احیای کارکردهای مساجد با فعال شدن پایگاه‌های اوقات فراغت
کد خبر: 3730374
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳

احیای کارکردهای مساجد با فعال شدن پایگاه‌های اوقات فراغت

گروه جامعه ــ مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات کشور با اشاره به فعالیت‌های بسیج برای احیای کارکرد مساجد، گفت: با فعال شدن پایگاه‌های اوقات فراغت در مساجد درب شبستان نیز در طول روز به روی مردم باز است و می‌توانند از این مکان بهره ببرند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین احسان رضایی، مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات کشور، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به برخی برنامه‌های در نظر گرفته شده به منظور مدیریت اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در پایگاه‌های بسیج اشاره و عنوان کرد: رویکرد جدید سازمان اختیار و انتخاب برنامه‌ها از پایین به بالا و براساس ظرفیت‌های بومی و اقتضائات محلی است.

وی کلیت برنامه‌های اوقات فراغت را بسته‌های قرآنی، ورزشی، تفریحی و اردویی، خدماتی و مهارتی برشمرد و گفت: پایگاه‌ها به فراخور مخاطبان خود و علایق و اقتضائاتشان نسبت به برگزاری این دوره‌ها اقدام می‌کنند.

حجت‌الاسلام رضایی با بیان اینکه دوره‌های برگزار شده صرفا ویژه بسیجیان نیست و عموم علاقه‌مندان می‌توانند بنا به ذائقه خود از این دوره‌های آموزشی و تفریحی بهره ببرند، عنوان کرد: اوقات فراغت یکی از زمینه‌های تربیتی محسوب می‌شود و ما باید برای تمام اقشار و گروه‌ها برنامه تربیتی در قالب ساماندهی به اوقات فراغت آنان داشته باشیم.

وی نوجوانان و جوانان متدین را نیازمند فضاهای سالم و منطبق با اصول دینی خواند و گفت: بسیج تلاش می‌کند این بستر را ایجاد کند اما به همین مقطع محدود نمی‌شود و مخاطبان خود را صرفا افراد متدینی که اطلاعات و آگاهی‌های دینی، قرآنی و انقلابی دارند نمی‌پندارد، بلکه برای تمام افراد با ذائقه‌های گوناگون برنامه‌هایی برای مدیریت اوقات فراغت در نظر گرفته می‌شود. سابقه برگزاری این دوره‌ها نیز گویای آن است که نوجوانان و جوانانی که بسیجی نیستند نیز از این دوره‌ها استقبال زیادی داشته‌اند.

مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات کشور همچنین به فعالیت‌های در نظر گرفته شده در زمینه فضای مجازی که امروزه مورد علاقه و استفاده گسترده قشر نوجوان و جوان است اشاره و عنوان کرد: بسیج مساجد و محلات به این قضیه ورود جدی داشته است و در قالب تولیدات مختلف این محتواها را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

وی حضور بسیجیان در مساجد در ایام تابستان را ظرفیتی برای احیای کارکردهای مساجد دانست و گفت: ما متولی و متکفل مسجد نیستیم اما هم از مسجد در قالب‌های مختلف اجتماعی و معنوی بهره‌مند می‌شویم و هم سعی در خدمت رسانی به آن را داریم تا به کارکردهای اصیل خود دست یابد.

حجت‌الاسلام رضایی یکی از رویکردهای بسیج را اجرای برنامه‌های مرتبط در مساجد خواند و گفت: تلاش شده است تا در دوره جدید یادواره‌های شهدا و ملاقات‌های مردمی در مساجد صورت گیرد. همچنین ساعت کار بسیج در مسجد با ساعات نماز هماهنگ‌تر شده تا بتوانند در این زمینه نیز خدمت رسانی داشته باشند. گروه‌های جهادی مسجد محور نیز شکل گرفته است تا درصدد تأمین امنیت در محلات برآیند.

مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات کشور راه‌اندازی صندوق‌های قرض الحسنه محلات در مساجد را از دیگر فعالیت‌هایی برشمرد که درصدد احیای آن برآمده‌اند و گفت: حضور بسجییان در مساجد سبب شده است تا درب مساجد در مدت زمان بیشتری به روی مردم باز باشد و این امر صرفا به مواقع اقامه نماز محدود نشود. با فعال شدن پایگاه‌های اوقات فراغت در مساجد درب شبستان نیز به روی مردم باز است و می‌توانند از این مکان بهره ببرند. در تلاش هستیم موضوع خدمات مشاوره‌ای را نیز در مساجد رونق دهیم تا خانواده‌ها بتوانند با تمسک به مساجد بخشی از مشکلات خود را مرتفع کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز از روش‌های آسان و جذاب‌تری برای جذب آحاد نوجوانان و جوانان به بسیج استفاده می‌شود، گفت: فرهنگ بسیجیان آمیخته با ارادت و اخلاق است و هرکس خارج از این خط حرکت کند بسیجی نامیده نمی‌شود. خدمت‌گذار ملت بودن هدف بسیج و انسان صالح بودن همان محورهای آموزشی حلقه‌های صالحین است که با حضور بسیجیان برگزار می‌‌شود. به طور کلی می‌توان گفت با افرادی که از نام بسیج سوءاستفاده کنند برخورد جدی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

captcha