فعالیت در عرصه امور قرآنی از افتخاراتم است/ دغدغه ساماندهی مؤسسات مردم‌نهاد
کد خبر: 3312636
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
به بهانه تجلیل از مهدی نادی؛

فعالیت در عرصه امور قرآنی از افتخاراتم است/ دغدغه ساماندهی مؤسسات مردم‌نهاد

گروه چهره‌ها: رئیس سابق اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی تهران از سال ۷۶ به دلیل فعالیت‌هایش در عرصه قرآنی به عنوان مسئول امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی اصفهان منصوب می‌شود و پس از آن از سال ۸۶ باهمان پست در تبلیغات استان تهران مشغول به فعالیت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی نادی، رئیس سابق اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی تهران در دی ماه سال 1346 در خانواده‌ای مذهبی در روستای کمشچه واقع در فاصله 17 کیلومتری شمال شرق اصفهان متولد شد. مرحوم پدرش مشهور به شیخ حسن نادعلی که به رنگ‌رزی مشغول بود از معدود افراد باسواد روستا، قاری قرآن و دارای مکتب‌خانه آموزش قرآن و سوادآموزی بود که شاگردانی را در منزل خود تعلیم می‌داد.

پدرم مربی جلسه قرآن مسجد مقبره اصفهان بود

نادی می‌گوید: «پدرم نیز مربی جلسه قرائت قرآن مسجد مقبره واقع در میدان قدس (طوقچی) بود. مادرم «سکینه علینقی» نیز از معدود بانوان باسواد روستا بود که زمانی که پدرم به دلایلی نبودند، مسئولیت مکتب‌خانه را به عهده داشت».

این مدرس قرآن که از پنج سالگی برای فراگیری قرآن به مکتب خانه مرحوم زین‌العابدین آقابابایی، در مجاورت منزلشان می‌رفت و در مدت کمتر از یکسال، بعد از فراگیری عمّ‌ جز به روخوانی و روان‌خوانی قرآن مسلط شد، ادامه می‌دهد: یاد دارم که مرحوم استادم در مکتب‌خانه، مرا لقب «شیخ مهدی» داد و مرتب نزد مرحوم پدرو مادرم از هوش و حافظه فراوانم تعریف و تمجید می‌کرد».

نادی که به دلیل تسلطش به روخوانی‌ و روان‌خوانی قرآن از سوی معلم مکتب‌خانه با تشویق روبرو شد، طی سال دوم حضورش در مکتب، مسئولیت تدریس تازه واردها به او سپرده شد. او می‌گوید: «شاید بگویم استادم در مکتب‌خانه طی آن روزها از این طریق سنگ بنای معلمی قرآن را در من گذاشت».

این کارشناس قرآنی اظهار می‌کند: «حتی در آن دوران به دلیل نفرت خانواده‌ام از رژیم ستمشاهی از مدارس دولتی تا هشت سالگی در مکتب ماندم و به مدارس جدید نرفتم. پس از آن نیز با فشار آموزش و پرورش بر مکتب‌خانه‌ها و تعطیلی اجباری آنها، وارد دبستان شدم».

ورود به حوزه علمیه امام صادق(ع) اصفهان از سال 62

او از سال 62 پس از مقطع سیکل و بنابر توصیه مرحوم پدرش و راهنمایی‌های برادرش وارد حوزه علمیه امام صادق(ع) اصفهان شد و طی دو سال و نیم دروس حوزوی را ادامه داده و از محضر اساتید بهره گرفته است. وی عنوان می‌کند: «در مقاطع مختلف نیز در جبهه‌ حق علیه باطل حضور داشتم».

نادی که در ایام تحصیل حوزوی در اصفهان در جلسات قرآن شرکت کرده و به فراگیری علم تجوید و قرائت قرآن پرداخته است و در سال 65 برای ارتقای سطح تحصیلات حوزوی خود، وارد حوزه علمیه قم شده، تحصیلات مقدماتی و سطح عالی و خارج را به مدت پنج سال و تا پایان سال 71 گذرانده است.

هنگامی که از او درباره تحصیلات دانشگاهی‌اش پرسیدم، ادامه می‌دهد: «در سال70 دیپلم را در رشته فرهنگ و ادب اخذ کردم و در سال 71 در کنکور اختصاصی مؤسسه آموزش عالی باقرالعلوم وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شرکت کردم و پذیرفته شدم و در سال 83 مدرک کارشناسی‌ام را در رشته علوم سیاسی اخذ کردم. در ادامه مدرک کارشناسی ارشدم را در رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه قم گرفتم و در سال 91 هم وارد مقطع دکترا در رشته تاریخ و تمدن اسلامی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم شدم که در حال حاضر بخشی از پایان‌نامه‌ام مانده است تا تحصیلاتم به اتمام برسد».

او اظهار می‌کند: «در سال 76 به دلیل سابقه‌ای که در فعالیت‌های قرآنی داشتم به عنوان مسئول دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی اصفهان و به درخواست مدیر این اداره‌کل وارد این مرکز شدم».

تأسیس مؤسسه دارالقرآن شهر کمشچه از سال 66

نادی که از سال 66 مؤسسه دارالقرآن شهر کمشچه را در اصفهان راه‌اندازی کرده دارای پایگاه اینترنتی به نشانی mohaimen.net است و فعالیت‌های خوبی نیز داشته است، می‌گوید: «این مرکز تاکنون فعال است و کلاس‌های متعددی را در زمینه قرائت، تجوید، مفاهیم و سایر حوز‌ه‌های قرآنی با حضور علاقه‌مندان برگزار می‌کند».

از او درباره علت انگیزه‌اش برای تأسیس دارالقرآن اصفهان پرسیدم، ادامه می‌دهد: «در آن سال احساس کردیم که فضای جنگ و شهادت بسیاری از هموطنانمان موجب می‌شود جامعه از حضور نیروهای خوب کاسته شود و بهترین چیزی که با جمعی از دوستان فکر کردیم می‌تواند در تربیت جوانان مؤثر باشد تمسک به قرآن است و چند سالی را هم بدون تشکل و ساماندهی فعالیت کردیم و تقریباً می‌توان گفت از حدود سال‌های 62 -61 کار قرآنی را شروع کردم اما به صورت منسجم و رسمی از سال 66 فعالیتمان را انجام دادیم».

وی در خصوص افتتاح شعبه‌ای دیگر از این مؤسسه، بیان می‌کند: «کلاس‌ها و دوره‌های مختلفی را در نقاط گوناگون کشور از سوی مؤسسه دارالقرآن داریم اما در نظر نداشتم که شعبه دومی را به صورت رسمی راه‌اندازی کنم».

ورود به امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات استان تهران از سال 86

نادی عنوان می‌کند: «در سال 85 از اداره‌کل تبلیغات اسلامی اصفهان جدا شدم و بعد از آن هم در تیرماه سال 86 برای مدیریت امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات استان تهران انتخاب شدم که تا هفته گذشته مشغول به فعالیت در این زمینه بوده‌ام».

رئیس سابق اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی تهران تأکید می‌کند: «علاوه بر مسئولیت‌هایی که در اداره تبلیغات در حوزه قرآن داشتم در جاهایی دیگر هم به صورت شخصیت حقیقی و حقوقی عضویت دارم و با سایر مجموعه‌های قرآنی، همکاری‌ دارم و به تدریس در حوزه‌های مختلف قرآنی پرداخته‌ام».

وی همچنین عضو شورای عالی قرآن شهرداری تهران است که این شورا از سال گذشته فعال شده است، از او درباره اهدافش در هنگامی که به عنوان مسئول اداره امور قرآنی بود پرسیدم و می‌گوید: «سال‌هایی که در اداره تبلیغات اسلامی چه در استان اصفهان و چه در استان تهران فعالیت می‌کردم یکی از اهدافم توسعه فعالیت‌های قرآنی در جامعه اسلامی بوده است و پیرو آن نیز نسبت به توسعه صدور پروانه به علاقه‌مندانی که می‌خواستند به صورت مردمی فعالیت کنند، اقدامات لازم را انجام دادم».

نادی ادامه می‌دهد: «سعی کردم در میان مؤسسات قرآنی ـ مردمی حضور فعال داشته باشیم و با ارتباط برقرار کردن با ادارات و نهادها و مراکز حمایتی و همچنین کمک‌های اداره‌ تبلیغات اسلامی تهران، موجبات رشد و نمو اینها را فراهم کنیم».

450 مؤسسه قرآنی دارای ثبت رسمی در سال 86

او که از سال 86 وارد امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان تهران شد، بیان می‌کند: «تعداد مؤسسات قرآنی استان تهران در آن زمان 29 مؤسسه بوده است که از این تعداد، انگشت شماری به ثبت رسیده بوده و با وجود اینکه برخی از آنها فعالیت‌های خوبی داشته‌اند اما در حوزه ثبت و ساماندهی اتفاقی برای آنها نیفتاده بوده».

*عیادت مهدی نادی از استاد سیدجلال متقی موسوی، معلم پیشکسوت قرآن کریم*

نادی تصریح می‌کند: «اما به لطف خدا از سال 86 پیگیری و تشکیل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان تهران را آغاز کردیم و حتی در مقطعی هم استان البرز، جزو استان تهران بوده است و در حال حاضر جدا شده است و تاکنون در استان تهران بیش از 450 مؤسسه قرآنی ثبت شده است و بیش از 250 مؤسسه در شرف ثبت هستند و اینها در تلاش هستند تا وارد گردونه مجموعه قرآنی شود».

او عنوان می‌کند: «با توجه به دریافت مجوز، تعداد مؤسسات قرآنی استان به 700 مؤسسه می‌رسد. همچنین توسعه خانه‌های قرآن شهری و روستایی در برنامه‌های این اداره امور قرآنی بوده است که در آن حوزه هم حدوداً برای 150 خانه قرآن شهری و روستایی پروانه صادر شده است و در حال حاضر در استان تهران فعال است».

رئیس سابق اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی تهران در خصوص علت گرایش به حوزه فعالیت‌های قرآنی، می‌گوید: «به هر حال من در خانواده مذهبی متولد شدم و پدرم هم جزو شناخته‌ شده‌ها و مدرسان قرآن  در کمشچه بوده است و در سنین پایین هم در جلسات قرآن حضور داشتم و از همان ابتدای تحصیلاتم هم علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی بوده‌ام به طوری که در همان سال‌های ابتدایی تحصیلاتم در حوزه قرائت و آموزش قرآن اشتغال داشتم».

رضایت از رشد فرزندانش در حوزه حفظ، مفاهیم و قرائت قرآن

از او درباره اولین استاد قرآنش می‌پرسم و اظهار می‌کند: «نخستین استادم که در روستا محلمان بوده است فردی بود با نام مرحوم «کربلایی زینل آقا بابایی» که به من آموزش‌های ابتدایی قرآن را آموخت و دوره‌های بعد نیز از محضر علی‌اکبر توپچی و مرحوم شهید رضا سخاوتی که از تهران به اصفهان می‌آمدند، استفاده کردم و همچنین برای شرکت در جلسات سیدمحسن خدام‌حسینی بارها از اصفهان به تهران آمده‌ام، هرچند به دلیل فعالیت‌های مؤسسه دارالقرآن اصفهان نیز با این بزرگواران برخوردهای بیشتری داشتم و بهتر از حضورشان استفاده کرده‌ام».

او که در سال 68 ازدواج کرده است و صاحب دو پسر و یک دختر است. نادی از حضور فرزندانش در عرصه‌های قرآنی راضی و خشنود است و می‌گوید: «خدا را شاکرم که دو فرزند بزرگم بیشتر در حوزه مفاهیم قرآن وارد شده‌اند و در این عرصه رشد خوبی داشته‌اند و فرزند خردسالم که مشغول تحصیل در دوران ابتدایی است در حوزه حفظ و قرائت قرآن رشد خوبی داشته است».

این مدرس قرآن عنوان می‌کند: «اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان تهران در مرحله اولیه تأسیس بوده است که من به تهران آمده‌ام و همان سال 86 احساس کردیم که نیازمند تغییراتی است که به همراهی خود دوستان باعث رشد مؤسسات قرآنی از 30 مؤسسه به 100 مؤسسه شد و همین امر موجب شد که اتحادیه، مجدداً بازسازی شود و اتحادیه قوی‌تری را پایه‌گذاری کنیم و این اتحادیه در سال 86 نظم خوبی را گرفت و دوران پویایی و رشدش را سال به سال و دوره به دوره با حضور اعضایی چون وحید احمدی، نایب کمیسیون امنیت ملی مجلس، مرتضی طلایی، عضو شورای شهر، حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، محمد بیستونی، خرم‌دل، پوینده می‌گذراند».

خدمت به مؤسسات و خانه‌های قرآنی

نادی در پایان توصیه می‌کند: «اگر نهادها می‌خواهند خدمتی به جامعه قرآنی کنند و مهمترین عرصه در جامعه، همین خدمت به مؤسسات قرآن و خانه‌های قرآنی است که مجموعه‌های بسیار توانمند و دارای انگیزه و نیت‌های خالص و علاقه‌مند به قرآن هستند و عموماً هم از  پشتیبانی‌های کمی در جامعه برخوردار هستند و اگر می‌خواهند به ساحت قرآن خدمت کنند باید به این مجموعه‌های مردمی برسند ضمن اینکه مهم است تا بر آنها نظارت شود و از فعالیت‌های آنان حمایت شود تا تواناتر و با بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌ها در این عرصه ورود پیدا کنند».

او ادامه می‌دهد: «برپایی چنین مراسم تکریم و تجلیل همراه با میل قلبی من نیست و همیشه باید از افرادی که واقعاً به قرآن خدمت کرده‌اند و شایسته بوده‌اند تجلیل شود و اگر هم قرار است مراسم نکوداشتی برگزار شود باید از آنهایی تجلیل کرد که در همان مؤسسات و خانه‌های قرآن فعالیت می‌کنند و ما تنها مأمور و مسئول بوده‌ایم».

نادی با اشاره به آیه 24 سوره مبارکه صافات «وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ»، می‌گوید: «بلکه باید بازخواست شویم که طی این هشت سال چه کار کرده‌ایم و نه اینکه جمع شوند و از ما تجلیل کنند. چنانکه توانمند‌تر از من نیز افرادی هستند که باید برای آنها مراسم تجلیل و تکریم برگزار شود».

captcha