مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ نامه رئیس سازمان اوقاف به رهبر معظم انقلاب اسلامی
کد خبر: 3736419
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ نامه رئیس سازمان اوقاف به رهبر معظم انقلاب اسلامی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ ارسال نامه رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد فعالیت‌های قرآنی، مهمترین خبر قرآنی صفحات معارفی خبرگزاری‌های کشور طی امروز، پانزدهم مردادماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ نامه رئیس سازمان اوقاف به رهبر معظم انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ خبر ارسال نامه رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به رهبر معظم انقلاب اسلامی، مهمترین خبر قرآنی است که طی امروز دو‌شنبه، پانزدهم مردادماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز دوشنبه، 15 مردادماه و تا ساعت 13، تعداد هفت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند و مابقی اخبار نیر با عناوین مختلف در دیگر حوزه‌های معارفی منعکس شده‌اند.
«چهره‌های انقلابی و قرآنی از اینجا وارد جامعه می‌شوند/ قرآن را با تفسیر یاد بگیرید» و «اقدام سازمان اوقاف در رفع موازی‌کاری‌های فرهنگی/ ماجرای ارسال نامه به رهبر انقلاب» عنوان دو خبر قرآنی را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت بر روی خروجی این صفحه از خبرگزاری تسنیم منتشر شده‌اند.
در بخش‌هایی از یکی از این اخبار قرآنی که عنوان «چهره‌های انقلابی و قرآنی از اینجا وارد جامعه می‌شوند/ قرآن را با تفسیر یاد بگیرید» داشته و مربوط به گفت‌وگو با مجتبی وزیری، مدیرعامل کانون آموزش قرآن می‌باشد، آمده است: «کانون آموزش قرآن کریم در سال 1347 در مسجد حیدری تهران تأسیس شد. قبل از انقلاب اسلامی به علت مبارزه و درگیری با نظام ستم‌شاهی، این کانون از مسجد حیدری به مسجد حاج حسن پنبه چی و سپس به مسجد المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و مسجد الاقصی منتقل شد.
همچنین ریاست و هیئت مدیره این کانون، اسدالله خالدی و مجتبی وزیری، چندین مرتبه توسط نیروهای سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) دستگیر شدند. تا اینکه بعد از انقلاب اسلامی، به نوشتن اساسنامه برای کانون اقدام شد. کانون آموزش قرآن کریم که به صورت غیردولتی اداره می‌شود، در سال 1374 تحت شماره 9614 به ثبت رسید و در حال حاضر حدود نیم قرن سابقه فعالیت آموزشی در زمینه علوم و معارف قرآنی دارد.
به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این کانون، گفت‌وگویی با مجتبی وزیری، مدیرعامل کانون آموزش قرآن، انجام داده‌ایم.
چه شد که مشتاق به انجام فعالیت‌های قرآنی شدید و زمینه راه‌اندازی کانون آموزش قرآن را فراهم کردید؟
قبل از دوران انقلاب اسلامی، یعنی در سال‌های 50 و 51 در تهران شاگرد مرحوم آیت‌الله مجتهدی رحمه‌الله علیه بودم و در کلاس‌های اخلاق و قرآن ایشان شرکت می‌کردم که عامل تشویقی بسیار مهمی برای ادامه حرکت در مسیر قرآنی بود. همچنین از همان دوران نوجوانی در کلاس‌های قرآن مسجد حیدری شرکت می‌کردم. بعد از آن، در فاصله سال‌های 59 تا 63 هم در دانشگاه تهران در رشته الهیات و معارف اسلامی تحصیل می‌کردم و در کلاس‌های شهید مفتح و استاد شهید مطهری شاگردی کرده‌ام. تا اینکه در سال 63 از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شدم.
در حین تحصیل و بعد از آن، در مساجد زیادی مشغول به تدریس دروس قرآنی بودم؛ مساجدی مانند مسجد المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، فیض، حیدری، مسجد جامع جمهوری، مسجد امام سجاد علیه‌السلام».
فارس
تلاوت ترتیل صفحه 423 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم، اولین خبری است که طی امروز بر روی خروجی صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس منتشر شده است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز دو خبر دیگر با عناوین «۴ شرط خدا برای بخشش گناهان/ سندی بر حقانیت ۱۲ امام معصوم» و «اعلام زمان و مکان مرحله دوم سیزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که هر دو خبر نیز در حوزه قرآن کریم قرار دارند.
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «۴ شرط خدا برای بخشش گناهان/ سندی بر حقانیت ۱۲ امام معصوم» کرده که با استناد به آیاتی قرآن کریم به چهار شرط خداوند متعال برای بخشش گناهان پرداخته و در بخش‌هایی از آن آمده است: «خداوند در آیه ۱۲ سوره مبارکه مائده به نصیحت قوم بنی‌اسرائیل پرداخته و با بیان چهار شرط می‌فرماید: در این صورت قطعاً گناهانتان را مى‌‏پوشانم و شما را به باغ‏‌هایى وارد مى‏‌کنم که نهرها زیر (درختان) آن جارى است. سپس آنها را بیم می‌دهد که اگر به این عمل نکنید از راه راست منحرف شده‌اید.
خداوند خطاب به بنی اسرائیل می‌فرماید: اگر نماز به پا دارید و زکات بپردازید و به پیامبرانم ایمان آورده و یارى‏‌شان کنید و به خداوند وامى نیکو دهید، قطعاً گناهانتان را مى‏‌پوشانم.
در این آیه خداوند به تعیین ۱۲ سرپرست به عنوان نقبای طایفه بنی‌اسرائیل اشاره می‌کند که از بین خود مردم انتخاب شده‌اند و از آنها می‌خواهد تا این ۱۲ نفر را یاری کنند.
احمد بن حنبل از فردی به نام مسروق روایت کرده که گفته است: وقتی ما نزد عبدالله بن مسعود نشسته بودیم، فردی از او پرسید: آیا شما درباره جانشینان پیامبر(ص) از آن حضرت پرسیده‎اید؟ عبدالله گفت: آری و او در پاسخ فرمود: «دوازده نفر به تعداد نقبای بنی‎اسرائیل.» (مسند احمدبن حنبل، ج 1، ص 398)
مهر
تنها یک خبر با عنوان «استقبال بی نظیر از مسابقه قرآنی اسراء در فضای مجازی» طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده که این خبر نیز برگرفته از پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیماست و اغلب صفحات معارفی خبرگزاری‌ها نیز طی امروز بدان پرداخته‌اند.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که خبری با عنوان «شیوه‌نامه مرحله مقدماتی مسابقات قرآن کشوری سال ۹۷ منتشر شد» دارد، مربوط به روز گذشته بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایرنا
ار روز 11 مردادماه تا به امروز هیچ خبری بر روی خروجی صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منعکس نشده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان ««اسد عاشورا»، آیینی مذهبی در پاکستان به یاد شهدای کربلا» دارد، مربوط به چهار روز پیش است.
این صفحه از خبرگزاری ایرنا معمولا طی هر روز اخباری را به صورت کم و بیش و در حوزه‌های قرآنی و معارفی منتشر می‌کرد که گذشت چهار روز از آخرین خبر این صفحه جای تعجب دارد و انتظار می‌رود تا اخبار قرآنی بیشتری در این صفحه منعکس شود.
ایسنا
«اساس دین اسلام بر پایه ایثار و فداکاری است/جمع‌گرا بودن باعث ترویج روحیه ایثارگری می‌شود»، «خطبه غدیر در اردبیل احیا می‌شود» و «جایزه ملی استاد موذن‌زاده اهداء می‌شود»، عناوین سه خبر امروز خبرگزاری دانشجویان در صفحه دین و اندیشه است که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای ندارند.
البته این صفحه از خبرگزاری ایسنا طی امروز اقدام به خبری با عنوان «جایزه ملی استاد موذن‌زاده اهداء می‌شود» کرده که مربوط به سخنان ‌مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل بوده و در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «سیدناصر اسحاقی در جلسه هماهنگی آئین نکوداشت پیشکسوت مداحی حاج ارشد نوری در اردبیل اظهار کرد: با طراحی یادمان و نحوه برگزاری آئین پاسداشت مداحان و اهدای جایزه ملی استاد موذن‌زاده و تصویب نهایی در شورای فرهنگ عمومی تلاش می‌کنیم تا سالانه این جایزه ملی به برگزیدگان اهدا شود.
وی خاطرنشان کرد: در صورت آماده شدن این جایزه ملی در سال اول طی روزهای آینده تلاش می‌کنیم تا اولین جایزه ملی استاد موذن‌زاده را تقدیم مداح اهل بیت حاج ارشد نوری کنیم».
باشگاه خبرنگاران جوان
از هفت خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منعکس شده است، تنها یک خبر با عنوان «نامه رئیس سازمان اوقاف به رهبر معظم انقلاب/ مانع بزرگ در پیشبرد اهداف قرآنی کشور چیست؟» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد که خبری بسیار مهم و قابل تأمل است.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان که به نامه حجت‌الاسلام محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد فعالیت‌های قرآنی مربوط می‌شود، آمده است: « در این باره، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی؛ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با ابراز نگرانی در خصوص موازی‌کاری نهاد‌های مختلف در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: یکی از مهمترین عرصه‌های فعالیت دینی در کشور که به دلیل وجود موازی‌کاری‌های متعدد هنوز آن طور که بایسته و شایسته است به جایگاه حقیقی خود دست نیافته و برکات آن به ظهور و بروز نرسیده، عرصه فعالیت‌های قرآنی است.
وی گفت: با توجه به پایش‌های انجام شده و بررسی هزینه‌های توزیع شده در نهاد‌های مختلف کشور و مقایسه میزان هزینه با میزان خروجی، به یقین می‌توان گفت که اگر موازی‌کاری در این موضوع حذف شده و در بخش حاکمیت و ستاد تمامی اقدامات از یک مسیر انجام شوند، شاهد تحولی عظیم در این زمینه خواهیم بود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تصریح کرد: می‌توان ادعا کرد که بخش عمده‌ای از ناکامی‌های کشور در پیشبرد اهداف قرآنی، به دلیل وجود فعالیت‌های موازی در این عرصه است که در صورت عدم اصلاح، این ناکامی‌ها کماکان ادامه خواهد داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی از ارائه پیشنهادهایی در رابطه با بهبود فعالیت‌های قرآنی نظام و تجمیع فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌های متولی این امر به محضر مقام معظم رهبری در قالب نامه‌ای از طرف حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی؛ نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف خبر داد و گفت: این نامه که با تاکیدات ریاست سازمان و پس از مطالعات فراوان در راستای بهبود فعالیت‌های قرآنی در قالب چند طرح تنظیم شده است، به محضر رهبر انقلاب تقدیم خواهد شد».
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز که خبری قرآنی بوده و عنوان «از مجله قرآنی، ادبی و هنری شبنم رونمایی می‌شود» دارد، مربوط به روز گذشته است.
میزان
«احترام و تکریم» و «امام هشتم (ع) را به چه القابی می شناسند؟/راضی بودن به رضای خدا سیره ثامن الائمه است»، عناوین دو خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان را تشکیل می‌دهند که این دو خبر نیز در حوزه قرآنی قرار ندارند.

انتهای پیام

captcha