پيش شماره اول فصلنامه علمی تخصصی «پژوهش‌نامه تربيت تبليغی» منتشر شد
کد خبر: 2523025
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲

پيش شماره اول فصلنامه علمی تخصصی «پژوهش‌نامه تربيت تبليغی» منتشر شد

گروه ادب: مدير روابط عمومی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) از انتشار پيش شماره اول فصلنامه علمی – تخصصی «پژوهش‌نامه تربيت تبليغی» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، به نقل از روابط عمومی پژوهشكده باقرالعلوم(ع)، سيد روح الله دعائی با اعلام اين خبر گفت: در اين شماره 5 مقاله تربيتی و مصاحبه‌ای در مورد تربيت دينی كودك آمده است.
وی در مورد اولين مقاله اين مجله گفت: «مبانی عملكردها و روش‌های تربيتی حضرت زينب (س)» تأليف علی‌نقی فقيهی و سميه خورشيدی است كه در اين مورد می‌خوانيم: حضرت زينب (س) از چهره‌های برجستۀ علمی و تربيتی جهان اسلام است. نقش آموزشی- تربيتی و تدابير سياسی- اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم در زمان آن حضرت و آيندگان بوده است. هدف اين مقاله بررسی مبانی، عملكردها و روش‌های تربيتی بانوی جهان اسلام حضرت زينب‌(س) است.
دعائی با اشاره به مقاله دوم اين شماره گفت: «تربيت عقلانی؛ محور اساسی در تبليغ دينی» توسط رحيم دهقان سيمكانی نوشته شده است؛ وی در مقاله خود گفته است: مهم‌ترين عامل بی‌اخلاقی‌ها، جهالت است؛ ازاين رو وظيفۀ عمدۀ مبلّغين دينی، معرفت بخشی و هدايت بشر به سمت رفتارهايی عقلانی است كه در اين مقاله از آن به «تربيت عقلانی» تعبير شده است. اين مقاله بر آن است تا نشان دهد مهم‌ترين وظيفۀ مبلّغين دينی هدايت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش اين مقاله توصيفی_تحليلی بوده و در برخی موارد از آيات و روايات به عنوان مویّد بهره برده است.
مدير روابط عمومی پژوهشكده «نگاهی به ابعاد مفهومی و كاركردی الگو و اسوه در تربيت و تبليغ دينی» نوشته دكتر مصطفی عباسی مقدم را سومين مقاله اين شماره خواند و گفت: نويسنده در اين مقاله با ارائه توضيحاتی در مورد مفهوم الگو گفته است: الگو و اسوه از مفاهيم مهم و پركاربرد در حيطۀ روان‌شناسی، تربيت و تبليغ هستند. انسان‌ها و جوامع، از طريق الگوها، هويت خويش را می‌يابند، آن را تقويت و ارزش‌های مختلف را از طريق آنها در خود نهادينه می‌كنند. در اين نوشتار ضمن اشاره به روش‌های مهم تبليغ، روش اسوه‌نمايی را از ابعاد مختلف، به ويژه درآيات قرآن مورد بررسی قرار داده است.
وی ادامه داد: «تبيين و آسيب شناسی تربيت دينی و رابطه آن با روان شناسی رشد» تأليف كبری پور نيك بختی مقاله بعدی است كه به بی توجهی مربيان به مراحل رشد می‌پردازد و می‌گويد: بی توجهی مربيان به مراحل رشد، ريشۀ اغلب آسيب ها در تربيت دينی است؛ زيرا مربيان بدون توجه به مراحل رشد، با شتاب‌زدگی هر مطلبی را به هركس و در هر شرايط و سنی منتقل می كنند. درصورتی كه بايد به اندازه و ظرفيت ذهنی و آمادگی كودك در هضم و جذب پيام‌های تربيتی توجه شود. در اين مقاله نگارنده ابتدا به منابع اسلامی همچون مكارم الاخلاق، نهج البلاغه و احاديث معصومين(ع) به ويژه حديث پيامبر اكرم(ص) به مراحل تربيت دينی پرداخته است.
دعائی در مورد مقاله حسن خلجی با عنوان "بررسی تربيتی تأثير قصه های قرآنی در تربيت دينی كودكان" تصريح كرد: اين مقاله به بررسی تاثير تربيتی قصه های قرآنی بر كودكان، همچنين اهميت قصه را در تربيت آنان را مورد توجه قرار داده است. نامأنوس بودن آموزش مفاهيم دينی با ذهن كودك، ارائه الگوهای دينی به كودك، ايجاد محبت نسبت به شخصيت‌های دينی، تهذيب اخلاق و عبرت‌آموزی و... از جمله تأثيراتی هستند كه قصه‌ها در كودكان ايجاد می‌كنند.
اين كارشناس ارشد ارتباطات در مورد مصاحبه پايانی اين مجله گفت: خانم دكتر عصمت دانش دارای مدرك دكترای روان‌شناسی از دانشگاه تربيت مدرس تهران، دانشيار گروه روان‌شناسی دانشگاه شهيد بهشتی تهران و عضو گروه تخصصی انجمن روان‌شناسی ايران است. ده‌ها كتاب و مقالات علمی با موضوعات تربيتی، بويژه مسائل خانواده، از جمله فعاليت‌ها و خدمات ايشان در عرصه علمی و فرهنگی كشور است. در اين شماره به گفت‌وگو با ايشان با موضوع تربيت دينی كودك پرداخته شده است.
گفتنی است پيش شماره اول فصلنامه علمی – تخصصی «پژوهش‌نامه تربيت تبليغی» وابسته به پژوهشكده باقرالعلوم(ع)، به مدير مسئولی دكتر حسين قشقائی و سردبيری اميد نيك داد اخيرا منتشر شده است.
captcha