پژوهش‌های قرآنی بانوان ايرانی در سطح بين‌الملل معرفی شود
کد خبر: 2468098
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۲

پژوهش‌های قرآنی بانوان ايرانی در سطح بين‌الملل معرفی شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: منتخب دهمين همايش بين‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، با تأكيد بر پررنگ‌شدن فعاليت‌های بخش بين‌الملل اين همايش، معرفی پژوهش‌های قرآنی بانوان ايرانی در سطح بين‌الملل را خواستار شد.

طاهره لطيفی، بانوی قرآن‌پژوه و رئيس حوزه علميه امام حسن مجتبی(ع) تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اينكه از سال 70 در جامعه‌القرآن قم مشغول به تحصيل هستم، گفت: هم‌اكنون در سطح 3 حوزه معادل فوق ليسانس تفسير قرآن هستم و طی سال‌های گذشته فعاليت‌های تبليغی و تحقيقی زيادی به ويژه با محوريت قرآن داشته‌ام و همچنين به عنوان مدرس قرآن نيز فعاليت دارم.
اين بانوی قرآن‌پژوه در ادامه با اشاره به فعاليت‌های تحقيقی و پژوهشی خود طی سال‌های گذشته با عناوينی از جمله «شيطان در قرآن»، «تجسم اعمال در قرآن»، «اعراف و اعرافيان»، «انسان كامل در انديشه قرآنی» و ... افزود: برای حضور در اين دوره از همايش بين‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، امسال كار پژوهشی و تحقيقی جديدی نداشته‌ام و دليل انتخابم به عنوان بانوی قرآن‌پژوه، فعاليت‌های پژوهشی سال‌های گذشته بوده است.
وی با يادآوری اينكه طی 11 سالی كه ساكن تهران هستم، فعاليت‌های گسترده‌ای در زمينه تفسير قرآن انجام داده‌ام، عنوان كرد: امسال برای چهارمين سال متوالی در همايش بين‌المللی بانوان قرآن‌پژوه حضور دارم و علاوه بر اين، طلبه‌ها را نيز برای حضور در اين همايش و انجام فعاليت‌های قرآنی تشويق می‌كنم.
لطيفی ادامه داد: اهميت برگزاری همايش بانوان‌ قرآن‌پژوه تا حدی است كه گاهی اوقات مشاهده كرده‌ايم، خانم‌های خانه‌دار كه تاكنون فعاليت خاص اجتماعی در بيرون از خانه نداشته‌اند در اثر برگزاری اين همايش انگيزه لازم برای انجام فعاليت‌های قرآنی را به دست آورده و نه فعاليت‌های قرآنی خود را در رشته‌های مختلف آغاز كرده‌اند بلكه در حوزه‌های علميه نيز به عنوان طلبه ثبت‌نام كرده‌اند.
رئيس حوزه علميه امام حسن مجتبی(ع) تهران در اين بخش از سخنان خود با بيان اينكه چند سال پيش بانوان قرآن‌پژوه با حضور در اين همايش به ديدار مقام معظم رهبری نائل شدند، افزود: آن ديدار نه تنها برای من بلكه برای تمامی بانوان قرآن‌پژوه بسيار خوشايند بود و موجب تقويت انگيزه و اراده ما برای دقت و قوت بيشتر در انجام فعاليت‌های قرآنی شد.
وی با تأكيد بر افزايش كيفيت در همايش بين‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، عنوان كرد: هر چند كه به هر حال برای انجام يك كار قرآنی بايد بودجه‌ها و هزينه‌های كافی در نظر گرفته شود اما اين هزينه‌ها در همايش بانوان قرآن‌پژوه بايد به گونه‌ای باشد كه كميت را فدای كيفيت نكند و كيفيت بيشتری را در بر داشته باشد؛ برگزاری همايش بانوان قرآن‌پژوه صرف تجليل از بانوان قرآنی و برگزاری يك مراسم و يا بازديد بانوان قرآنی از يكی از اماكن اثرگذاری خاصی نداشته و بايد فعاليت‌های كيفی‌تری در اين حوزه انجام شود.
اين بانوی قرآن‌پژوه در ادامه با اشاره به اهميت پررنگ‌تر شدن فعاليت‌های بخش بين‌الملل اين همايش گفت: بخش بين‌الملل همايش بانوان قرآن‌پژوه به اين دليل كه زمينه تبادل تجربيات و اطلاعات بانوان قرآنی را با بانوان كشورهای مسلمان فراهم می‌كند بسيار ارزشمند است و به طور مثال زمانی كه يك بانوی ايرانی مشاهده كند كه به يكی از بانوان اروپايی كه پژوهشی در زمينه قرآن دارد، جايزه تعلق می‌گيرد، به انجام فعاليت‌های قرآنی مشابه تشويق می‌شود و همچنين، مسئولان برگزاركننده همايش بايد در كنار معرفی پژوهش‌های بانوان ساير كشورهای اسلامی، پژوهش‌های قرآنی بانوان ايرانی را نيز در سطح بين‌الملل معرفی كنند.
وی در اين بخش از سخنان خود با اشاره به نقش اثرگذار بانوان قرآن‌پژوه در ارتقای فعاليت‌های قرآنی اجتماعی، فرهنگی و ... بر نقش آنان در ايجاد بصيرت قرآنی در جامعه تأكيد كرد و گفت: براساس يكی از فرمايشات امام خمينی(ره) كه فرموده‌اند: «نيمی از جامعه ما زنان هستند و نيمی ديگر را زنان تربيت می‌كنند» افزود: اين كلام امام راحل كلام جامع و زيبايی است كه يك حقيقت قرآنی را به ما ثابت می‌كند و آن حقيقت قرآنی اين است كه من به عنوان يك بانوی قرآن‌پژوه اگر خود را قرآنی تربيت كنم آن گروهی كه زير دست من تربيت می‌شوند نيز قرآنی خواهند شد و در نتيجه يك مملكت قرآنی شكل می‌گيرد.
لطيفی ادامه داد: وظيفه اصلی بانوان قرآن‌پژوه تربيت انسان‌هايی قرآنی در جامعه و ايجاد بصيرت قرآنی در ميان خانواده‌ها است تا در نتيجه تربيت خانواده‌های قرآنی، زمينه ظهور و جامعه مهدويت نيز تحقق پيدا كند و شايد دليل آنكه تاكنون زمينه ظهور تحقق نيافته وجود ضعف‌هايی بوده است كه در اين زمينه بانوان قرآن‌پژوه به طور قطع تأثيری زيادی خواهند داشت.
وی در بخش ديگری از سخنان خود با عنوان اين مطلب كه قرآن برای تمامی مشكلات و چالش‌ها راهكار ارائه می‌كند، به بيداری اسلامی در سطح منطقه و جهان اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون در سطح دنيا يك بحران عظيم با عنوان «بحران هويت» ايجاد شده و گروهی خود را در حصار فساد، فحشا و گناه می‌بينند و از نظر اقتصادی، سياسی، اجتماعی نيز در يك بحرانی قرار دارند كه در اين ميان بانوان قرآن‌پژوه می‌توانند مسائل و راهكارها را از قرآن استخراج كرده و برای مقابله با بحران‌ها ارائه كنند و در نهايت به بيداری اسلامی كه در منطقه وجود دارد، جهت بدهند.
رئيس حوزه علميه امام حسن مجتبی(ع) تهران در بخش پايانی سخنان خود به نقش تربيتی بانوان به عنوان نقش مادری، خواهری و همسری در سطح خانواده و جامعه اشاره كرد و گفت: با توجه به نقش تربيتی كه بانوان دارند، اگر بانوان قرآن‌پژوه نسبت به مسائل دينی و سياسی بصير بوده و ديدگاه جامعی داشته باشند و بتوانند ماورای فتنه را ببينند، می‌توانند به افرادی كه تحت تربيت خود دارند نيز جهت‌گيری فكری بدهند و بصيرت آنان را نسبت به وجود فتنه‌ها قوی كنند.
captcha