مسئولان باید پاسخگوی اعمال خود باشند
کد خبر: 3608157
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱
آیت‌الله هادوی تهرانی:

مسئولان باید پاسخگوی اعمال خود باشند

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه واژه مسئول به معنای موردسؤال بودن است گفت: مسئولان باید باری از دوش مردم بردارند نه اینکه باری بر دوش آنان باشند و همچنین همان طور که از این واژه بر می‌آید باید پاسخگوی کارهای خود در نزد مردم و خدا باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز 20 خرداد در ادامه تفسیر سوره اسراء گفت: قرآن منبع و نور الهی است که اگر روزنه‌ای به آن پیدا کنیم روزنه‌ای به علم و معارف الهی پیدا کرده‌ایم و از این رهگذر می‌شود به مقامات بالا رسید، به همین دلیل نقل است کسی که حافظ قرآن است به او می‌گویند بخوان و بالا برو.
وی در ادامه تفسیر سوره اسراء افزود: حیثیت مادی انسان، عجله است که قرآن از آن تعبیر به عجله کرده و فرموده اگر کسی دنبال دنیا باشد به او می‌دهیم البته فرمود تصور نکنید که ثروت‌های شما و به قول خودتان مالی که از زرنگی و کلاه گذاشتن بر سر دیگران به دست آورده‌اید از خودتان است و یا تصور نکنید قدرتی که به دست آورده‌اید از روی زرنگی شماست.
هادوی تهرانی با بیان اینکه خداوند فرموده ما برای کسی که مشیت ما تعلق بگیرد دنیا و مال و قدرت می دهیم تصریح کرد: البته کسانی مانند معاویه از این آیه سوء استفاده می کردند و می‌گفتند این قدرتی که من دارم خدا به من داده و شما مردم حق ندارید با آن مخالفت کنید زیرا مخالفت با خدا خواهد بود.
وی افزود: معاویه جبر را با همین استدلالات در میان مردم رواج داد زیرا استاد ظاهرسازی بود و خود را خال‌المومنین می دانست همان طور که امروز هم برخی خود را خادمین حرمین شریفین می‌دانند.
این استاد تفسیر حوزه با اشاره به ظاهرالصلاح بودن معاویه بیان کرد: هنوز هم بسیاری در جهان اسلام خیلی برای معاویه مقام و منزلت قائل هستند زیرا در تاریخ چهره واقعی خود را پنهان کرده است؛ کسانی مانند او تصور می‌کنند که این قدرت و مال برای خود آنان است ولی خداوند فرموده است مشیت ما اعطای دنیا به این افراد است و این افراد در عذاب قیامت خواهند بود.  
وی افزود: افرادی هستند که ثروت‌های فراوانی دارند و آنقدر مال دارند که اگر چندین نسل بعد از آنان هم بخورند باز هم اضافه است ولی همین افراد در بحران‌های اقتصادی، سکته و یا خودکشی کرده‌اند آن هم به علت اینکه درآمدشان کم شده و یا ضرر اندکی داده‌اند.
استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه دنبال آخرت بودن به معنای اینکه فقط نماز و روزه و عبادت کنیم نیست بلکه خدمت به دیگران برای رضایت خدا هم شامل آن است عنوان کرد: البته کسانی که دنبال آخرت هستند و ثروت و قدرت و علم خود را برای خدمت به خلق می خواهند پاداش هر دو دنیا را خواهند داشت.
وی تاکید کرد: امام علی با آن رتبه و مقام به سختی کار می‌کردند تا باری از دوش مردم بردارند اما برخی مسئولان ما باری بر دوش مردم هستند؛ این‌ها با اینکه مسئول‌اند و باید پاسخگو باشند ولی خود را  پاسخگو  نمی‌دانند و کسی جرئت سؤال از آنان ندارد.
این استاد تفسیر عنوان کرد: قرآن فرمود هر دو گروه دنیا و آخرت طلب مورد امداد خدا هستند و کسی که دنبال دنیا و ظلمت است به او می دهیم و کسی که دنبال آخرت و نور هم هست به او نیز عطا می‌کنیم و عطای الهی منع ندارد.
وی با بیان اینکه خداوند  در اعطاء منع و محدودیتی ندارد و منع ناشی از فرد است تصریح کرد: مراتب آخرت نیز مانند دنیا متفاوت است و به مراتب این تفاوت بیشتر است.
هادوی تهرانی با بیان اینکه امروز ما در دریای نعمت زندگی می‌کنیم ولی کمتر قدر می دانیم تاکید کرد: چند روز ماه مبارک رمضان و ایام قدر در پیش است و خدا راه و چاه را برای ما بیان کرده و باید قدر آن را بدانیم.
captcha