توجه به بعد ظاهری و باطنی روزه، مهم‌ترين ويژگی روزه‌دار واقعی است
کد خبر: 2570902
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷
تبين فوايد روزه‌داری//10

توجه به بعد ظاهری و باطنی روزه، مهم‌ترين ويژگی روزه‌دار واقعی است

گروه اجتماعی: مدير اجرايی طرح «دولت قرآن» حافظيه با تصريح اينكه روزه‌دارای دو بعد ظاهری و باطنی دارد، گفت: برای رسيدن به هدف والا یعنی داشتن تقوا بايد به باطن روزه توجه كرد و روزه‌دار واقعی كسی است كه هم به ظاهر و هم به باطن آن توجه كند.

حجت‌الاسلام و المسلمين غلام‌رضا سبوحی، مدير اجرايی طرح ‌دولت قرآن‌ حافظيه شيراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه فارس، با بيان اينكه مهم‌ترين فلسفه روزه رسيدن به مقام تقوا است، گفت: تقوا يك نيروی پرقدرت معنوی است كه كمك می‌كند شخص در شرايط بحرانی مواجه شدن با گناه و مشكلات ايمن باقی بماند.
وی افزود: روزه‌دارای دارای دو بعد ظاهری و باطنی است كه برای رسيدن به هدف والا یعنی داشتن تقوا بايد به باطن روزه توجه كرد و روزه‌دار واقعی كسی است كه هم به ظاهر و هم به باطن آن توجه كند.
مدرس انجمن حافظ‌پژوهان فارس تصريح كرد:‌ مسائلی كه در كتب دينی آمده، به‌عنوان مثال‌ درباره اعمالی كه روزه را باطل می‌كند، همه مربوط به ظاهر روزه است؛ در حالی‌كه علاوه بر اين احكام، آداب و حكمت‌هايی كه مربوط به باطن روزه بوده نيز بايد رعايت شود.
حجت‌الاسلام سبوحی با بیان اینکه روزه‌دار بايد اهل انصاف بوده و خوش‌اخلاق باشد و قوانين شهروندی را نيز رعايت كند، تأكيد كرد: به گفته قرآن تقوا آثار و فوايد زيادی دارد و از بركات تقوا كمك در مسائل مالی و اقتصادی است؛ همچنان كه می‌فرمايد اگر به تقوا برسيد خداوند روزی شما را از جايی‌كه گمان نمی‌بريد تأمين می‌کند.
اين استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: خداوند از ديگر بركات تقوا خروج و رهايی انسان از بحران‌های مختلف زندگی را می‌داند و در قرآن می‌گويد اگر به تقوا برسيد و آن را رعايت كنيد خداوند در هر بحرانی راه خروجی برای شما قرار می‌دهد.
حجت‌الاسلام سبوحی در ادامه سخنان خود به تأثير آيات و روايات در ترغيب به مردم به روزه‌داری اشاره و اظهار كرد: در ابتدا بايد اين آيات و روايات را شناسايی كنيم و با روان‌سازی به زبان امروزی و قابل فهم برای مردم در‌آورده و در نهايت در قالب كارگاه‌های مختلف و متناسب با نياز‌های مردم به آنها ارائه دهيم.
مدير اجرايی طرح ‌دولت قرآن‌ حافظيه شيراز در ادامه سخنان خود به ارائه راهكارهای احيای فرهنگ رمضان اشاره و خاطرنشان كرد: برای استفاده از فرصت‌های موجود در ماه رمضان در ابتدا بايد به‌وسيله مطالعه و تحقيق معرفت و شناخت خود را بالا ببريم.
وی افزود: اگر بتوانيم جايگاه و ارزش ماه رمضان را خوب درك كنيم و با توجه به هدف و فلسفه اين ماه عزيز و بزرگ زمينه را برای رشد و ارتقای معنوی خود فراهم كنيم می‌توانيم از فرصت‌های طلايی موجود در ماه رمضان نهايت استفاده را ببريم.
حجت‌الاسلام سبوحی بيان كرد: در اين ماه با توجه و دقت در ترجمه قرآن، دعاها و اذكار زمينه را برای رشد و ارتقای معنوی خود فراهم كنيم.
مدرس انجمن حافظ پژوهان فارس تصريح كرد: در اين ماه سعی كنيم رنگ الهی به خود بگيريم و برای اين امر يكی از بهترين راه‌ها خواندن هر روزه چند فراز از دعای جوشن كبير با دقت و تأمل در معنی صفات خداوند است.
حجت‌الاسلام سبوحی در پايان به دعاهای سفارش شده در ماه رمضان اشاره كرد و گفت: تلاوت قرآن و خواندن دعای سحر، دعای جوشن كبير، دعای ابوحمزه‌ثمالی، دعای روزهای ماه رمضان و تعقيبات نماز در ماه رمضاب از بهترين دعاهايی است كه می‌توان خواند و از بركات آن‌ها استفاده كرد.
captcha