نظریه فرهنگ از دید قرآن و روایات تولید شود/ فلسفه مضاف؛ زیربنای تولید علم دینی
کد خبر: 3685534
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع):

نظریه فرهنگ از دید قرآن و روایات تولید شود/ فلسفه مضاف؛ زیربنای تولید علم دینی

گروه حوزه‌های علمیه: حجت‌الاسلام والمسلمین مریجی با بیان اینکه گروه فلسفه مضاف برای تسریع در فرایند اسلامی‌سازی علوم، در این دانشگاه ایجاد شده است گفت: نظریه فرهنگ و نظریه هنجاری رسانه‌های جمعی از دیدگاه قرآن و روایات از کمبودهای کنونی است که باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مریجی، رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به سیطره هنجاری رسانه‌های غربی بر رسانه‌های جمعی کشور گفت: متاسفانه این هنجارها در ابعاد مختلف وجود دارد؛ بنابراین ما نیز باید به ترسیم نظریه هنجاری متناسب با وضع خودمان بپردازیم.

وی با بیان اینکه در این دانشگاه تلاش‌هایی در زمینه فرهنگی صورت گرفته است بیان کرد: یکی از کمبودهای جدی ما، تدوین نظریه هنجاری رسانه‌های جمعی از دید آیات قرآن و روایات است.

نظریه فرهنگ از دید قرآن و روایات تولید شود/ فلسفه مضاف؛ زیربنای تولید علم دینی

مریجی، تولید نظریه فرهنگ از دید قرآن کریم را جزء ضروریات جامعه برشمرد و افزود: این دانشگاه در همین راستا، در مقطع دکتری، در زمینه سیاستگذاری فرهنگی و فرهنگ و ارتباطات، رساله‌های مختلفی را منتشر کرده و یا به عنوان موضوع در اختیار طلاب و دانش‌پژوهان قرار داده است.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تاکید بر پژوهش‌محوری در آموزش تصریح کرد: در این راستا نیز در مواد درسی کمبودهایی داریم که در حال رفع نواقص مربوطه هستیم.

مریجی با تاکید بر بازشناسی مباحث ارزشی و تولید نظریه فرهنگ بر این اساس عنوان کرد: به صورت متوسط، سالانه 100 پایان‌نامه در دانشگاه باقرالعلوم(ع) در مقطع ارشد و دکتری با موضوعات مختلف از جمله موضوعات بیان شده تالیف می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از وضعیت اسلامی‌سازی علوم انسانی چیست بیان کرد: متاسفانه کارهایی که نمود داشته باشد کمتر انجام شده است؛ البته دانشگاه باقرالعلوم(ع)، تلاش‌هایی در رساتای تولید علم اسلامی داشته و رشته‌هایی نیز مصوب کرده است که فلسفه علوم اجتماعی، فیزیک و شیمی، حقوق و ... از این جمله است.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تاکید بر اینکه در اسلامی‌سازی باید زیربنا را درست کنیم گفت: زیربنا در تولید فلسفه مضاف است که این گروه در این دانشگاه راه افتاده و با تاسیس رشته‌های متعدد در عرصه فلسفه مضاف، کار زیربنایی در این عرصه تولید علم دینی انجام خواهد شد.      

captcha