دیپلماسی فعال ایران در بسیج افکار عمومی جهان علیه کشتار مسلمانان روهینگیا
کد خبر: 3642594
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
محمدجواد جمالی نوبندگانی عنوان کرد:

دیپلماسی فعال ایران در بسیج افکار عمومی جهان علیه کشتار مسلمانان روهینگیا

گروه سیاسی: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ایران برای پایان دادن به کشتار مسلمانان روهینگیایی، دیپلماسی تهاجمی را در پیش گرفته و برای حل این بحران، درصدد اعزام هیأت‌های دیپلماتیک به میانمار بوده اما دولت این کشور با این موضوع مخالفت کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، طی هفته‌های اخیر وضعیت مسلمانان میانمار بسیار بحرانی‌تر از گذشته شده است. اتفاقاتی که در این کشور علیه مسلمانان از جانب افراطی‌گرایان بودایی در جریان است، مصداق بارز نسل‌کشی  است.  متأسفانه درباره این نسل‌کشی، دولت‌های غربی و اکثر کشورهای اسلامی موضوع جدی و تهاجمی را علیه دولت میانمار اتخاذ نکرده‌اند. عدم موضع‌گیری جدی از سوی دولت های غربی و اسلامی، سرنوشت غمناکی را برای این مسلمانان رقم زده است.
با بحرانی‌تر شدن وضعیت مسلمانان میانمار، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانی، کشتار بی‌رحمانه مسلمانان روهینگیایی به دست بوداییان و دولت میانمار را تنها یک درگیری قومی و مذهبی ندانستند و تقلیل بحران به وجود آمده را تا این سطح اشتباه دانستند، بلکه اساساً موضوع را سیاسی عنوان کردند.

مسلمانان تحت استعمار نوین مورد ظلم و ستم قرار گرفته‌اند

«محمدجواد جمالی نوبندگانی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با ایکنا درباره تحلیل وضعیت موجود مسلمانان روهینگیایی و اقدامات اساسی که باید در این‌ باره اتخاد کرد، گفت: کمیسیون امنیت ملی مجلس، وضعیت فعلی مسلمانان میانمار را پیوسته پیگیری می‌کند و خود من هم که سه روز پیش و بعد از پایان مجمع جهانی پارلمانی برای رشد و توسعه پایدار از اندونزی به تایلند سفر کردم، با «محسن محمدی» سفیر کشورمان در تایلند که سفیر آکردیته میانمار هم هست در این‌باره با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختیم و اطلاعاتی که کسب کردم حاکی از این بود که مسلمانان روهینگیایی حقیقتا جزء معدود انسان‌های جهان هستند که بیشترین ظلم و ستم را نسبت به آن‌ها روا داشته‎‌اند.
وی ادامه داد: وضعیت بد مسلمانان روهینگیایی و تشدید بحران تا این حد مربوط به امروز نبوده، بلکه ریشه‌ای و به گذشته مربوط می‌شود، چون آزار و اذیت این مسلمانان از حدود دو سال پیش شروع شده و در روزهای اخیر هم به اوج خود رسیده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: اطلاعاتی که من از سفر اخیرم به تایلند به دست آوردم و تلاش کردم تا از سفیر کشورمان، جویای وضعیت مسلمانان میانماری شوم، شرح وضعیت به این‌گونه بود که بوداییان، خانه‌ها و کلبه‌های چوبی آن‌ها را به آتش می‌کشند و بسیاری از آن‌ها در مسیر فرار و پناهندگی به بنگلادش در آب غرق شده‌اند و متأسفانه باید اذعان کنم که مسلمانان روهینگیایی از کمترین امکانات اولیه که مستحق یک انسان است، بی‌بهره هستند.
جمالی نوبندگانی یادآور شد: متأسفانه امروزه مسلمانان در هر جای دنیا که هستند از لحاظ سیاسی به اشکال گوناگون تحت استعمار نوین، آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند. دشمنان اسلام خیلی تلاش می‌کنند تا از لحاظ قومی، مذهبی و سیاسی در شرق آسیا دست به پاکسازی قومی و مذهبی مسلمانان بزنند که رژیم صهیونیستی و آمریکا هم به دنبال تحقق همین هدف هستند تا ردپایی از مسلمانان در مناطق شرق آسیا نباشد.
وی ادامه داد: آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال این موضوع هستند تا با بحران آفرینی در سطح جهان اسلام، سایر اقدامات ضد حقوق بشری و جنابات رژیم صهیونیستی در فلسطین را به حاشیه برانند که موضوع مسلمانان میانمار از این قاعده مستثنی نیست.

دیپلماسی فعالانه جمهوری اسلامی ایران در جهت بسیج افکار عمومی جهان

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: درباره بحث و بررسی بحران جاری برای مسلمانان میانمار، اخیراً یک مجمعی تحت عنوان «مجمع جهانی پارلمانی برای رشد و توسعه پایدار» در اندونزی تشکیل شد که در آنجا جمهوری اسلامی ایران تلاش زیادی انجام داد تا کشورهای شرکت کننده، موضع جدی و تهاجمی را علیه دولت میانمار اتخاذ کنند که الحمدالله تا حدودی به نتایج مطلوبی رسیدیم.
وی ادامه داد: از دیگر اقدامات فعالانه ایران، تلاش مجلس شورای اسلامی برای اعزام هیأت پارلمانی مرکب از اعضای کمیسیون امنیت ملی با هدف بررسی وضعیت مسلمانان میانمار بوده که تا به امروز متأسفانه دولت میانمار با درخواست ما موافقت نکرده، اما همچنان مذاکرات ادامه دارد و به دنبال این هستیم تا در صورت عدم موافقت دولت میانمار، این هیأت پارلمانی به تایلند یا بنگلادش سفر کنند؛ چون همانطور که گفتم سفیر کشورمان در تایلند مسئولیت سفیرآکردیته در میانمار را هم عهده‌‌دار است.
جمالی نوبندگانی افزود: سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند انصافاً بسیار زحمت‌کش و فعالند و تلاش‌های بسیاری را برای هماهنگ کردن مواضع کشورهای اسلامی در منطقه و این‌ که مسیری را ایجاد کند تا بتواند با توجه به بعد مسافت و دوری مسیر،کمک‌های اعزامی هلال احمر ایران، به دست مسلمانان میانمار رسانده شود که محقق شدن این اقدامات، تلاش مضاعفی را طلب می‌کند. علاوه بر این موارد، سفیر کشورمان در بانکوک درصدد فراهم آوردن شرایط لازم و کسب موافقت دولت میانمار یودند تا بتواند شرایط لازم را برای ورود یک هیأت دیپلماتیک علاوه براعضای کمیسیون امنیت ملی به میانمار سفر کنند اما متأسفانه دولت میانمار تا به امروز موافقت خود را در این‌باره اعلام نکرده است.
وی در پایان درباره اتخاذ دیپلماسی تهاجمی علیه این نسل‌کشی گفت: درباره حل موضوع نسل‌کشی مسلمانان میانمار، باید دیپلماسی تهاجمی را علیه دولت میانمار اتخاذ کرد، اما دیپلماسی تهاجمی یک سری مؤلفه‌هایی را شامل می‌شود و این نیست که ما نسنجیده رفتار کنیم، چون دیپلماسی تهاجمی به این شکل است که ما در مجامع بین‌المللی این موضوع را با عنوان پاکسازی قومی و نژادی و نسل‌کشی مطرح کنیم و برای برجسته‌سازی آن در سازمان ملل، شورای امنیت، سازمان کنفرانس اسلامی، اتحادیه اروپا و سایر مجامع بین‌المللی تمام تلاش خودمان را انجام دهیم تا دولت میانمار به عنوان جنایتکار معرفی شود و به این سبب در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه گردد.
captcha