آمريكا در سال‌های اخير به تصميمات ايران در خليج فارس تمكين كرده است
کد خبر: 2465247
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۳

آمريكا در سال‌های اخير به تصميمات ايران در خليج فارس تمكين كرده است

گروه سياسی: فرمانده نيروی دريايی سپاه با ذكر اين نكته كه موضع آمريكا در چند سال گذشته موضع دفاعی بوده است، گفت: آنها قادر به موضع تهاجمی نيستند و در همه تصميماتی كه ايران در منطقه خليج فارس گرفته است آنها ناچار به تمكين شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) سردار علی فدوی، فرمانده نيروی دريايی سپاه پيش از ظهر امروز 27 آذرماه، در افتتاحيه دومين همايش «جغرافيا، توسعه، دفاع و امنيت با موضوع فرصت‌ها و چالش‌های خليج فارس و تنگه هرمز» كه در سالن غدير وزارت كشور در حال برگزاری است، با اشاره به تهديدات دشمنان گفت: با توجه به هشت سال دفاع مقدس و بركات خون شهدا امروز كسی در منطقه مدعی تهديد ايران نيست و به جز آمريكا هيچ كشوری خود را در اندازه‌ای نمی‌بيند كه جمهوری اسلامی را تهديد كند.
وی افزود: آمريكا كشوری است كه دور از سرزمين ما است و البته فاصله طولانی اين كشور با خليج فارس موجب شده است تا توان نظامی درياپايه اين كشور افزايش پيدا كند، اين كشور همه داشته‌های خود را با اتكاء به ناوهای خود در مسيری قرار داد تا بيشتر بتواند در مناطق مختلف دنيا حضور پيدا كند.
سردار فدوی با اشاره به پيروزی آمريكا در جنگ دوم جهانی اظهار كرد: بعد از اين جنگ آمريكا بيشتر از گذشته به مسئله سلطه‌افكنی پرداخت، در اين جنگ آمريكا به دليل فاصله طولانی با مناطق درگيری از نظر اقتصادی آسيبی نديد، همه اقتصادهای كشورهای درگير جنگ به نوعی دچار آسيب‌های جدی شدند.
فرمانده نيروی دريايی سپاه عنوان كرد: آمريكا پس از جنگ دوم جهانی به دنبال سلطه سياسی بود، برای 50 سال پيش‌بينی كرده بودند تا با ابزاری كه دارند می‌توانند بر دنيا تسلط داشته باشند، كارشناسان استراتژيك اين كشور به اين نتيجه رسيدند كه آمريكا از اواخر دهه 80 نمی‌تواند با استفاده از ابزار جنگی گذشته بر جهان سلطه داشته باشد.
وی افزود: آمريكا برای ادامه سلطه خود بيش از گذشته به منابع انرژی خليج فارس چشم دوخت، عامل اقتصادی مستلزم دستيابی به منابع انرژی است و آمريكا در صدد برآمد تا بيشتر از هميشه در منطقه خليج فارس برنامه‌ريزی كند، بدون ابزار نظامی و اقتصادی آمريكا نخواهد توانست در زمينه سياسی تاثيرگذار باشد.
وی با ذكر اين نكته كه هزار و صد ميليارد بشكه نفت در جهان وجود دارد، گفت: 800 ميليارد از آن در منطقه كوچكی از خليج فارس كه عمدتا مردم آن شيعه مذهب هستند وجود دارد، از 1973 كه بحران نفت به وجود آمد، آمريكا به دنبال كنترل توليد، قيمت و مصرف نفت بود و در گام ديگر تلاش كرد جايگزينی برای نفت بيابد، اما انرژی خورشيدی هنوز در مرحله تحقيقات است و انرژی اتمی نيز هزينه فراوان دارد و اگر بخواهند گاز را نيز جايگزين نفت كنند، درصد بالايی از آن نيز در دست ايران، روسيه و قطر قرار دارد.
فرمانده نيروی دريايی سپاه در اين رابطه عنوان كرد: آمريكايی‌ها نمی توانند بر روسيه غلبه داشته باشند، ايران نيز اقتدار دارد و قطر هم ظرفيت لازم برای ايفای نقش ندارد.
وی اظهار كرد: در اواخر دهه 80 آمريكا به صورت جدی نيروهای نظامی خود را در شمال خليج فارس مستقر كرد اما به بركت پيروزی انقلاب اسلامی نيروهای اين كشور در جنوب خليج فارس مستقر شدند، اين كشور عامل ادامه سلطه خود را منوط به حضور در خليج فارس می‌داند و طبق نظر مقامات آمريكايی اگر از خليج فارس عقب‌نشينی كنند بايد در آمريكا از خود دفاع كنند.
فرمانده نيروی دريايی سپاه تأكيد كرد: اگر انقلاب اسلامی به پيروزی نمی‌رسيد و يا نهاد انقلابی سپاه تشكيل نمی‌شد، آمريكايی‌ها شايد به اهداف خود می‌رسيدند و با حضور در خليج فارس به اهداف خود دست پيدا می‌كردند.
وی اظهار كرد: از زمستان سال 65 حضور آمريكا در منطقه خليج فارس متفاوت‌تر با قبل بود، آمريكا تا قبل از سال 65 به اين نتيجه رسيده بودند كه جنگ تحميلی حالت غالب و مغلوب ندارد اما بعد از عمليات والفجر 8 و پيروزی ايران مشخص شد اين جنگ می‌تواند به نفع ايران پايان بپذيرد، لذا در سال 65 حضور بيشتری در خليج فارس پيدا كردند.
فرمانده نيروی دريايی سپاه با ذكر اين نكته كه موضع آمريكا در چند سال گذشته موضع دفاعی بوده است، گفت: آنها قادر به موضع تهاجمی نيستند و در همه تصميماتی كه ايران در منطقه خليج فارس گرفته است آنها ناچار به تمكين شده‌اند.
وی در پايان با اشاره به شرايط كنونی عنوان كرد: ما اكنون منفعل از اقدامات آمريكا در خليج فارس نيستيم و بايد از فرصتی كه خداوند در اختيار ما قرار داده است استفاده كنيم و به وعده‌های خداوند اميدوار باشيم، در احاديث آمده است كه مومن همه چيز و و كافر هيچ چيز نيست؛ در سال‌های جنگ تحميلی اين حديث تحقق پيدا كرد.
captcha