معرفی برگزیدگان جایزه کتاب «اسلام و ایران»
کد خبر: 3550482
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲

معرفی برگزیدگان جایزه کتاب «اسلام و ایران»

گروه بین‌الملل: برگزیدگان نخستین جایزه منطقه‌ای کتاب سال «اسلام و ایران» در حوزه روس‌زبان طی مراسمی در مسكو معرفی و تجلیل شدند.

معرفی برگزیدگان جایزه کتاب «اسلام و ایران»
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با نمایشگاه کتاب «نان فیکشن»، معرفی برگزیدگان جایزه منطقه‌ای کتاب سال «اسلام و ایران» برای نخستین‌بار با هدف شناسایی و معرفی آثار علمی ارزشمند در دو رشته مطالعات اسلامی و ایرانی، روز پنجشنبه (11 آذرماه) با حضور مقامات علمی و فرهنگی ایران و روسیه به همت رایزنی فرهنگی كشورمان در کتابخانه ادبیات خارجی (رودامینو) مسکو برگزار شد.
در این مراسم سنایی، سفیر ایران در فدراسیون روسیه به توسعه روابط همه جانبه ایران و روسیه اشاره كرد و توسعه روابط فرهنگی را مورد تأکید قرار داد.
وی در ادامه، برگزاری نخستین جایزه کتاب سال در منطقه روس‌زبان را به عنوان یکی از برنامه‌های بنیادین برای معرفی بهترین آثار در حوزه اسلام و ایران برشمرد و گفت: ادامه این فعالیت در سال‌های آتی می‌تواند نویسندگان و آثار بیشتری را در این برنامه مشارکت دهد.
از دیگر سخنرانان این مراسم، اعوانی، رئیس انجمن فلسفه، جلیسه، رئیس خانه کتاب، ایگورمانوخین، رئیس دانشگاه زبان‌شناسی مسکو و علی اکبراف، معاون انستیتو شرق‌شناسی روسیه و دبیر برگزاری جایزه کتاب بودند.
پس از آن، جوایز برگزیدگان اول تا سوم در دو بخش «اسلام و ایران» به ترتیب به «ایوانف آ. آ.» به خاطر کتاب مسی و برنزی (برنجی) ساخت ایران در نیمه دوم قرن چهاردهم، «آداماوا، آ. ت» به دلیل کتاب «چشم‌انداز ایران پیسِتسکی از انزلی تا تهران» و «ام. گ. کاظیموف» از باکو (آذربایجان) ترجمه کتاب «مرصاد العباد من المبدأ الی المعاد» شیخ نجم‌الدین رازی در بخش اسلام و همچنین، «مومینوف، آ. ک» از آلماتی (قزاقستان) کتاب «مذهب حنفی و تاریخچه آن در آسیای مرکزی»، «تانِیوا- سلامت‌شایوا لولا ظریفونا» به خاطر ترجمه «فواید الفواد»؛ (1322-1308) کتابی شامل سخنان (ملفوضات) شیخ طریقت چشتیه نظام‌الدین اولیاء(مرید حقیقی شاعر مشهور پارسی‌گوی هند، امیر حسن دهلوی) و «یانیس اشوتس» از انگلستان به دلیل ترجمه کتاب «مفتاح الغیب» تألیف صدرالدین قونوی(مفسر و فیلسوف قرن هفتم هجری) در بخش ایران اهدا شد.
بنابر اعلام این خبر، این جایزه شامل سه بخش تألیف، ترجمه و تصحیح در منطقه روس‌زبان است و موضوعات در رشته مطالعات اسلامی شامل معارف اسلامی، تاریخ اسلام، پیامبر اسلام، رجال، اخلاق، علوم قرآنی، حدیث، ترجمه متون اسلامی، قرآن‌پژوهی و تفسیر، فقه و حقوق، علم کلام و فلسفه را در بر می‌گیرد. در رشته مطالعات ایرانی نیز، موضوعات این جایزه شامل زبان و زبان‌شناسی ایرانی، مردم‌شناسی، تاریخ علم در ایران، شعر و ادب فارسی، تاریخ ایران، هنر و معماری ایرانی، تاریخ و تمدن ایران باستان، ترجمه آثار اندیشمندان ایرانی و مطالعات ایران امروز بود.
یک گروه از برجسته‌ترین اسلام‌شناسان روسیه تحت سرپرستی پرزوروف، اسلام‌شناس شهیر و عضو آکادمی علوم روسیه داوری آثار اسلام شناسی و یک گروه از برجسته‌ترین ایران‌شناسان روسیه با سرپرستی میخاییل ناومکین، عضو آکادمی علوم روسیه ارزیابی و داوری آثار واصله به دبیرخانه را به عهده داشتند.
رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه با همکاری دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، مؤسسه خانه کتاب ایران، بنیاد بین‌المللی ایران‌شناسی - مسکو، بنیاد مطالعات اسلامی- مسکو، انستیتو اطلاعات علوم اجتماعی آکادمی علوم فدراسیون روسیه، انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم فدراسیون روسیه جایزه منطقه‌ای کتاب سال اسلام و ایران در حوزه روس‌زبان را برگزار کردند.
captcha