لازمه مراجعه مردم به احادیث طبی همراهی با محدثین و پزشکان است
کد خبر: 3593912
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
مسعودی:

لازمه مراجعه مردم به احادیث طبی همراهی با محدثین و پزشکان است

گروه سلامت: عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث ضمن دسته بندی احادیث طبی، مراجعه مردم به این احادیث را با همراهی محدثین و پزشکان ممکن دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآن و حدیث در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به وجود روایات و احادیث مختلف در رابطه با سلامت اظهار کرد: این روایات را می‌توان را در ذیل عناوینی مانند بهداشت و پیشگیری، آداب و اخلاق پزشکی، نحوه تغذیه، مصرف گیاهان دارویی و درمان دسته بندی کرد.

وی در رابطه با تعداد این روایات اظهار کرد: برخی میزان 10 هزار تا 11 هزار را برای این روایات در نظر مجسم می‌کنند در حالی‌ که این گونه نیست، اگر رساله ذهبیه که در انتساب آن به امام رضا(ع) شک وجود دارد را در نظر گیریم، کلا 30 صفحه بوده و طب النبی(ص) مستغفری نیز که 15 صفحه است، مشتمل بر 150 روایت دارد.

مسعودی ادامه داد: بیشتر احادیثی که در رابطه با سلامت وجود دارند در کتاب‌هایی یافت می‌شوند که به طب اختصاص ندارد، در کتاب «کافی» و کتاب« محاسن» بیش از صدها روایت طبی موجود است که بیشتر ناظر به خواص گیاهان و مواد خوراکی است و ارتباط چندانی به درمان ندارند.

این محدث عنوان کرد: بسیاری از این روایات تنها یک سند واحد دارند، یعنی کل طب النبی(ص) مستغفری که نوشته یک نفر است؛ اگر این زیر سوال برود ممکن است تمامی 150 حدیث زیر سؤال بروند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآن و حدیث در رابطه با نحوه مراجعه مردم به احادیث طبی اظهار کرد: راهی که برای عموم پیشنهاد می‌شود این است که حتما از محصولات فراوری شده این احادیث استفاده کنند، یعنی اینکه یک محدث با مجموعه‌های پزشکی همکاری کرده، حدیث را سنجیده و رجال آن را مورد بررسی قرار دهد و از آن احادیث و روایت دستورهای ییشگیری، بهداشتی و پزشکی را استخراج کند، پس از این اقدام مردم می‌توانند به این دستورات مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه مراجعه مستقیم مردم به روایات طبی اگر مشکل‌زا نباشد، حداقل چاره ساز نیست گفت: چرا که یک بیمار هیچ‌گاه خود نمی‌تواند بدون دستور پزشک به داروخانه مراجعه کرده و از آن دارو بردارد.

مسعودی با اشاره به ورود برخی با لباس روحانیت به امر طبابت و سوء‌استفاده از برخی روایات تصریح کرد: یک طلبه به صرف داشتن لباس و پوشش نمی‌تواند یک طلبه راهنما تلقی شود، وزارت بهداشت باید با تمام قدرت نسبت به مداخلات درمانی واکنش نشان دهد.

این پژوهشگر قرآن، حدیث و طب یادآور شد: من به عنوان یک روحانی می‌خواهم این افراد در کار درمان مداخله‌ای نداشته باشند، اما در مباحث نظری هرچه عرصه بازتر باشد بهتر است، چرا که راه‌های جدیدی در عرصه سلامت گشوده می‌شود، اما در عرصه عمل این کار باید با کسب مجوز از وزارت بهداشت باشد، همچنین وزارت بهداشت و حوزه علمیه نسبت به این موارد به صورت جدی وارد عمل شوند. 

captcha