همایش تجلیل از امام‌زادگان با محوریت امام‌زاده سید علی(ع) در قم برگزار شد
کد خبر: 3349507
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
به مناسبت روز ملی تجلیل از بقاع متبرکه؛

همایش تجلیل از امام‌زادگان با محوریت امام‌زاده سید علی(ع) در قم برگزار شد

کانون خبرنگاران نبأ: همایش تجلیل از امامزادگان با محوریت امام‌زاده سیدعلی(ع) با پیام مرجع عالیقدر تقلید آیت الله‌العظمی صافی و با حضور رئیس سازمان اوقاف کشور در قم برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی از 1391، روز پنجم ذی القعده را در تقویم‌ها به نام روز ملی تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری کرده است.

چند سالی است که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری برای تبدیل بقاع متبرکه و امامزادگان به عنوان کانون‌های هدایت و معنویت جامعه به «قطب فرهنگی» تلاش‌هایی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه در سراسر کشورصورت می‌گیرد.

قرار گرفتن این روز در دهه کرامت بر گرامی‌داشت و توجه بیشتر به بقاع متبرکه بیشتر افزوده است و هر ساله سازمان اوقاف و امور خیریه در سراسر کشور برنامه‌های متعددی در راستای بزرگداشت و تجلیل از امامزادگان برگزار می‌نماید.

شهر مقدس قم که امام جعفر کاظم(ع) در حدیثی در بحار درباره آن می فرماید: قُم عُشُّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَأوى شیعَتِهِمْ؛ قم آشیانه آل محمد صلی الله علیه و آله و پناهگاه شیعیان آنهاست، بدین منظور شهر مقدس قم یکی از مکان‌هایی بر روی زمین است که بیش از 400 امامزاده و بقاع متبرکه در آن وجود دارد که در هیچ جای دنیا چنین تعدد امامزاده ای در یک شهر وجود ندارد که در راس این امامزادگان حرم مطهر حضرت معصومه(س) چون نگینی در مرکز این شهر مقدس می‌درخشد.

از این رو اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم نیز در راستای تجلیل و بزرگداشت این امامزادگان و بقاع متبرکه برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده که شامل برگزاری همایش‌ها، مراسم‌ غبارروبی، عطرافشانی و تکریم امامزادگان و بقاع متبرکه است.

همایش تکریم از امامزادگان با محوریت بزرگداشت امامزاده سید‌علی(ع) در  روز ملی تکریم امامزادگان یکی از برنامه‌های شاخص این اداره کل بود.

پنجشنبه 29 مردادماه در روز ملی تکریم امامزادگان، آستان مقدس امامزاده سید علی(ع) شهر مقدس قم آذین‌بندی شده و حال و هوایی دیگر داشت، ساعت 10:30 دقیقه همایش روز ملی تکریم از امامزادگان و این امامزاده جلیل‌القدر که از نوادگان حضرت علی(ع) است با حضور نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، مسئولین و مدیران اوقاف استان، شهرستان و بخش‌های قم، مسئولین انتظامی، مدیر کل بنیاد شهید استان، روحانیت، خادمین و هیئت امناء امامزادگان استان با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی آغازشد.

خیر مقدم مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی‌مقدم مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم به عنوان اولین سخنران و میزبان مراسم، ضمن عرض خیر مقدم به حضار، با اشاره به بیانات امام راحل در مورد اهمیت بقاع متبرکه بیان کرد: امام راحل(ره) می‌فرمایند: «ما می‌خواهیم مردم در پناه این امامزادگان به آرامش برسند» و همچنین رهبر معظم انقلاب نیز خواستار تبدیل‌شدن بقاع به قطب‌های فرهنگی هستند بنابراین وظیفه ما حرکت در این مسیر است که توسط ولایت عظمی فقیه تعیین شده است.

وی تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه همواره تلاش کرده است تا با مدیریتی جهادی برای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب تلاش کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به درج روز ملی تکریم امامزادگان در تقویم ملی کشور بیان کرد: درج روز ملی تکریم امامزادگان در تقویم ملی ایران کاری بسیاری شایسته بوده است که به برکت همین نامگذاری امروز در این مکان جمع شده‌ایم تا مقام و جایگاه امامزاده سید علی(ع) را تکریم کنیم.

حسینی‌مقدم تصریح کرد: بر اساس مستندات تاریخی، امامزاده شاه سید علی(ع) از فرزندان امام علی(ع) و از نوادگان حضرت ابوالفضل العباس(ع) محسوب می‌شوند، ایشان شخصیتی بزرگ و دارای مقام علمی عظیمی بوده و در زمان حیات نیز مورد توجه قرار داشتند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم اظهار کرد: امروز هم مضجع شریف این امامزاده واجب‌التعظیم مورد توجه مراجع تقلید، بزرگان و عموم مردم قرار دارد.

قرائت پیام آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به این همایش توسط حجت الاسلام سیستانی الله‌آبادی نماینده معظم له

در ادامه این همایش پیام آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع معظم تقلید شهر مقدس قم توسط حجت الاسلام سیستانی الله‌آبادی نماینده معظم له در این همایش قرائت شد.

در این پیام که آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با آیه 23 سوره شوری آغاز نموده اند چنین آمده است: قال اللّه الحکیم فی کتابه:« قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى» (شورى: ۲۳)؛ تکریم از اهل البیت علیهم السلام و امامزادگان واجب التعظیم از وظایف دینی و مذهبی مسلمانان است.

بنابر حدیث شریف ثقلین که فریقین آن را قبول دارند تمسک به عترت و احترام به اهل البیت علیهم السلام از تکالیف اصلی مسلمانان است همانطور که قرآن کریم برای مسلمانان، محترم و کتاب هدایت و قانون آسمانی است، عترت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلم هم هادیان مردم و نجات‌دهنده گمراهان از ضلالت هستند و مردم وظیفه دارند که از آنان پیروی نموده و راه و روش زندگی خود را از آنان بیاموزند.

این مرجع تقلید شیعیان جهان در این پیام به اهمیت سیره امامزادگان و مطالعه آن توسط مسلمانان تأکید کرده و اظهار کرد: آشنایی با سیره آنان و با سیره امامزادگان و مطالعه زندگانی آن بزرگواران برای همه مسلمانان اهمیت بسیار زیادی دارد. در طول تاریخ وقتی ما به زندگی امامزادگان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که آنان با مجاهدت‌های خود و با تحمل زحمات و صدمات بسیار زیاد آیین مقدس اسلام و معارف نورانی مکتب را تبلیغ و ترویج نموده و حتی در این راه، بسیاری از آن بزرگواران شربت شهادت را نوشیده و با خون پاک خود شجره طیبه اسلام را آبیاری کردند.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در این پیام بیان کرد: شهر مقدس قم از دیر زمان پذیرای ذریه پاک پیامبر صلی الله علیه و آله و امامزادگان بوده که صدها نفر از آنان در این شهر و اطراف آن مدفون هستند و مراقد مطهرشان بر معنویت این شهر افزوده است. مضجع نورانی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها که قم را فضیلتی بزرگ عنایت نموده موجب شد که امامزادگان دیگر هم به قم آمده و در این شهر مذهبی زندگی نمایند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از پیامشان درباره امامزاده سید علی(ع) مدفون در شهر مقدس قم عنوان کرد: یکی از آن بزرگواران امامزاده واجب التّکریم سید علی(ع) است که دارای مقام معنوی زیادی است. این بزرگوار همیشه مورد احترام اهالی با ایمان قم به ویژه علماء و بزرگان دین بوده و مرقد شریفش زیارت‌گاه محبین اهل‌البیت علیهم السلام است و مردم با ایمان نسبت به این امامزاده ارادت و علاقه خاصی دارند. حقیر نیز بارها توفیق پیدا کردم که این امامزاده واجب التعظیم را زیارت نموده و از آن وجود مقدس و حضرات معصومین علیهم السلام درخواست عنایت ویژه و نظر و توجّه خاص نمودم.

در بخش پایانی این پیام آمده است: در خاتمه از مسئولین محترم همایش تکریم از امامزادگان و شرکت‌کنندگان عزیز تقدیر و تشکر نموده، مزید توفیقات همگان را در پیروی از معارف نورانی اهل ‌البیت علیهم‌السلام در ظل عنایات خاصه حضرت بقیة‌الله‌الاعظم عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف از خداوند متعال مسئلت دارم.

شعرخوانی استاد مجاهدی دبیر شعر آیینی کشور

در ادامه این همایش استاد محمد علی مجاهدی دبیر شعر آیینی کشور ضمن شعر خوانی، در سخنانی کوتاه از عملکرد سازمان اوقاف تقدیر کرد و افزود: سازمان اوقاف همواره تلاش کرده است تا در راستای منویات و مطالبات رهبر معظم انقلاب در زمینه تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی گام بردارد.

دبیر شعر آیینی کشور با بیان این‌که تداوم این فعالیت‌های سرنوشت‌ساز فرهنگی در دوره جدید ابعاد بیشتری پیدا کرده است گفت: در واقع می‌توان گفت در دوره مدیریت جدید شاهد شکوفایی هر چه بیشتر ابعاد معنوی و فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم.

گفتگوی اختصاصی نبأ با استاد مجاهدی دبیر شعر آیینی کشور

محمدعلی مجاهدی، دبیر شعر آیینی کشور درحاشیه این همایش در گفت‌وگو کانون خبرنگاران نبأ در خصوص تأثیر شعر آیینی در معرفی امامزادگان  و بقاع متبرکه بیان کرد: به هر حال من فکر می‌کنم بار رسالت اصلی در این زمینه بر دوش شعر آیینی کشور است.

وی ادامه داد: استحضار دارید که قلمرو موضوعی شعر آیینی بسیار گسترده است ولی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قطعات پازل موضوعی این نوع شعر، شعر ولایی است و شعر مرتبط با اهل بیت(ع)  و امامزادگان واجب‌التعظیم جایگاه خاص خود را دارد که بعد از انقلاب شاید آن‌گونه که مورد نظر ولی اعظم ما حجت ابن الحسن العسکری(عج) باشد نرسیده اما  احساسم این است نسبت به گذشته بالندگی بیشتری پیدا نموده است و جوانه‌های بیشتری زده است و در آینده شاهد شکوفه باری و به بار رسیدن این نخل تناور قرار بگیریم.

شاعر آیینی کشورمان با اشاره به توجه به شعر شاعران کشور با موضوع امامزادگان اظهار کرد: مسلما تعداد زیادی از شاعران در این خصوص شعر سروده‌اند و خودم نیز در دیوان اشعارم شعرهای زیادی در این زمینه وجود دارد.

دبیر شعر آیینی کشور در پایان به جایگاه قم در شعر ولایی اشاره کرد و گفت: قم به‌عنوان بزرگ‌ترین کانون تولید شعر ولایی است و ما به آن افتخار می کنیم.

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن

در ادامه سخنران اصلی این مراسم حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن به ایراد سخن پرداخت.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در این همایش با اشاره به برکات حضور بر سر آرامگاه بزرگان دین اظهار کرد: از نظر اخلاقی، حضور بر سر آرامگاه بزرگان برکات فراوانی دارد و انسان را به خداوند نزدیک می‌کند و مردم سعی می‌کنند آخرت و آینده خود را در پناه بقاع متبرکه جستجو کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی با اشاره به این‌که در روایات است که حضور بر سر قبر انسان‌های گناهکار اثر بدی دارد، گفت: عکس این قضیه نیز صادق است و حضور بر سر بزرگان و اولیای دین آثار تربیتی خوبی خواهد داشت به همین دلیل آدابی برای زیارت عنوان شده است.

وی تصریح کرد: زائر و زیارت‌شونده مانند دو آینه روبروی هم هستند بنابراین اگر صاحب قبر انسان خوبی باشد سود معنوی به زائر می‌رساند و اگر دشمن خدا باشد اثر بدی بجا می‌گذارد.

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که مراجع تقلید و بزرگان برای قبر امامزادگان و علمای پیشین احترام زیادی قائل هستند، بیان کرد: بقاع متبرکه در تقویت معنویت شهر و سلامت اخلاقی جامعه تأثیر به‌سزایی دارند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به جایگاه امامزاده سید علی(ع) عنوان کرد: این بقعه متبرکه همواره مورد توجه بزرگان بوده و از قدیم معروف بوده که این آرامگاه یکی از مهم‌ترین مراقد مطهر در قم است.

در حاشیه این همایش، حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در پاسخ به پرسش مردمی اداره شدن بقاع متبرکه بیان کرد: ما ابلاغ و اعلام کردیم که اداره کردن امامزادگان و بقاع متبرکه به صورت هیئت امناء اداره بشود که خود هیئت امناء از مردم هستند و همچنین بقاع توسط خدام افتخاری و توسط خود مردم اداره می شوند که این یکی از کارهایی است که اکنون در سازمان شروع کردیم که الحمد الله برکات خوبی هم داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی در خصوص استمرار فعالیت‌های قرآنی این سازمان در بقاع متبرکه تأکید و اظهار کرد: به استمرار برنامه های قرآنی  که در گذشته در بقاع متبرکه داشته ایم از جمله حفظ قرآن، قرائت قرآن، آموزش قرآن که بحمدالله در سراسر کشور این برنامه ها صورت گرفته است، همچنین در فعالیتهای قرآنی استفاده از اساتید خبره قرآنی وجود دارد که در این زمینه اقدام هم صورت گرفته است.

تجلیل از مسئول فرهنگی وخادمان آستان مقدس امامزاده سید علی(ع)

در پایان این همایش، اهدای لوح و جوایزی به منظور تجلیل از امام جماعت، هیئت امنا، مسئول فرهنگی و خادمان دائم و افتخاری این آستان مقدس بود.

بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام سید حسن مدرسی مسئول فرهنگی امامزاده سید علی(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین احسانی‌فر امام جماعت این بقعه متبرکه، حسین رضوانی از اعضای هیئت امنا، سید علی‌اکبر یاسینی، محمد اسدی و یاسین دلاوریان به عنوان خادمان دائمی و آقایان پارس‌لاری و قاسم کوه‌گل و همچنین خانم‌ها سالاری، بهرامی و نوری‌زاده به عنوان خادمان افتخاری از جمله افرادی بودند که از آنها تجلیل شد.

یادآور می‌شود، امامزاده سید علی(ع) از نوادگان حضرت علی(ع) که مشهور است ایشان از نوادگان حضرت عباس(ع) است و به حضرت ابوالفضل(ع) قمی‌ها معروف است، در میدان شهید صادقی شهر مقدس قم واقع شده است، که مورد توجه مراجع معظم تقلید و مردم شهر مقدس قم است.

امیرمحسن سلطان احمدی

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیدعلیرضا رضائی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۷/۰۷ - ۱۷:۳۷
0
0
سلام عزیزات باقاطعیت بایدگفت امامزاده سیدعلی ع نوه بزگوارحضرت عباس ع هست شوخی بردارنیست باید به نوادگان 30 و 31 نسل امروزایشان بایدتوجه کرد که درتهران وری زندگی میکنند سادت رضائی
اگر این سید بزرگواردرایران و قم نبود نوادگان ایشان باشجره نامه معتبر درتهران چه میکنند کمی انصاف به خرج دهید آبروی این امامزاده واجب است نوه محمدجنفیه هم نیست نوه حضرت عباس است
captcha