توجيه كاركردی دين به سكولاريزم و عرفی شدن دين می‌انجامد
کد خبر: 2503312
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲

توجيه كاركردی دين به سكولاريزم و عرفی شدن دين می‌انجامد

گروه حوزه‌های علميه: برگزيده چهاردهمين همايش كتاب سال حوزه با بيان اين كه متون دينی كاركردهای دنيوی دين را غايت كاركرد دين معرفی نمی‌كند تصريح كرد: اگر رويكرد ما مبتنی بر توجيه كاركردی دين باشد، به سكولاريزم و عرفی شدن دين می‌انجامد.

حجت‌الاسلام والمسلمين امان‌الله فصيحی، برگزيده چهاردهمين همايش كتاب سال حوزه و نويسنده كتاب «منطق كاركردی و دفاع از دين» در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، درباره اين كتاب گفت: كتاب «منطق كاركردی و دفاع از دين»، به اين موضوع می‌پردازد كه آيا دفاع از دين و توجيه دين بر اساس كاركردهای آن به سود دين است يا به ضرر آن؟ و اينكه آيا دفاع كاركردی از دين می‌تواند به سكولار شدن دين منتهی شود؟
اين دانش‌آموخته موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) همچنين بيان كرد: فصل اول و دوم كتاب منطق كاركردی و دفاع از دين، به مفاهيم بنيادی و چارچوب نظری در اين زمينه می‌پردازد و فصل سوم به نقل و بررسی نمونه‌های توجيهات كاركردی در متون دينی و مخصوصا قرآن كريم پرداخته است.
حجت‌الاسلام فصيحی كه هم‌اكنون دانشجوی دوره دكترای جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران است، افزود: در فصل چهارم كتاب، توجيهات كاركردی در ديدگاه متفكران اسلامی شيعه و سنی از ابوعلی سينا گرفته تا علامه طباطبايی و غزالی و فخر رازی بررسی شده است.
وی همچنين ادامه داد: ارتباط توجيه كاركردی با عرفی شدن دين، در فصل پنجم اين كتاب بررسی و تبيين شده و روشن شده است كه توجيه كاركردی از چه مسيری به عرفی شدن دين منتهی می‌شود. فصل نهايی كتاب منطق كاركردی و دفاع از دين هم به تبيين توجيه كاركردی در آرای دينی و متون متكلمان دينی پرداخته است.
اين پژوهشگر حوزوی با بيان اين كه پيش از اين آثاری ديگر با عناوين «اسلام و سرمايه اجتماعی» و همچنين «نقد تبيين كاركردی دين» به قلم وی منتشر شده، تاكيد كرد: حاصل كتاب «منطق كاركردی و دفاع از دين» اين است كه توجيه كاركردی به زيان دين ختم می‌شود، و منطق كاركردی‌ای كه در دين استفاده شده، دارای منطق متفاوتی است؛ آنچه در متون دينی درباره كاركردهای دين وجود دارد، بر اساس كاركردهای دنيوی و اجتماعی و روانی دين نيست، و اين كاركردهای دنيوی را غايت كاركرد دين معرفی نمی‌كند.
برگزيده چهاردهمين همايش كتاب سال حوزه در پايان تصريح كرد: بنابراين اگر رويكرد ما مبتنی بر توجيه كاركردی دين باشد، به سكولاريزم و عرفی شدن دين می‌انجامد و نمی‌توان برای استفاده از منطق كاركردی برای توجيه دين، به استفاده از اين شيوه در متون دينی استناد كرد.
captcha