چاپ دانشنامه حج در 15 جلد/ موسوعة‌الشبهات چاپ می‌شود
کد خبر: 2473798
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲

چاپ دانشنامه حج در 15 جلد/ موسوعة‌الشبهات چاپ می‌شود

گروه انديشه: رئيس جديد پژوهشكده حج و زيارت از چاپ دانشنامه حج در 15 جلد تا شش سال آينده و موسوعة‌الشبهات در آينده‌ای نزديک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدی عليزاده موسوی، رئيس جديد پژوهشكده حج و زيارت امروز، 12 دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: دانشنامه حج در 15 جلد منتشر می‌شود و تاكنون سه جلد آن انتشار يافته و دو جلد نيز در دست انتشار است.
وی با اشاره به ترويج شبهات توسط وهابيت تصريح كرد: 11 هزار شبهه، شناسايی و از ميان آن 200 شبهه استخراج شد و 19 مقاله برای پاسخگويی به اين شبهات تدوين و تأليف شده که در قالب موسوعه به چاپ می‌رسد.
عليزاده موسوی در بخش ابتدايی سخنانش با بيان اينكه هرسال قريب به يک ميليون حاجی در عمره و حج داريم كه 900 هزار نفر به حج عمره و صد هزار نفر نيز به حج تمتع مشرف می‌شوند، گفت: همچنين سالانه يک ميليون نفر به عتبات می‌روند و يك ميليون و 600 هزار نفر نیز در نوبت حج به سر می‌برند که طی 20 سال آينده اعزام می‌شوند؛ بنابراين اين تعداد مخاطب زمينه مناسبی برای فعاليت‌های فرهنگی ايجاد می‌كند كه بايد از اين فرصت بهره لازم را ببريم.
وی اظهار كرد: حج دارای ظرفيت‌های بسيار گسترده است و به تعبير قرآن اولين خانه امن، كعبه است و كعبه كانون وحدت‌بخش برای همه مسلمانان است از اين رو نيازمند نظريه‌پردازی بنيادين در اين حوزه هستيم.
رئيس جديد پژوهشكده حج و زيارت با اشاره به القای شبهات وهابيت در طول حج در قالب منشورات، لوح‌های فشرده و از طريق مبلغان وهابی عنوان كرد: اين كار نياز به مقابله دارد از اين رو اقدام به تأليف آثاری از جمله موسوعة‌الشبهات در اين عرصه كرده‌ايم و بايد نظريه‌پردازی برای استخراج درس‌های آموزنده حج در زمينه سياست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع و ... صورت گيرد.
عليزاده موسوی با اشاره به فعالیت پژوهشکده حج و زیارت از سال 70 تصريح كرد: در طول فعالیت این پژوهشکده و قبل از آن مرکز تحقیقات، تاکنون قریب به هزار کتاب در حوزه کلام، عقاید، اخلاق و ... منتشر شده است.
وی با بیان اینکه این مرکز از سال 87 به پژوهشکده تبدیل شده است، افزود: این پژوهشکده در قالب 5 گروه کلام و معارف، اخلاق و اسرار، فقه و حقوق، مطالعات اجتماعی و تاریخ و سیره فعالیت دارد.
علیزاده موسوی تولید 180 عنوان اثر و 87 عنوان کتاب در دست تألیف و انتشار، تولید سه نشریه میقات به فارسی و عربی و نشریه زیارت را از جمله دستاوردهای این پژوهشکده ذکر کرد.
وی با بیان اینکه از 57 کشور اسلامی و کشورهای اروپایی و آمریکایی، مسلمانانی برای انجام مناسک حج مشرف می‌شوند، اظهار کرد: این حضور فرصت طلایی برای شناساندن شیعه را در اختیار ما قرار داده است و می‌توانیم در این فرصت تعامل مثبتی با کشورهای دیگر داشته باشیم.
وی با بیان اینکه حج قدر مشترک تمامی مسلمانان است، تأکید کرد: در این راستا دست به ترجمه آثاری به زبان‌های مختلف از جمله مالایی، چینی، انگلیسی و هندی و ... زده‌ایم.
captcha