محصولات هنری در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3717204
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰

محصولات هنری در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن

گروه دانشگاه ــ بخش دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی قرآن بیشترین جلوه خود را در محصولات هنری نشان داده است، آنچه ویژگی اصلی یک فعالیت قرآنی برای دانشگاه نمی‌تواند باشد.

محصولات هنری در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ بخش دانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اهتمام اصلی خود را به عرضه فعالیت‌های هنری قرار داده است. دانشگاه‌ به عنوان نهاد تولید علم می‌تواند به عرضه مباحث عمیق علمی و به روز در حوزه قرآن بپردازد، آنچه در این بخش کمرنگ می‌نماید.

دانشگاه پیام نور در غرفه خود علاوه بر پایان‌نامه و آثار علمی، تابلو و صنایع دست دانشجویان را ارائه داده است. همچنین در این غرفه به صورت یک روز در میان کارگاه خطاطی و نقاشی برقرار است.

در این غرفه و در طول مدت نمایشگاه، دو نشست برگزار خواهد شد. از دیگر برنامه‌های این غرفه برگزاری طرح یک دقیقه، یک نکته است که در آن مشاوران دانشگاه پس از افطار به مشاوره می‌پردازند.

غرفه دانشگاه فرهنگیان نیز در کنار پایان‌نامه و آثار پژوهشی اساتید خود، توسط اساتید هنر این دانشگاه نمایشگاهی از خطاطی به پا کرده است. در این بخش کارگاه تذهیب و هنرهای اسلامی در حال فعالیت بوده و در کنار آن دانشجو معلمان این دانشگاه از طریق برگزاری مسابقات قرآنی تمرین تدریس می‌کنند. نوآوری غرفه دانشگاه فرهنگیان اداره آن توسط دانشجویان است.

غرفه دانشگاه علامه طباطبائی اقدام به نمایش آثار علامه طباطبائی کرده است. این غرفه همچنین طرح هزاران صدا را برگزار می‌کند که طی آن مخاطبان غرفه با قرائت یک آیه در مجموع یک قرآن صوتی را در یک فایل تشکیل خواهند داد.

دیگر فعالیت غرفه دانشگاه علامه طباطبائی مسابقه قرآن برای کودکان و نوجوانان است. این غرفه نیز مانند غرفه‌های دانشگاهی دیگر پایان‌نامه‌ها و آثار قرآنی دانشجویان و اساتید خود را به نمایش گذشته است.

زنگ انشای قرآنی، دیگر برنامه این غرفه است که طی آن با ارائه یک موضوع قرآنی حاضران به نوشتن در خصوص یک موضوع می‌پردازند. مخاطبان کودک و نوجوان علاوه بر زنگ انشا در مسابقه پانتومیم هم شرکت می‌کنند.

هنرمندان دانشگاه علامه نیز مانند دیگر دانشگاه‌‌ها به خطاطی و قلم‌زنی می‌پردازند.

از دیگر برنامه‌های این غرفه دانشگاهی می‌توان به طرح پایش و پویش و نیز طرح چالش قرآنی اشاره کرد که طی آن پس از پخش یک کلیپ، 4 سوال از شرکت‌کنندگان پرسیده می‌شود.

دانشگاه آزاد مانند هر غرفه دانشگاهی دیگر اقدام به نمایش پایان‌نامه و آثار قرآنی دانشگاهیان خود کرده و در کنار آن آثار هنری منتخب در جشنواره قرآن و عترت دانشگاه آزاد را به نمایش گذاشته است. همچنین تصاویر مساجد دانشگاه‌ آزاد در سطح کشور مزین این غرفه است.

این غرفه دانشگاهی نیز هنرمندان خود را جمع کرده تا کارگاه تهذیب برگزار کنند.

این غرفه نیز اقدام به مسابقه شب‌های نورانی کرده که طی آن هر شب به 3 نفر به صورت روزانه جایزه می‌دهد. تندیس‌های افتخار در برنامه‌های قرآنی نیز در این غرفه قابل مشاهده است.

غرفه دانشگاه هنر کارهای هنری دست‌ساز و صنایع دستی در حوزه دین این مرکز علمی را به نمایش گذاشته است. اکثر کارها از جنس سرامیک بوده و کارهایی از جنس چوب و پارچه نیز در میان آثار دیده می‌شوند.

دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نیز به نمایش 30 عنوان از کتب اساتید، معرفی دانشگاه، پایان‌نامه‌ها، مجلات پرداخته است. همچنین این غرفه چند نشست تخصصی از جمله نشست نجوم در قرآن برگزار می‌کند و در کنار این بخش‌ها به بحث صحت قرائت می‌پردازد.

غرفه دیگر این بخش به سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور اختصاص دارد که در آن به نمایش شماره‌های نشریات این سازمان از جمله دوفصل‌نامه تخصصی پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن کریم، گزارش فعالیت‌های قرآنی واحدهای جهاد دانشگاهی کشور از سال 93 تا کنون و گزارش سلسله نشست‌های همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم اقدام کرده است.

غرفه دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز به آثار هنری دانشجویان این نهاد علمی در رشته‌های قلم‌زنی، فرش، معرق و منبت و معماری اکتفا کرده است.

محصولات هنری در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن

در میان حضور نهادهای علمی کشور، برخی از نهادهای دانشگاهی در این نمایشگاه حاضر نشده‌اند که از این جمله می‌توان به دانشگاه تهران اشاره کرد.

برخی از غرفه‌داران در این نمایشگاه از جایابی این بخش ناراضی بودند و آن را در حاشیه نمایشگاه می‌دانستند.

بیشتر غرفه‌های دانشگاهی تلاش کرده‌اند با حضور خطاطان، نقاشان، منبت کاران و سایر هنرمندان به جلب علاقه‌مندان بپردازند و از این رو جاذبه بخش‌های دانشگاهی عموما هنری است و این در حالی است که بخش هنری در نمایشگاه‌های قرآن به صورت تخصصی به عرضه فعالیت‌های هنری می‌پردازند.

سیاست‌گذاری مشخصی در خصوص محصول دانشگاهی می‌توانست غرفه‌های دانشگاهی را بیشتر به ارائه مطالب و خدمات دانشگاهی در این زمینه سوق دهد.

به غیر از نمایش آثار علمی از جمله پایان‌نامه، کتاب و مجله که به نوعی حاشیه‌ای است، نمودی از مباحث جدی علمی در حوه قرآن به صورت جدی دیده نمی‌شود. فعالیت‌های عمده‌ای در این بخش مخاطبان خود را کودک و نوجوان قرار داده است که به نظر می‌رسد از تخصص این بخش به دور باشد.

انتهای پیام

captcha