پایان کپی‌برداری لباس/ جامعه به سمت استفاده از طر‌ح‌های ایرانی اسلامی می‌رود
کد خبر: 3597935
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲
قبادی عنوان کرد:

پایان کپی‌برداری لباس/ جامعه به سمت استفاده از طر‌ح‌های ایرانی اسلامی می‌رود

گروه جامعه: دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در اختتامیه جشنواره نقش تن‌پوش، عنوان کرد: برگزاری این نوع از جشنواره‌ها کمک می‌کند علاوه بر فرهنگ‌ساز شدن، هویت‌ساز هم بشویم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور امروز سه‌شنبه، 19 اردیبهشت ماه در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش، برگزاری این جشنواره را گام بلند دیگری در جهت تحقق اهداف فرهنگی کشور برشمرد و گفت: امسال برای اولین بار شاهد تلفیق خوب صنعت، هنر و فرهنگ در این جشنواره بوه‌ایم.

وی ضمن اظهار امیدواری از اینکه این مسیر خوب، ادامه پیدا کند، گفت: محصولات فرهنگی تا شکل مادی به خود نگیرد قطعاً تأثیرگذاری کافی را نخواهد داشت. نظریه‌پردازان معتقد هستند که محصولات مادی در حوزه فرهنگ زمانی مؤثر واقع می‌شود که شکل ملموس به خود بگیرد و هرگاه این دو نسبت به هم فاصله بگیرند ما مجبور می‌شویم که کپی‌برداری کرده و از فرهنگ دیگران بهره‌ بگیریم.

قبادی عنوان کرد: برگزاری این نوع از جشنواره‌ها کمک می‌کند که علاوه بر اینکه فرهنگ‌ساز می‌شویم، هویت‌ساز هم بشویم چرا که مشخصاً فعالیت‌های فرهنگی سرنوشت هویت‌سازی را به دنبال دارد. البته مشکلات مادی، معنوی و اقتصادی پیش‌ روی ما هست ولی پرداختن به این مسائل کمک می‌کند در مسیر کپی‌برنداشتن و کپی‌کاری نکردن گام برداریم.

سال‌های سال کپی‌بردار و کپی‌کار در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم

وی با اشاره به اینکه سال‌های سال کپی‌بردار و کپی‌کار در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم، گفت: این فعالیت‌های فرهنگی کمک می‌کند که به فرهنگمان شکل مادی و ملموس بدهیم و مزیت عینی شدن به آن ببخشیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس جشنواره نقش تن‌پوش را یکی از مهم‌ترین جشنواره‌هایی برشمرد که فرهنگ را در شکل‌ها و تکنیک‌های مختلف به محصول‌ رسانده و مردم را از آن بهره‌مند می‌کند.

حضور برندها مایه افتخار و تأثیرگذار است

وی به دریافت بیش از 450 اثر در این جشنواره نیز اشاره و با توجه به تخصصی بودن این جشنواره تعداد آثار را بسیار قابل توجه برشمرد و گفت: حضور فعالانه صنعت‌گران در این جشنواره بسیار چشم‌گیر و حائز اهمیت است. اگر چند سال قبل می‌خواستیم نام چند برند ایرانی را ببریم به راستی برند مطرحی وجود نداشت اما در حوزه مد و لباس اکنون می‌توانیم از ده‌ها برند خوب نام ببریم و بگوییم که حضور هر کدام از این برندها مایه افتخار و تأثیرگذار است.

قبادی عنوان کرد: تا حدودی به قولی که در سال‌های گذشته مبنی بر تولید انبوه آثار و کاربردی کردن‌ طرح‌ها داده بودیم رسیده‌ایم البته باز هم در ابتدای راه هستیم بر همین اساس 5 طرح اول این جشنواره مورد حمایت قرار گرفته و هر طرح در مرحله اول به تیراژ 500 عدد تولید خواهد  شد و اگر راه خود را باز کرد تولیدکنندگان می‌توانند به تولید بیشتر طرح‌ها بپردازند.

وی افزود: در جشنواره فجر هم آثار از طراحی به تولید نزدیک شده است و سال گذشته بیش از سه طرح از لباس مردان جشنواره فجر به تولید انبوه رسید و طرح لباس کتاب‌دار نیز امروز مصوب شد که به تولید انبوه برسد.

قبادی در پایان سخنانش عنوان کرد: جامعه ما به سمت استفاده از طر‌ح‌های ایرانی اسلامی پوشاک می‌رود. میزان ورود اثر به ساختار نشان شیما نیز نسبت به سال 94 بیش از 100 درصد افزایش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد جامعه تولید و طراحی ما در حال خلق اثر و تکوین در حوزه مد و لباس است.

captcha