حضور شیعیان نیجریه در کلیساها برای تبریک میلاد مسیح(ع)
کد خبر: 3676402
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷

حضور شیعیان نیجریه در کلیساها برای تبریک میلاد مسیح(ع)

گروه بین‌الملل: اعضای جنبش اسلامی نیجریه دیروز (4 دی) به مناسبت عید میلاد مسیح(ع) برای تقویت همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب مختلف از کلیساها بازدید کردند.

حضور شیعیان نیجریه در کلیساها برای تبریک میلاد مسیح(ع)/ ادیت شدهبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری Leadership؛ اعضای جنبش اسلامی نیجریه(گروهی شیعی به رهبری شیخ ابراهیم زکزاکی) در بازدید از کلیسای ایونجلیکال شهر کادونا تأکید کردند: اسلام دین صلح و زندگی مسالمت‌آمیز است و این یکی از آموزه‌های حضرت محمد(ص) است.،

شعیب موسی، از رهبران شیعیان نیجریه گفت: ما به اینجا آمده‌ایم تا میلاد مسیح(ع) را که به گفته حضرت محمد(ص) با حضرت مهدی(عج) باز خواهد گشت، گرامی بداریم.

وی افزود: ما از مسیحیان و کلیساهای آنان هر کجا که باشند، حمایت خواهیم کرد. این پیمان ما است و شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر ما نیز تأکید دارد که مسیحیان برادران و دوستان ما هستند.

«سوله ماشان»، کشیش این کلیسا نیز با بیان اینکه همه انسان‌ها را خدا آفریده و تنوع میان انسان‌ها از حکمت‌های آفرینش است، بر لزوم تقویت شناخت میان پیروان اسلام و مسیحیت تأکید کرد.

 شیعیان شهرهای کاستینا، کانو، زمفرا و سوکوتو نیز در این حرکت مشارکت داشتند.

کشیش «یوحنا بورو» با قدردانی از مشارکت مسلمانان در جشن میلاد مسیح این اقدام را سبب ترویج صلح و اتحاد دانست.

وی افزود: تعداد مسلمانانی که هر سال ما را در این جشن بزرگ همراهی می‌کنند در حال افزایش است و این نشان از افزایش شناخت و دوستی میان پیروان ادیان دارد.

لازم به ذکر است، شیعیان نیجریه با محدودیت‌های زیادی در این کشور مواجه هستند و در مناسبت‌های مختلف از سوی نیروهای امنیتی سرکوب می‌شوند.

این گروه از شیعیان، 24 آبان 1394 در اقدامی نمادین مراسم راهپیمایی اربعین را برگزار می‌کردند که هدف حمله قرار گرفتند. نیروهای نیجریه با گلوله‌های جنگی و گاز اشک‌آور عزاداران شیعه را هدف قرار دادند که حدود 100 کشته به‌جا گذاشت.

نیروهای نیجریه‌ای یک روز بعد نیز به خانۀ شیخ زکزاکی حمله و وی و همسرش را دستگیر کردند. گفته می‌شود در این حمله کسانی که قصد داشتند از زکزاکی و همسرش حفاظت کنند به قتل رسیدند. حدود 350 عضو جنبش شیعه در نیجریه در این درگیری‌ها کشته شدند. شیخ زکزاکی نیز در این حمله به‌شدت آسیب دید و گفته می‌شود خانۀ وی توسط نیروهای ارتش ویران شد.

پس از گذشت دو سال از حبس شیخ زکزاکی در زندان‌های حکومت نیجریه و علیرغم رای دادگاه این کشور مبنی بر آزادی وی، بازداشت غیرقانونی رهبر جنبش اسلامی نیجریه همچنان ادامه دارد/.

captcha