اهمیت تعادل در تلاوت قرآن/ تجوید را فربه نکنیم + صوت و عکس
کد خبر: 3578812
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
در جلسه صادق بهشتی مطرح شد؛

اهمیت تعادل در تلاوت قرآن/ تجوید را فربه نکنیم + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: در جلسه آموزش قرآن صادق بهشتی در منطقه نیروهوایی به مباحثی همچون اهمیت قفلات، تجوید و نکاتی پیرامون صوت و لحن با بیان مثال‌هایی از قاریان مصری اشاره شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه آموزش قرآن صادق بهشتی، قاری ممتاز، شب گذشته هشتم اسفندماه دارالقرآن ائمه بقیع(علیهم السلام) واقع در سی متری نیروهوایی با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف برگزار شد.

اهمیت تعادل در تلاوت قران کریم- تجوید را فربه نکنیم+صوت وعکس

در این جلسه صمیمی که از تمامی اقشار و سنین مختلف حضور داشتند، اعضای جلسه به ترتیب، چند آیه از ادامه درس جلسه قبل را به صورت ترتیل، تلاوت کردند و صادق بهشتی به بیان نکاتی درباره تلاوت ترتیل و تجوید قرآن پرداخت.

بهشتی در تحلیل تلاوت یکی از قاریان که تلاوتش پایین افتاده بود گفت: در تلاوت قرآن، باید برنامه‌ریزی کرد که اگر تلاوت پایین بیفتد، چه کار کنیم. به عنوان مثال مداح‌ها اگر مداحی‌شان پایین بیفتد، روضه‌خوانی کرده و یا روایتی را بیان می‌کنند بعد صدا را بالا می اندازند.

صادق بهشتی در ادامه گفت: اگر تلاوت پایین افتاد، از جواب نغمه رست وارد مقام بیات شوید تا تلاوت را اداره کنید. این کار را استادان «عبدالعزیز شعبان صیاد» و «محمد بسیونی» بسیار انجام می‌دهند.

این قاری ممتاز کشورمان در ادامه با بیان مطالبی درباره اهمیت تجوید گفت: تجوید اگر تلاوت را زیبا نکند، به درد نمی‌خورد. بعضی از قراء ما هستند که در اداءالحروف، افراط می‌کنند. مثلا بعضی‌ها در تلفظ حرکات کوتاه افراط می‌کنند و اداءالحروفشان مانند کاریکاتور می‌شود. در تلاوت قرآن، نباید تجوید را خیلی فربه کنیم، باید همه چیز به شکل متعادل باشد.

اهمیت تعادل در تلاوت قران کریم- تجوید را فربه نکنیم+صوت وعکس

بهشتی ادامه داد: در اداءالحروف، فک و دهان نباید به تکلف افتد. به عنوان مثال یکی از قاریانی که بسیار فصیح تلاوت می‌کرد، استاد «راغب مصطفی غلوش» بود.

این قاری ممتاز در ادامه توصیه کرد که فیلم تلاوت‌های استاد غلوش را ببینید که خیلی به فصاحت کمک می‌کند.

صادق بهشتی با اشاره به اینکه لحن‌گذاری کلمه آخر خیلی مهم است و باید برای آن برنامه داشته باشید، گفت: قفله از کلمه قفل گرفته شده است و منظور آن قسمت است که ملودی از لحاظ موسیقایی به انتها رسیده و تکمیل می‌شود.

در ادامه میلاد ایزدپناهی، علیرضا امانی و محمدرضا رجبی به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند و ثواب تلاوت‌های این جلسه به روح همه اموات بالاخص مرحوم علی‌اصغر شریفی، از خادمان قرآن کریم اهدا شد.

اهمیت تعادل در تلاوت قران کریم- تجوید را فربه نکنیم+صوت وعکس

یادآور می‌شود، جلسه قرآن صادق بهشتی که سابقه‌ای پنج‌ساله دارد، یکشنبه‌ها از ساعت 20 الی 22 در دارالقرآن ائمه بقیع(ع) واقع در تهران، خیابان دماوند، خیابان سی متری نیروهوایی، بالاتر از پمپ بنزین، بن بست بهاران برگزار می‌شود.

در ادامه تلاوت علیرضا امانی ارائه می‌شود.

کد

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدعلی
|
Germany
|
۱۳۹۵/۱۲/۱۰ - ۰۸:۵۴
0
0
هر چی که از معرفی جلسات میذارید همش تهران هست به خدا تو شهرستانا هم خبرایی هستا ...
پاسخ ها
ایکنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۵/۱۲/۱۱ - ۰۷:۵۵
می توانید با ایکنای شهرستان خودتان تماس حاصل کرده و ضمن معرفی فعالیت های قرآنی خود به معرفی این جلسات همت گمارید.
captcha