوانی نيز به بخش شفاهی اضافه شده است. مرحله دانشگاهی اين مسابقات در بهمن و اسفندماه سال گذشته و مرحله كشوری هر يك از دستگاه‌ها در ارديبهشت و خرداد برگزار شد كه دانشگاه آزاد اسلامی اسامی نفرات برتر خود را در بخش شفاهی به تازگی اعلام كرد.
دبير بيست و هفتمين جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجويان كشور توضيح داد: در مجموع اين دوره از جشنواره 350 هزار نفر در مراحل مختلف دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی شركت داشتند كه در مرحله انتخابی 252 نفر در هر رشته شركت داشتند. همچنين برای ارتقای سطح كيفی جشنواره، نفرات برتر اول تا سوم هر رشته انتخاب شدند كه پيش از اين نفرات اول تا پنجم انتخاب می‌شدند.
وی گفت: اين جشنواره از نهم تا يازدهم آبان‌ماه در محل مجتمع فرهنگی دانشجويی سيزده آبان و هم‌زمان با هفته امامت و ولايت برگزار می‌شود كه برنامه‌های ويژه‌ای نيز به مناسبت سال‌روز مبارزه با استكبار جهانی تدارك ديده شده است. داوران اين جشنواره 40 نفر از بهترين داوران ملی و بين‌المللی می‌باشند و در برخی از رشته‌ها دو تا سه داور به امر قضاوت می‌پردازند.
قربانی درباره نوآوری‌های اين دوره از جشنواره اظهار كرد: انتخاب بهترين تلاوت از ديدگاه حضار، استعداديابی برای داوری مسابقات قرآن از بين متسابقان، ساخت فيلمی در خصوص محكوميت توهين به مقدسات الهی و اضافه كردن رشته قرائت موضوعی از جمله نوآوری‌های انجام شده در اين دوره از رقابت‌ها است. نفرات برتر می‌توانند آياتی را درباره بيداری اسلامی و استكبار ستيزی در اين رشته تلاوت كنند كه داوری بر آن ملاك‌ها و معيارهای خاص خود را دارد.
وی ادامه داد: همچنين برای نخستين بار متسابقان در بيست و هفتمين جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجويان كشور به ديدار مقام معظم رهبری نائل می‌شوند. حضور در حرم مطهر عبدالعظيم حسنی(ع) در ايام ولادت امام هادی(ع) نيز از ديگر برنامه‌های تدارك ديده شده برای متسابقان است.
سيدمحمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمين محمديان، رئيس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مخبر دزفولی، دبير شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمايندگان مجلس از مهمانان ويژه مراسم افتتاحيه و اختتاميه هستند و از علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی نيز دعوت به عمل آمده است.
captcha