جواد آريايیفر، مسئول دارالقرآن استان فارس در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، با ارائه راهكارهايی برای پيشرفت حفظ قرآن در جامعه گفت: آموزش حفظ قرآن با روخوانی و صوت و لحن فرق میكند و مربی بايد خود حافظ قرآن باشد و سابقه تدريس داشته باشد و مخاطبشناسی وی خوب باشد و اين طرح بايد مورد كارشناسی قرار گيرد.
وی با بيان اين كه اجرای اين طرح نياز به صرف زمان طولانی دارد، اظهار كرد: بعد از فرمايش رهبر معظم انقلاب اسلامی، خيلی از مؤسسات به كار حفظ قرآن مشغول شدهاند و آماری را ارائه دادهاند ما اين افراد در مدت محدودی به حفظ قرآن پرداختهاند و نمیتوانند در مسابقات شركت كنند و اين حفظ قرآن كه در مدت يكسال برگزار میشود ويژه نابغههاست و تعدادی هستند كه حافظ كل قرآن هستند، اما در مسابقات در رشته حفظ 10 جزء قرآن شركت میكنند.
اين حافظ قرآن استفاده از كتابها و نرمافزارهای طراحی شده را از عوامل مؤثر در تربيت حافظان قرآن عنوان كرد و افزود: نرمافزارها معمولاً بازاری هستند و نياز مخاطبان در آنها سنجيده نشده است و برنامههايی كه برای حفظ داده میشود از نظر وقت و زمانی برای افراد مختلف بايد متفاوت باشد.
وی با بيان اين كه حفظ سه ساله و پنج ساله قرآن معمولاً كارشناسی شدهتر است، اما كمتر مؤسسات به اين امر میپردازند، عنوان كرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی زمانی را برای تربيت حافظ قرآن تعيين نكردهاند و با توجه به اين كه اثر حفظ قرآن در حافظان خيلی زياد است رهبر معظم انقلاب اسلامی در اختتاميه مسابقات بينالمللی گفتند، لازمه ورود به حفظ قرآن روخوانی قرآن است و بعد روخوانی سپس تجويد و صوت لحن و در پايان حفظ قرآن بايد مد نظر قرار گيرد و بعد از حفظ قرآن بايد به تفسير و مفاهيم قرآن توجه شود و عمل به قرآن در دستور كار افراد قرار گيرد.
آريايیفر با اشاره به نقش مؤسسات در ايجاد جذابيت دورههای حفظ برای تحقق منويات رهبر معظم انقلاب اسلامی در تربيت 10 ميليون حافظ قرآن، در رابطه با اين كه مؤسسات قرآنی چه ساز و كار انگيزشی برای جلب مشاركت عمومی جهت شركت در اين طرح در نظر گرفتهاند، بيان كرد: اگر مؤسسه برنامهريزی منطقی داشته باشند، مردم جذب میشوند و بايد آثار حفظ قرآن برای افراد تعيين شود و حفظ قرآن به صورت كاربردی آموزش داده شود.
وی در رابطه با اين كه جامعه بايد چه تدابيری برای حافظان قرآن پس از اتمام دوره تخصصی حفظ بيانديشند و چه برنامههايی بايد برای آنها در نظر گرفته شود، تصريح كرد: حفظ قرآن بايد برای رضای خداوند صورت پذيرد و اگر افراد در ابتدا مقداری تشويق شوند سپس خود به خود به سوی آيات كلام وحی گرايش پيدا میكنند و با مشاهده آثار قرآن به اين نتيجه میرسند كه حفظ قرآن را دنبال كنند.
مسئول دارالقرآن استان فارس درباره اين كه چگونه میتوان در اجرايی كردن طرح تربيت 10 ميليون حافظ قرآن از امكانات و توانمندیهای ساير نهادها بهرهمند شد، خاطرنشان كرد: بهتر است مراكز و نهادهای مختلف خود دغدغه انجام فعاليت قرآنی را داشته باشند و بايد تبليغات صحيح در اين زمينه انجام شود و انجام فعاليت قرآنی از سوی نهادهای بالاتر به مراكز و سازمانها ابلاغ شود.