اعزام 150 گروه استهلال برای رويت ماه شوال/ احتمالا عيد فطر روز جمعه است
کد خبر: 2572086
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷

اعزام 150 گروه استهلال برای رويت ماه شوال/ احتمالا عيد فطر روز جمعه است

گروه انديشه: رئيس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری از آماده بودن 150 گروه استهلال در سراسر كشور برای رصد هلال اول ماه شوال خبر داد و گفت: احتمال رؤيت هلال ماه شوال در روز چهارشنبه با چشم مسلح و غيرمسلح ضعيف است و بنابراين انتظار داريم كه جمعه عيد سعيد فطر باشد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن (ايكنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين عليرضا موحدنژاد، رئيس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در نشست خبری‌ای كه امروز سه‌شنبه 15 مردادماه برگزار شد، از آماده بودن 150 گروه استهلال در سراسر كشور برای، رصد هلال اول ماه شوال در روز چهارشنبه، فردا مصادف با 29 رمضان خبر داد و گفت: براساس پيش‌بينی كارشناسان ما احتمال رؤيت هلال ماه شوال در روز چهارشنبه بسيار ضعيف است و بنابراين انتظار داريم كه جمعه عيد سعيد فطر باشد.
موحدنژاد افزود: احتمال رؤيت هلال ماه شوال در روز چهارشنبه با چشم مسلح و غيرمسلح ضعيف است، اما اگر گزارش‌های اطمينان‌بخشی برخلاف پيش‌بينی‌ها به دست ما برسد، نتيجه را به اطلاع مردم شريف خواهيم رساند.
وی با اشاره به امكان تعيين قابل رؤيت بودن يا نبودن هلال از طريق محاسبات نجومی، گفت: البته از اين جهت كه گاه پيش‌بينی‌های كارشناسان متفاوت است، نمی‌توان به محاسبه اكتفا كرد و بايد رؤيت هم صورت گيرد.
وی اظهار كرد: رؤيت هلال به عنوان مبحثی كاملاً علمی و فنی در دنيا، نيازمند هم مطالعات رياضی و هم مطالعات تجربی است و در اين گونه زمينه‌های تجربی می‌توان با تكرار تجربه‌ها به نتايج دقيقتری برای محاسبات دست يافت.
وی همچنين با اشاره به سنت استهلال ماه شوال قبل از غروب آفتاب گفت: به دليل اين كه ممكن است هلال ماه شوال بعد از غروب ديده نشود رصد آن از قبل از غروب آغاز می‌شود و رؤيت هلال قبل از غروب نيز مورد تأييد مراجع تقليد است.
captcha