ايجاد شبكه‌های مجازی انتقال تجربيات و مشاركت در كنگره اخلاق و بهداشت توليدمثل تهران
کد خبر: 2440326
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۸

ايجاد شبكه‌های مجازی انتقال تجربيات و مشاركت در كنگره اخلاق و بهداشت توليدمثل تهران

گروه سلامت: ايجاد شبكه‌های مجازی انتقال تجربيات و مشاركت در كنگره اخلاق و بهداشت توليد مثل كه اسفند ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود توسط نماينده ايران در نهمين نشست جهانی كميته‌های ملی اخلاق در تونس پيشنهاد شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فناوری‌های نوين علوم زيستی جهاددانشگاهی، ابن سينا، نهمين نشست جهانی كميته‌های ملی اخلاق به ميزبانی كميتۀ ملی اخلاق تونس و همكاری نزديك بخش اخلاق و سلامت سازمان بهداشت جهانی، برگزار و در اين نشست پيشنهاد ايجاد شبكه‌های مجازی انتقال تجربيات و مشاركت در كنگره اخلاق و بهداشت توليد مثل كه اسفند ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود توسط نماينده ايران ارائه و مورد استقبال قرار گرفت.
در اين نشست كه بيش از 80 نفر از نمايندگان كشورهای مختلف حضور داشتند، بازتابی از پيشرفت‌های عمده در حوزه اخلاق سلامت عمومی و اخلاق در پژوهش، همچنين بروز چالش‌های جديد در اين عرصه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
محمدمهدی آخوندی، رئيس پژوهشگاه ابن سينا و رئيس كميته ملی اخلاق زيستی و اخلاق در علم و فناوری كميسيون ملی يونسكو در ايران، با بيان اينكه در اين نشست، گزارش‌های مكتوبی در خصوص تجربيات و فعاليت‌های كشور ارايه شد، گفت: مشاركت فعال نمايندگان ايران در بخش تبادل ديدگاه‌ها در پايان هر جلسۀ اين نشست مورد توجه شركت كنندگان قرار گرفته و زمينه‌ای مناسب جهت همكاری‌های آتی فراهم شد.
وی ضمن تأكيد بر اينكه مشاركت فعال در همايش‌های بين‌المللی می‌تواند زمينه‌ای مناسب برای معرفی فعاليت‌ها و پيشرفت‌های كشور و بهره مندی از منافع همكاری‌های جهانی و منطقه‌ای باشد، افزود: از جمله نكاتی كه توسط نمايندگان ايران مطرح شد، پيشنهاد ايجاد شبكه‌های مجازی منطقه‌ای به‌منظور انتقال تجربيات و نيز مشاركت در كنگره اخلاق و بهداشت توليدمثل كه اسفند ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود، بود كه با استقبال گسترده حاضرين مواجه شد و دكتر محمد صلاح بن عمار رئيس اجرايی نشست ضمن اظهار خشنودی از حضور نمايندگان ايران، بر همكاری‌های دو جانبۀ آتی تأكيد كرد.
گفتنی است دبيرخانۀ نشست جهانی كميته‌های ملی اخلاق، به‌منظور آگاهی از مهم‌ترين دغدغه‌ها و اولويت‌های اخلاق در كشورهای مختلف، يكسال پيش از برگزاری همايش پرسشنامه‌هايی را برای كميته‌های ملی اخلاق در سراسر جهان ارسال نمود كه ارزيابی پاسخ‌های دريافتی در خصوص مهم‌ترين چالش‌های اخلاقی موجود، در انتخاب دستور جلسه نشست نقش مهمی داشت و مشتمل بر 4 محور اصلی «پيوند عضو: بافت و سلول، اخلاق در پژوهش، بانك‌های زيستی، اخلاق در مراقبت و كنترل بيماری‌های عفونی» بود.
به منظور بررسی ابعاد گوناگون هر موضوع، گروه كاری جداگانه متشكل از نمايندگان كميته‌های ملی اخلاق، پيش از برگزاری نشست تشكيل شده بود و در نهايت پيش نويس در خصوص هر موضوع تهيه گرديد كه در جريان اجلاس به بحث گذارده شده است.
شركت كنندگان در نشست نيز به عنوان نمايندگان مناطق جغرافيايی گوناگون، گزارش‌هايی از تجربيات و ديدگاه‌های خود را در مورد موضوعات مورد توجه منطقه ارايه نمودند، كه از آن جمله می‌توان به دغدغه عمده كشورهای آفريقايی در كنترل بيماری‌های عفونی و انتقال نمونه‌های بالينی به كشورهای پيشرفته اشاره كرد.
آخوندی، در مجموع با توجه به حضور گستردۀ نمايندگان كميته‌های ملی اخلاق كشورهای مختلف در سطوح عادی و مشاركت فعال سازمان‌های بين المللی به‌ويژه سازمان بهداشت جهانی و يونسكو، تلاش تونس در برگزاری نهمين نشست كميته‌های ملی اخلاق را اقدامی موفق ارزيابی و به رونمايی از پايگاه اطلاعاتی سازمان بهداشت جهانی در مورد كميته‌های ملی اخلاق به‌عنوان يكی از نتايج مثبت حاصل از نشست معرفی نمود كه به‌منظور اجرای مصوبه نشست قبلی انجام گرفت.
لازم به ذكر است كه اجلاس كميته‌های ملی اخلاق كه نشست بعدی آن در سال 2014 در مكزيك برگزار خواهد شد، از سال 1998 هر دو سال يكبار در نقاط مختلف جهان برگزار گرديده و هدف آن ايجاد اجماع در مورد مهم‌ترين مسائل اخلاقی است كه نيازمند رسيدگی و توجه جهانی هستند. ايجاد چنين اجمالی مستلزم بحث و تبادل نظر بين المللی و تقويت همكاری ميان كميته‌های ملی اخلاق است و درحال حاضر كميته‌های ملی اخلاق در حدود 90 كشور جهان تشكيل شده‌اند.
گفتنی است كه نمايندگان ايران در اين نشست عبارت بودند از دكتر محمدمهدی آخوندی، رئيس كميته ملی اخلاق زيستی و اخلاق در علم و فن آوری كميسيون ملی يونسكو، دكتر سيد محمد اكرمی عضو اين كميته، دكتر پونه سالاری عضو هيئت علمی مركز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران.
captcha