شباهت صفحات قرآن کشف شده در بیرمنگام با نسخه موجود در فرانسه
کد خبر: 3362507
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
استاد دانشگاه بیرمنگام عنوان کرد:

شباهت صفحات قرآن کشف شده در بیرمنگام با نسخه موجود در فرانسه

گروه بین‌الملل: صفحات قرآن تازه کشف شده در دانشگاه «بیرمنگام» انگلیس شبیه صفحات قرآن قدیمی است که در کتابخانه ملی فرانسه نگهداری می‌شود و احتمال دارد که خاستگاه این قرآن مسجد «عمرو بن عاص» در قاهره باشد.

دیوید تامس، استاد مسیحیت و اسلام در دانشکده فلسفه، الهیات و مذهب دانشگاه بیرمنگام انگلیس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در مورد صفحات تازه کشف شده از یک قرآن بسیار قدیمی در این دانشگاه با تأیید قدمت این قرآن گفت: بنابر تاریخ‌گذاری رادیوکربنی که به ما داده شد، مشخص شد که این نسخه قرآن بسیار قدیمی است.

وی افزود: تاریخ عنوان شده برای قدمت این قرآن فاصله سال‌های 568 تا 645 پس از میلاد مسیح است. این بدان معنا است که بنا بر تجزیه و تحلیل‌ها، کاغذهایی که این قرآن بر روی آن نوشته شده متعلق به این دوره زمانی است. بنابراین حتی اگر سال آخر یعنی سال 645 را برای این قرآن در نظر بگیریم، این قرآن یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن جهان است.

تامس با اشاره به اینکه قرآن کشف شده در دانشگاه بیرمنگام بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته، گفت: دلیل این توجه اول به خاطر قدمت زیاد و تاریخ این قرآن است که به سال‌های صدر اسلام باز می‌گردد و همچنین این نکته که این قرآن تا پیش از این شناخته نشده بود. این مسائل سوالات متعددی را برای پژوهشگران ایجاد کرد. عده‌ای از پژوهشگران نیز با توجه به این کشف، در مورد تاریخ صدر اسلام سؤالاتی را مطرح کرده‌اند.

استاد دانشگاه بیرمنگام ادامه داد: برخی پژوهشگران با استناد به تاریخ مطرح شده بر اساس آزمایش‌های رادیو کربنی ادعا کرده‌اند که این قرآن ممکن است به زمان پیش از حیات و یا کودکی حضرت محمد [ص] بازگردد، اما چنین ادعایی مسائل بسیار گسترده‌ای را به دنبال خواهد داشت، زیرا لازمه آن بازنویسی تاریخ اسلام است.

وی افزود: تصور این که قرآن پیش از حیات پیامبر اسلام [ص] و یا در زمان کودکی ایشان نوشته شده باشد، مغایر همه باورهایی است که تاکنون وجود داشته است، بنابراین اظهارنظر در این رابطه منوط به انجام پژوهش‌های علمی و دقیق است.

پرفسور تامس گفت: ادعاهایی که در مورد احتمال نگارش قرآن پیش از پیامبر اسلام [ص] مطرح شده، تا جایی که من می‌بینم در قالب بحث‌ها و احتمالات علمی مطرح می‌شود و انگیزه‌های سیاسی یا دینی خاصی را دنبال نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر اشتیاق زیادی به تحقیق در مورد خاستگاه قرآن و اسلام وجود دارد و قرآن به عنوان یک سند حیرت‌انگیز و سندی که راز و رمزهای زیادی در خود دارد، مورد توجه است.

تامس در پاسخ به اینکه آیا اطلاعاتی در مورد خاستگاه این نسخه قرآن در دست است، توضیح داد: به طور دقیق، خیر. همه چیزی که ما می‌دانیم این است که این قرآن در دهه‌های اول قرن بیستم به دانشگاه بیرمنگام آمده است. این دو برگ بسیار شبیه به برگه‌هایی از یک قرآن قدیمی است که در کتابخانه ملی فرانسه نگهداری می‌شوند.

وی افزود: من فکر می‌‌کنم که برگه‌های قرآن قدیمی کتابخانه ملی فرانسه مرتبط با مسجد «عمرو بن عاص» در قاهره است. بنابراین ممکن است، البته این مسئله تأیید نشده، اما ممکن است که برگه‌های قرآن قدیمی دانشگاه بیرمنگام متعلق به همان قرآن و بنابراین خاستگاه آن قاهره باشد.

مطالب مرتبط
captcha