از ترجمه خطبه عاشورا در جوانی تا جزوه‌‌هایی که کتاب سال شد
کد خبر: 3588023
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
صادقی‌فرد عنوان کرد:

از ترجمه خطبه عاشورا در جوانی تا جزوه‌‌هایی که کتاب سال شد

گروه ادب: یک پژوهشگر قرآنی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی و مذهبی خود گفت: در جوانی خطبه عاشورا را ترجمه کردم و نخستین جزوه‌هایی که نوشتم به عنوان کتاب سال ولایت انتخاب شد.

غلامرضا صادقی‌فرد، پژوهشگر قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره فعالیت‌های قرآنی و مذهبی خود  گفت: 12 سال است که بحث «از غدیر تا عاشورا» را در یازده شب اول محرم در قالب مجلس سخنرانی مطرح می‌کنم و هر سال یک موضوعی را مورد توجه قرار داده‌ام. هر شب 20 – 30 صفحه مطلب برای مخاطبان تبیین می‌کنم و این متن قبل از سخنرانی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. این برنامه‌های سخنرانی در یک منزل تشکیل می‌شود و کاملاً مردمی و خودجوش است.
وی با بیان اینکه روشی که برای کارم انتخاب کردم، بنا داشتم به صورت چراغ خاموش باشد و در راستای معرفی شدن و شهرت نباشد؛ چرا که آفت بسیاری از کارها است، افزود: در بزرگترین دانشگاه‌های دنیا هم این روش را نمی‌بینید که معلم درسش را ویژه همان روز در دست مخاطب خود قرار دهد، اما ما این روش را برای سخنرانی خود در پیش گرفته‌ایم. علاوه بر متن در دست مخاطبان، هر شب 120 تا 130 پاورپوینت نیز برای آنها به نمایش درمی‌آید که بسیار خوش استقبال است.
صادقی‌فرد ادامه داد: به طور متوسط اغلب مخاطبان فوق لیسانس و بالاتر بوده و همگی آنها تحصیلکرده هستند، از این رو سطح علمی مجلس بالاست و مخاطبان حاضر به حاشیه‌نویسی نیز می‌پردازند. از سوی دیگر مطالبی که ارائه می‌شود، هر سال جدیدتر بوده و ارتباطی به مطالب سال قبل ندارد.

از ترجمه خطبه عاشورا در جوانی تا جزوه‌‌هایی که کتاب سال شد

وی در پاسخ به اینکه چطور شد، تصمیم گرفتید این کلاس‌ها را در منزل خود تشکیل دهید، عنوان کرد: این کلاس‌ها و مجالس را در گذشته در خانه استادم برگزار می‌کردم، اما به دلایلی از خانه استادم فاصله گرفتم و خودم برگزار کردم، همچنین به دنبال این نبودم که در رسانه‌ها باکسی را برای خودم باز کنم و به شدت از این موضوع فرار می‌کنم؛ چرا که معتقدم نباید مسیر کار من تغییر یابد. 
این پژوهشگر در ادامه درباره آثار نگارش خود بیان کرد: من از سال 1381 نوشتن یک سری کتاب‌ها را به شکل جزوه‌هایی شروع کردم و قبل اینکه چاپ شوند، چهار عنوان کتاب داشتم که به شکل جزوه بودند و نخستین جزوه‌ای که نوشتم ترجمه خطبه عاشورا بود که در سن 22 سالگی آن را ترجمه کردم و با خط قلم ریز نوشتم و در آن زمان نزد اساتیدی چون زنجانی و صمدی که در حال حاضر در قید حیات هستند، کار می‌کردم. این ترجمه خطبه عاشورا بعداً به صورت کتاب چاپ شد و سپس مجموعه شعر غدیریه با عنوان «همای خم» و «روشن‌تر از خورشید» به چاپ رسید.
وی ادامه داد: در سال 81 نوشتن کتاب «لیلةالمبیت» را آغاز کردم. اولین کتابم سال 83 چاپ و به عنوان کتاب سال ولایت انتخاب شد و پس از کتاب چند جلدی «با صادقان» را شروع کردم که قرار بود شامل 14 جلد باشد. به این معنی که تصمیم داشتم هر کتاب را به یکی از آیات اختصاص داده و آنها را تشریح کنم. کتاب اول «خدا و شهیدان رسالت» است که درباره «آیه علم الکتاب» بحث کرده است، کتاب دوم «اهل البیت» است که درباره آیه تطهیر بوده، سوم «همیشه با صادقان» درباره آیه صادقان، «اولی الامر» درباره آیه اولی الامر، «با ولایت» درباره آیه ولایت و «میثاق غدیر» درباره آیه‌ای از سوره مائده بحث کرده است و اینها قرار بود ادامه داشته باشد و به هر یک از آنها، چهار جلد دیگر نیز افزوده شود، که هنوز این کار انجام نشده و امیدوارم بتوانم آنها را به سرانجام برسانم.

از ترجمه خطبه عاشورا در جوانی تا جزوه‌‌هایی که کتاب سال شد

صادقی‌فرد در ادامه گفت: در این کتاب‌ها بحث قرآنی خالص انجام شده است و به همین دلیل آنها را تحقیق قرآنی نامیدم و از سوی دیگر در انتخاب عناوین کتاب‌ها دقت لازم صورت گرفت و عناوین به صورت حساب‌شده انتخاب کردم. این کتاب‌ها در مرکز پژوهشی امام علی(ع) و سایر مراکز علمی و پژوهشی تدریس می‌شود.
این پژوهشگر قرآنی با اشاره به نحوه تهیه این کتاب‌ها بیان کرد: نکته بسیار مهم این است که این کتاب‌ها را غیر از خودم از هیچ جای دیگر نمی‌توان تهیه کرد. ناشر آن در واقع خودم هستم، اما انتشارات تاسوعا در مشهد آن را چاپ کرده است و این کتاب‌ها در هیچ کتاب‌فروشی یافت نمی‌شود؛ چرا که به نظرم هیچ کتابفروشی به اندازه من کتاب نمی‌فروشد، همچنین من 90 درصد مخاطبان خود را می‌شناسم و از نزدیک با آنها آشنا هستم.
وی با اشاره به روش خود در توزیع کتاب‌هایش گفت: «لیله المبیت» را که چاپ کردم، مادر همسرم حدود 100 هزار تومان به من داد و گفت می‌خواهم در چاپ این کتاب شریک باشم. وقتی مادر همسرم فوت کرد، 250 نسخه از آن را در مراسم ختم به عنوان یادبود توزیع کردیم و همین کار روشی برای معرفی کتابم بود و سپس در مجالس این کتاب و سایر کتاب‌ها را عرضه می‌کردیم. 
captcha