صنعت چاپ قرآن نيازمند سرمايه‌گذاری زيرساختی است
کد خبر: 2453553
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۳
واكاوی راهبردهای ارتقای چاپ قرآن ايران در رقابت با مصر و لبنان/21

صنعت چاپ قرآن نيازمند سرمايه‌گذاری زيرساختی است

گروه ادب: سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وضعيت صنعت چاپ و نشر قرآن در كشور گفت: اين صنعت از صنايع پرهزينه محسوب می‌شود و در حال حاضر نيازمند سرمايه‌گذاری زيرساختی است.

علی اسماعيلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اشاره به سند چشم‌انداز كشور در زمينه چاپ و نشر قرآن كريم گفت: ما يك سند چشم‌انداز داريم كه يك سری برنامه‌های توسعه‌ای براساس اين چشم‌انداز تدوين شده است و در اين برنامه‌های توسعه‌ای پيش‌بينی‌های لازم برای رسيدن به اهداف و جايگاه برتر شده است.
وی افزود: به عنوان مثال، فرض كنيد، ما از لحاظ علمی بايد ظرف 20 سال قدرت برتر منطقه باشيم و ظرف 50 سال قدرت برتر علمی باشيم، قطعا اين شاخص‌ها می‌تواند كشور را در اين امر ياری رساند.
اسماعيلی گفت: اجرای دقيق برنامه‌های چهار ساله‌ای كه در حال اجرای برنامه پنجم آن هستيم و رسيدن به شاخص‌های مورد نظر می‌طلبد كه همه دستگاه‌ها برای رسيدن به اهداف سند چشم‌انداز توسعه كشور ورود پيدا كنند كه در اين ميان سازمان دارالقرآن و مركز طبع و نشر قرآن كريم كه جز نهادهای فعال در اين حوزه هستند، برنامه‌های خوبی را در اين زمينه در دست اجرا دارند كه بايد بتوانند در سند چشم‌انداز جايگاه خودشان را در منطقه و جهان كسب كنند.
وی با بيان اينكه نبايد فراموش كرد كه كشور ما در حال حاضر در يك شرايط ويژه‌ای قرار دارد تصريح كرد: صنعت چاپ به يك سرمايه‌گذاری زير ساختی نياز دارد و جز صنعت‌های بسيار هزينه‌بر است چرا كه وارد كردن يك دستگاه چاپ نيازمند سرمايه عظيم نياز است. اين سرمايه‌گذاری‌ها در برخی از كشورها انجام شده است و امروز نتايج خود را نشان می‌دهد كه متأسفانه در طی 30 سال بعد از انقلاب در كشور ما انجام نشده است.
سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دلايل عدم سرمايه‌گذاری در كشور در زمينه صنعت چاپ و نشر قرآن كريم بيان كرد: سرمايه‌گذاری غالبا به دليل موانع خارجی صورت نگرفته است، ما با چنگ و دندان تلاش داريم زيرساخت‌های چاپ را در كشور حفظ و گسترش دهيم و صنعت بسته‌بندی را به عنوان يكی از شروط لازم شكوفايی صنعت چاپ، به منظور تبديل كتاب به يك بسته فرهنگی بالنده كنيم.
captcha