بازسازی و ثبت جهانی مسجد تاریخی حضرت ابوالفضل ماکو
کد خبر: 3589688
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳

بازسازی و ثبت جهانی مسجد تاریخی حضرت ابوالفضل ماکو

گروه اجتماعی: موضوع بازسازی مسجد ابوالفضل علیه السلام یکی از دغدغه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه ماکو است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از آذربایجان غربی، امروز 26 فروردین ماه علی خرابلو رئیس اداره میراث فرهنگی ماکو در جمع خبرنگاران با اشاره به از سر گیری مرمت و بازسازی قدیمی ترین مسجد شهرستان؛ مسجد حضرت ابوالفضل گفت: با پیگیری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل اوقاف و امور خیریه ماکو بافت قلعه قابان ماکو و بررسی موضوع تصمیماتی به برای هرچه سرعت بخشیدن و ترمیم با دقت این بنای عظیم گرفته شد.
رئیس میراث فرهنگی شهرستان ماکو با اشاره به بند هایی از تصمیمات و تفاهم نامه همکاری بین این سه سازمان گفت: بدلیل اهمیت مذهبی مسجد برای مردم منطقه در اسرع وقت نسبت به شروع عملیات بازسازی مسجد اقدام گردید،  و باید نقشه معماری مسجد منطبق با بافت تاریخی قلعه باشد.
خرابلو در ادامه با اشاره به بخشی از قسمت های احداث شده فوقانی مسجد  گفت: بدلیل عدم همخوانی و تطابق قسمت احداث شده دو طبقه موجود با بافت تاریخی و منظر فرهنگی مجموعه مقرر شد همزمان با شروع عملیات بازسازی صحن اصلی مسجد طبقه فوقانی قسمت بتن آرمه الحاقی باید تخریب گردد و طبقه همکف همگون بافت تاریخی نماسازی شود.
وی در ادامه افزود: براساس تفاهم نامه منعقد سازمان منطقه آزاد ماکو مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به پروژه قول مساعدت داده اندو مبلغ ۵۰ میلیون تومان نیز توسط ادارات کل میراث فرهنگی و اوقاف تامین خواهند شد.
خرابلو با اظهار بر این که بازسازی و ترمیم بافت قدیمی، تنها مختص مسجد نیست گفت: طرح بازسازی مسجد توسط میراث فرهنگی همزمان با مرمت سایر قسمت های قلعه از جمله دیواره ها و دیگر نماهای به جا مانده از آن زمان اجرایی خواهد شد.
وی گفت: احداث مسجد با طرح معماری فوق علاوه بر موضوع گردشگری تاریخی و فرهنگی موضوع ظرفیت گردشگری مذهبی ماکو را هم به گردشگران معرفی خواهد نمود و به امید خدا اگر روند ثبت جهانی منظر فرهنگی ماکو تا چندسال آینده به ثمر نشیند، این پتانسیل در سطح جهانی هم مطرح خواهد بود.
رئیس میراث فرهنگی ماکو گفت: نهایتا بدلیل اهمیت موضوع ثبت جهانی منظر فرهنگی، طبیعی ماکو از تمامی دستگاه های دولتی ومردم فرهنگی ماکو انتظار داریم نسبت به رعایت ضوابط بافت و آثار تاریخی و فرهنگی با میراث فرهنگی همکاری تنگاتنگی داشته باشند.
وی در نهایت با عرض تشکر و سپاس از همکاری مردم این شهرستان در اجرایی کردن این پروژه گفت:  میراث فرهنگی هویت ملی تک تک هر فرد ایرانی است و ما نیز سعی در حفظ این میراث برای آیندگان هستیم.
captcha