حجتالاسلام حميدرضا درايتی، حافظ كل قرآن و نهجالبلاغه در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، با ارائه راهكارهايی برای ارتقاء سطح حفظ قرآن در جامعه گفت: استفاده از روشهای اصولی، ارائه طرح درس و برنامههای منظم و استفاده از ابزار نوين از جمله راهكارهای ارتقاء سطح حفظ قرآن در مؤسسات است و مؤسسات قرآنی هم نبايد خود را معطوف به اين كنند كه افراد فقط حافظ قرآن شوند، بلكه بايد سعی كنند افراد حافظ قرآن بمانند و با آيات كلام وحی فاصله پيدا نكنند.
وی تربيت حافظان قرآن را از عوامل مؤثر در توسعه فرهنگسازی انس با قرآن در جامعه عنوان كرد و افزود: از جمله مسائل برای حافظ ماندن حفاظ اين است كه بايد بيش از آنچه برای حفظ قرآن سرمايهگذاری میشود، برای تثبيت حفظ قرآن و كيفيت آن ارزش قائل شويم در غير اينصورت مممكن است آماری كه در زمينه تربيت حافظان قرآن ارائه میشود، واقعيت نداشته باشد.
اين حافظ قرآن با بيان اين كه در كنار حفظ آيات توجه به مفاهيم قرآن میتواند راهگشا باشد و در تثبيت محفوظات حفاظ را ياری كند، عنوان كرد: اگر حافظ قرآن با مفاهيم و معارف قرآن آشنا نباشد از فعاليت خود احساس رضايت نمیكند و چون اين فعاليت، فعاليت سنگينی است ممكن است در ميانه كار، فعاليت خود را رها كنند و با توجه به اين كه آموزش مفاهيم قرآن از نظر تربيتی در حافظ اثر میگذارد، بايد سطحی از معارف قرآن در طرح حفظ قرآن لحاظ شود.
وی با اشاره به اين كه تربيت 10 ميليون حافظ قرآن به زيرساختهايی نياز دارد، در رابطه با اين كه آيا میتوان به دورههای كنونی حفظ و كارآمدی آنها به عنوان يكی از اين زيرساختها اتكا داشت، بيان كرد: عموم مؤسسات به زيرساختها توجه دارند و بحث تجويد و روخوانی و روانخوانی لازمه حفظ قرآن است و حتی حافظان بايد تا حدی با صوت و لحن قرآن آشنايی داشته باشند.
حجتالاسلام درايتی با اشاره به نقش مؤسسات در ايجاد جذابيت دورههای حفظ برای تحقق منويات رهبر معظم انقلاب اسلامی در تربيت 10 ميليون حافظ قرآن، درباره اين كه مؤسسات قرآنی چه ساز و كار انگيزشی برای جلب مشاركت عمومی جهت شركت در اين طرح در نظر گرفتهاند، اظهار كرد: اين حركت عظيم در زمينه حفظ قرآن نياز به يك فرهنگسازی دارد و رسانهها در اين زمينه نقش عمدهای دارند و بخشی از ايجاد انگيزه به بيان فوايد و آثار حفظ قرآن برمیگردد تا مردم بدانند كه حفظ قرآن در زندگی آنها چه تأثيراتی خواهد داشت و از اين جهت بايد سرمايهگذاری صورت پذيرد.
وی در رابطه با اين كه جامعه بايد چه تدابيری برای حافظان قرآن پس از اتمام دوره تخصصی حفظ بيانديشند و چه برنامههايی بايد برای آنها در نظر گرفته شود، تصريح كرد: در زمينه حفظ قرآن، ابتدا مسئوليت با حافظ و سپس با مؤسسهای است كه حافظ را تربيت كرده و در مرحله بعد خانواده در اين زمينه نقش مهمی دارد و وقتی كميت بالا و كيفيت پايين باشد سطح حفظ قرآن پايين میآيد.
اين حافظ نهجالبلاغه در ادامه بيان كرد: مؤسسات قرآنی بايد به دنبال تربيت حافظان واقعی باشند تا هدف اصلی تأمين شود و البته بخشی از تثبيت حفظ قرآن به هنر حافظ برمیگردد كه چقدر میتوانند افراد را در زمينه حفظ قرآن درگير كنند.
وی استفاده از كتابها و نرمافزارهای طراحی شده را از عوامل مؤثر در تربيت حافظان قران عنوان كرد و افزود: كتابها و نرمافزارهای خوبی برای تربيت حافظان قرآن طراحی شده است، ولی كافی نيست و هنوز میشود كارهای بهتری انجام داد و بايد قرآنهای اختصاصی برای حافظان در نظر گرفته شود و تهيه برنامهای مدون در اين زمينه لازم است.
اين حافظ قرآن درمورد اين كه چگونه میتوان در اجرايی كردن طرح تربيت 10 ميليون حافظ قرآن از امكانات و توانمندیهای ساير نهادها بهرهمند شد، خاطرنشان كرد: نهادها دو نوع توانمندی دارند و برخی زيرمجموعههايی دارند كه امتيازاتی دارند و میتوانند افراد را تشويق به اين كار كنند و دسته بعدی نهادهايی هستند كه بودجههايی به آنها اختصاص يافته و میتوانند فعاليتهای قرآنی را به صورت تخصصی انجام دهند.