محمدرسول تکبیری، دارنده رتبه ممتاز سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن، در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در مورد این دوره از مسابقات، با اشاره به اینکه هر سال شاهد رشد و اعتلای رقابتها هستیم، گفت: اینکه هر دوره از مسابقات یکسری معایب و مزایای خاص خود را داشته باشد، به گونهای که در ادوار گذشته این معایب و مزایا وجود نداشته است، یک امر طبیعی است و دوره سی و نهم نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی در مورد نواقص این دوره از مسابقات، به بحث هماهنگیهایی که کمتر به چشم دیده شده اشاره کرد و افزود: در برخی موارد دیده میشد که هماهنگیها در سطح بسیار بالایی نیست، امکانات بیشتر در اختیار رشته قرائت بود، این موضوع در بحث اطلاعرسانی بیشتر به چشم خورد، در صورتی که باید به همه رشتهها به یک میزان اهمیت داده میشد.
تکبیری همچنین در مورد داوریها و رضایت شرکتکنندگان از قضاوتها، تصریح کرد: البته چینش داوریها میتوانست بهتر از این باشد، اما با این وجود سطح داوریها مطلوب بود و به اعتقاد من شاهد کمترین اعتراضات بودیم.
دارنده رتبه ممتاز رشته حفظ کل سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن در ادامه در مورد سطحبندی متسابقان که از سال گذشته آغاز شده است و امسال نیز اجرا شد، بیان کرد: با توجه به اینکه امتیازات شرکتکنندگان، خصوصاً در مراحل پایانی بسیار به هم نزدیک است، تنها چیزی که میتواند به عدالت نزدیک باشد همین بحث سطحبندی است. اینکه نفر اول یا دوم و سوم به خاطر چند صدم اختلاف امتیاز از برخی امتیازات منع شوند چندان عادلانه نیست.
وی در بخش دیگری از گفتوگوی خود با ایکنا خاطرنشان کرد: در رشته حفظ سه مرحله مسابقه داده شد، مرحله اول یا مقدماتی در هتل برگزار شد که سه سؤال یکصفحهای پرسیده شد، مرحله نیمهنهایی قرعهبندی شده بود و دو سؤال یکصفحهای پرسیده شد، مرحله فینال نیز سه سؤال پرسیده شد که نکته جالب در مورد فینال این بود که همه سؤالات از نیمه دوم قرآن بود که شماره صفحه و نام سوره نیز برده نمیشد که در نوع خود جالب و سخت بود و البته تا حدودی باعث شده بود تا شاهد فینالی متفاوت نسبت به سالهای گذشته باشیم.
تکبیری همچنین عنوان کرد: به نظر من سؤالات فینال مسابقات از استانداردهای لازم برخوردار نبود چراکه معمولاً و در سنوات قبل ابتدای آیات پرسیده میشد و یا اینکه ابتدای سوره را انتخاب میکردند که امسال سؤالات متفاوت بود و باعث غافلگیری شرکتکنندگان حاضر در فینال مسابقات شده بود.
این حافظ کل قرآن در بخش دیگری از صحبتهای خود در این گفتوگو با اشاره به اینکه در حال حاضر مشغول تحصیل در رشته مهندسی صنایع در دانشگاه علم و صنعت است، گفت: در آزمونهای اعطای مدرک به حافظان نیز شرکت کردهام که موفق به دریافت مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث از طریق حضور در این آزمون شدهام.
وی افزود: تاکنون سه بار در مرحله کشوری مسابقات اوقاف حضور یافتهام و دو بار نیز موفق به حضور در فینال مسابقات شدهام، سال قبل در مساباقت کرمانشاه برای اولین بار موفق به حضور در فینال مسابقات و در نهایت کسب رتبه عالی شدم و امسال نیز خوشبختانه رتبه ممتاز را به دست آوردم، قبلتر از آن نیز در مقطع شکوفهها در مسابقات حضور یافتم و رتبههایی را کسب کردم.
تکبیری بیان کرد: از سال 1386 حفظ قرآن را شروع کردم و طی مدت دو سال و دو ماه موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم، برای حفظ قرآن پدر و مادرم بسیار به من کمک کردند و در این راه بیشتر در زمینه روخوانی و روانخوانی قران کریم من را یاری کردند، برادرم نیز حافظ کل قرآن است.
دارنده رتبه ممتاز رشته حفظ کل قرآن در سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن در مورد میزبانی استان گیلان از این رقابتها، بیان کرد: زمانی که وارد مکان محل برگزاری مسابقات شدم فکر نمیکردم هوا زیاد سرد باشد، اما همین گونه شد، روز اول هوا بسیار سرد بود و بر روی صداها بسیار تأثیر گذاشت به طوری که من خودم از این وضعیت ضربه دیدم و حتی به پزشک هم مراجعه کردم.
این حافظ کل قرآن در بخش دیگری از گفتوگوی خود در مورد تجمیع رقابتها در این دوره از مسابقات برای اولین بار نیز بیان کرد: تجمیع مسابقات باعث طولانیتر شدن رقابتها شد، سال گذشته وضعیت بهتر بود، البته شاید این روش از دید برخی مفیدتر باشد، من با اینکه با شروع مسابقات در زیباکنار بودم اما تا دو روز بعدتر هیچ اجرایی نداشتم، ضمن اینکه قرعهها را اعلام نکرده بودند، اگر قرعهها اعلام میشد روز اجرا وارد محل برگزاری مسابقات میشدم، سال گذشته از قبل قرعهها را اعلام کرده بودند و شرکتکنندگان میدانستند چه روزی باید در استان محل برگزاری مسابقات حضور یابند.
وی در مورد آینده فعالیتهای خود، افزود: تلاش دارم تا بعد از مسابقات بر روی مفاهیم قرآن کریم بیشتر کار کنم و صوت و لحن خودم را نیز ارتقاء دهم، انس بیشتر با قرآن مهمترین هدفی است که خواهم داشت، البته حضور در مسابقات نیز میتواند انس بیشتر با قرآن را به دنبال داشته باشد، در فینال مسابقات زمانی که همه در قرنطینه بودیم، از هم سؤال میکردیم که همین سؤالات باعث یک دور ختم قرآن شد، یا سؤالاتی پرسیده میشد که برخی دوستان اطلاعی از آن نداشتند و به این وسیله یادگیری را نیز به دنبال داشت.
تکبیری در مورد شرایط قرنطینه نیز خاطرنشان کرد: در زمان قرنطینه بچهها بیشتر از هم سؤال میپرسیدند و مباحثه میکردند، همین باعث میشد تا گذر زمان را که نزدیک به دو ساعت به طول انجامید احساس نکنیم، در قرنطینه اگر به سکوت بگذرد استرس بسیار بیشتر میشود.