داوری‌ صوت در مسابقات قرآن سنتی است/ ضرورت پیش‌برد فرهنگ سلامت موسیقی تلاوت
کد خبر: 3699862
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
مرحله نهایی سومین دوره «شوق تلاوت»/4

داوری‌ صوت در مسابقات قرآن سنتی است/ ضرورت پیش‌برد فرهنگ سلامت موسیقی تلاوت

گروه مسابقات ــ داور و مدرس قرآن کشورمان در نخستین کلاس آموزش صوت و لحن در سفر کاروان شوق تلاوت به کربلای معلی گفت: داوری صوت در مسابقات قرآن، سنتی است و این چالش مهمی است.

شوق تلاوت

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به عراق؛ نخستین کلاس آموزشی صوت و لحن ویژه تمامی متسابقین مرحله نهایی سومین دوره مسابقات شوق تلاوت، صبح امروز، 23 اسفندماه با تلاوت اویسی از راه‌یافتگان این دوره از مسابقات در سالن اجتماعات عتبه عباسیه برپا شد.
شاه میوه، داور مسابقات بین‌المللی قرآن و مدرس این جلسه با اشاره به اینکه تلاوت قرآن به عنوان هنر دینی و اسلامی از صدر اسلام مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: طی این جلسه به ارائه مباحث تنغیمی و همچنین موارد کاربردی در امر تلاوت قرآن و زیباخوانی قرآن پرداخته می‌شود.
شاه‌میوه عنوان کرد: در زمان حاضر بهترین شیوه تلاوت عربی، تلاوت مصری‌ها است و این چیزی است که از سوی اساتید مصری در اختیار ما قرار داده شده است و از آن استفاده می‌کنیم، برای اینکه هنر تلاوت قرآن با هدف جذب مخاطب اجرا می‌‌شود و باید یکسری قواعدی را رعایت کنیم که یکی از آن معیارها، رعایت ضوابط متن قرآن است که شامل الفاظ، آیات و کلمات است.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: نخستین موارد ضوابط متن قرآن، فراگیری تجوید قرآن است که فراگیری آن ضروری است و معیار اصلی در تمامی فعالیت‌های لحنی و صوتی تجوید است. تجوید لحنی، تجویدی است که پایه و اساس اعمال لحنی یک قاری قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: از دیگر موارد متن قرآن، رعایت وقف و ابتدا است. بنابر این شروع‌ها و قطع‌ها باید براساس بینش شما در تلاوت صورت گیرد که به آن تقطیع می‌گویند و تمام موارد وقف و ابتدای قرآن را با موضوع تقطیع بررسی می‌کنند. در تقطیع نیز رویکرد، لحنی است. مهارت‌های مربوط به متن شامل تجوید و وقف و ابتدا با رویکرد لحنی است.

شوق تلاوت
شاه‌میوه با تأکید بر اینکه طی این جلسه بحث مهارت‌های مربوط به موسیقی متن مد نظر ما است، عنوان کرد: در ارائه موسیقی باید ضوابطی چون بهره‌مندی از صوت و صدای استاندارد مد نظر باشد. فردی که دارای این صوت و صدای استاندارد است، باید پنج ویژگی صدا را چون موارد انعطاف، وسعت، شخصیت صدا و ... حداقل نمره 80 از 100 را کسب کند.
وی اظهار کرد: باید بدانید این اصوات را در هر کدام از نغمات براساس تجوید و تقطیع عملیاتی کنید که این را شما قاریان براساس سبکی که دارید و از قاریان مصری دریافت کرده‌اید، اجرایی می‌کند، اما اینها به تنهایی کافی نیست، بلکه مهارت‌ها در این زمینه حائز اهمیت است.
شاه‌میوه تصریح کرد: خیلی از دوستان خوش صدا هستند، اما از لحاظ فنی عیار خواندنشان پایین است و اینها افرادی هستند که تمرین نکردند و فن را یاد نگرفتند و تنها به امر تلاوت می‌پردازند و برخی که دارای ضعف در تلاوت هستند به دنبال فنی برای بهتر شدن آن هستند تا نقاط ضعف آن را بردارند و تقویت کنند.
وی با تأکید براینکه در دوران بلوغ، شما قاریان نوجوانان محدودیت‌هایی دارید، بیان کرد: چرا که انعطاف و نرمی و تحرک صدا را در دوران بلوغ از دست می‌دهید.

شوق تلاوت
وی با اشاره به صوت کاربردی، عنوان کرد: صوت کاربردی عبارت است از اینکه در شرایط مختلف جسمی چگونه از این صدا استفده کنیم. همچنین صوت محض آنچه که خدا به شما داده است، نامیده می‌شود. برخی هوش موسیقایی خوبی دارند، به‌گونه‌ای که پس از شنیدن تلاوت و صوت بلافاصله زیر و بم ها و ... را تقلید و اجرا می‌کنند. استفاده از صدا در هر دوره از عمر بحث مستقلی است که با عنوان صوت کاربردی ارائه می‌‌شود که به بحث صداسازی مربوط است.
شاه‌میوه عنوان کرد: صداسازی در موسیقی قابل اهمیت است. برخی از افراد فکر می‌کنند که در کلاس‌های موسیقی که کار کنند، می‌توانند در عرصه صداسازی در حوزه قرآن هم درخشش داشته باشند در حالی که اشتباه است. در کلاس موسیقی هرچه آموزش داده می‌شود، مربوط به همان نوع موسیقی چون پاپ و ... است. هیچ موسیقی با موسیقی قرآن قابل قیاس نیست و هیچ نحوه خوانندگی به مانند خوانندگی قرآن ارزش ندارد.

شوق تلاوت
این مدرس قرآن با اشاره به کتابی با عنوان «صدای خود را آزاد کنید» که چند سال پیش تألیف شده است، عنوان کرد: جنس صدای فرد در امر تلاوت قرآن متفاوت است، بنابر این نمی‌توان یک نسخه برای تمامی افراد پیچید، بلکه باید ابتدا صدای فرد را بشنویم و سپس براساس شناختی که از صدای او داریم، می‌توان درباره آن تصمیم‌سازی کنیم، برای هر فردی براساس خواندنش در امر تلاوت قرآن باید نسخه بپیچیم.
شاه‌میوه تصریح کرد: البته در دوران بلوغ معتقدم که باید چند سال امر تلاوت حرفه‌ای قرآن را کنار بگذارند. لذا به بحث بلوغ باید اساتید و خود قرآن‌آموزان بها دهند به این معنا که میزان تمرینات روزانه نیز باید یک ربع تا 20 دقیقه باشد. همچنین به طور طبیعی دوران بلوغ بین یک سال تا دو سال و نیم است.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان اظهار کرد: سایه‌خوانی و کنترل حجم و استفاده از حنجره پایین در تلاوت و تکنیک زیپ کردن صدا در صداسازی، سه تکنیکی است که طی این کلاس آموزش داده می‌شود.
وی ابراز گلایه کرد: متأسفانه داوری صوت در مسابقات سنتی است و این چالش مهمی در این زمینه است.

در ادامه این جلسه نیز کارگاه عملی با حضور چند نفر از قرآن‌آموزان برپا شد.
یادآور می‌شود، مرحله نهایی سومین دوره مسابقات شوق تلاوت از 22 تا 28 اسفندماه در کربلای معلی برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha