بررسی راهکارهای ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور/ برگزاری مجمع عمومی؛ قانونی یا فراقانونی
کد خبر: 3752594
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
با حضور نمایندگان مؤسسات قرآنی استان‌ها صورت گرفت؛

بررسی راهکارهای ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور/ برگزاری مجمع عمومی؛ قانونی یا فراقانونی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ در نشست هم‌اندیشی اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها که با موضوع ادغام دو اتحادیه کشوری برگزار شد راهکارها و موانع قانونی موجود بر سر راه ادغام بررسی شد.

بررسی راهکاری تشکیل اتحادیه مدغم کشوری / قانونی یا فراقانونی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست هم‌اندیشی مدیران اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌های سراسر کشور صبح امروز 11 مهرماه در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و با موضوع بررسی راهکارهای ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور و تشکیل یک اتحادیه واحد برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمد الهی، مدیرعامل اتحادیه خراسان جنوبی و رئیس این جلسه، طی سخنانی با اشاره به اینکه کم‌کاری‌ها در زمینه ادغام اتحادیه کشوری باعث شد تا اتحادیه‌های استان‌ها خود دست به کار شوند، گفت: در صورت ادغام اتحادیه کشوری، هیچ کدام از اعضای کمیته منتخب پیگیری ادغام برای مدیریت اتحادیه کشوری کاندیدا نخواهند شد.
الهی با تأکید بر اینکه باید هر چه زودتر اتحادیه کشوری ادغام شود، افزود: هر چقدر زودتر این اتفاق صورت گیرد، به سود اتحادیه استانی خواهد بود؛ چراکه بهتر می‌توانند فعالیت خود را به سرانجام برسانند.
وی با اشاره به اینکه یکی از دستورجلسات، بررسی و رأی‌گیری در مورد برگزاری و مهیا کردن مقدمات برگزاری مجمع عمومی اتحادیه مدغم کشوری است، بیان کرد: شیوه‌نامه موجود را قبول داریم و براساس آن حرکت می‌کنیم. اگر اتحادیه واحد شکل گرفت و در ادامه اگر ‌نقصی در اساسنامه وجود داشت، در جلسه فوق‌العاده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در ادامه رضا سلامت‌پناه، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، با اشاره به اینکه مصوبه ادغام، قدمتی چندساله دارد، به‌‌چالش‌های موجود بر سر راه ادغام اشاره و اظهار کرد: برخی این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا شورای توسعه سرنوشت ادغام را تعیین نمی‌کند؟ در پاسخ به این افراد باید گفت وظیفه شورا ظرفیت‌سازی است و نه ظرفیت‌سوزی. به دنبال اِحکام هستیم و نه تَحَکم. می‌خواهیم ظرفیت‌های موجود پایدار بماند و از آن‌ها استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه اتحادیه‌های استانی خود باید به اِغنا برسند و تا زمانی که به اِغنا نرسند، نمی‌توانند کاری انجام دهند، گفت: در فعالیت‌ فرهنگی برخورد تحکم‌آمیز جواب نمی‌دهد و کار و فعالیتی که منجر به حذف یکی شود مقبول نیست و این جلسات منجر به حل این مشکل می‌شود.
سلامت‌پناه در ادامه به بیان این موضوع که قبل از ادغام، تحلیل‌های پساادغامی نیز تهیه شده بود، اشاره کرد و افزود: قبل از اینکه ادغامی انجام شود، مجموعه تحلیل‌ها و بحث‌هایی با عنوان «آینده موسسات مردمی – قرآنی در پساادغام» تهیه شده بود. حتی ساختار پیشنهادی را نوشته بودیم تا به عنوان پیشنهاد ارائه شود. بنابراین دغدغه علمی این مسئله نیز برای ما وجود داشته است؛ چراکه اعتقاد داریم شاخص مهم توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل مؤسسات است و جغرافیای مؤسسات قرآنی، جغرافیای توسعه قرآنی و مشارکت مدنی در امر قرآن در کشور است. بنابراین این جایگاه برای ما بسیار ارزشمند است. پس باید ظرفیت‌ها همگرا شود و از ما خواسته نشود تا در واگرایی شرکت کنیم.
در بخش دیگری از این جلسه حجت‌الاسلام مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان لرستان، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده از ابتدا تاکنون در زمینه ادغام اتحادیه‌های قرآنی پرداخت و گفت: استان‌ها با ادغام اتحادیه‌های استانی حضور خود را تثبیت کرده‌اند. برخی از گزارش‌دهی ناراحت بودند. در پاسخ به آنان باید گفت که اگر گزارش‌دهی به‌روز بوده، به‌ خاطر شفاف‌سازی بوده است.
وی به برگزاری جلساتی جداگانه با رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم و مدیران اتحادیه مؤسسات قرآنی اشاره و اظهار کرد: این جلسات برگزار شد تا مصوبات جلسات مورد بررسی قرار گیرد و دغدغه‌های موجود بیان شود. همچنین این جلسه برگزار شده است تا نتیجه‌گیری و گزارش‌دهی کمیته منتخب پیگیری شود.

بررسی راهکاری ادغام دو اتحادیه قرآنی کشوری/ برگزاری مجمع عمومی، قانونی یا فراقانونی
امیدیان با اشاره به‌ اینکه برخی بر این باور هستند که ادغام در استان‌ها صورت نگرفته است، گفت: در حالی که این گونه نیست و کار ادغام در استان‌ها انجام شده است. جلسات کمیته برای ادغام کشوری نیز برگزار شده است و تا روز 24 آبان‌ ماه ادغام اتحادیه کشوری را به سرانجام خواهیم رساند و کمیته منتخب پیگیری ادغام خواهد بود.
در ادامه امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه قرآنی گیلان، نیز به بیان برخی ملاحظات پرداخت و گفت: با توجه ماحصل جلسات به این نتیجه رسیده‌ایم که هیچ کدام از آقایان چه در دو اتحادیه‌‌، چه در شورای توسعه و... اهتمامی به امر ادغام ندارند و هر‌چه ادغام دیرتر صورت بگیرد، منفعت آن‌ها بیشتر خواهد بود. اعتبارات را به‌ بهانه‌های مختلف تخصیص نمی‌دهند. به این دلیل که ثبت صورت نگرفته است و بهانه‌هایی از این دست. پس انتظار نداشته باشید دستگاه‌ها کاری انجام دهند و سفت و سخت ادغام را پیگیری کنند. بنابراین خودمان باید پیگیر کار شویم. این جلسه برگزار می‌شود تا این اتفاق بیفتد و منافع مؤسسات تأمین شود.
مرادی با اشاره به اینکه «اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور» موضع روشنی دارد و ادامه کار ما را نمی‌خواهد و «اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور» هم اجازه‌ای از خود ندارد، افزود: از نظر ما هر دو اتحادیه محترم هستند و تا هر زمانی که می‌خواهند می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، اما ما نیز فعالیتمان را ادامه خواهیم داد. اینکه گفته می‌شود سیاست شورای توسعه سیاست تحکم نخواهد بود خوب است، اما زمانی که دو اتحادیه تمکین نمی‌کنند و فرصت‌سوزی می‌کنند تا چه زمانی شورای توسعه می‌خواهد، زمان را از دست بدهد، مگر شورای توسعه فصل‌الخطاب نیست. پس چرا تمکین نمی‌شود؟ با تمام این تفاسیر باز هم نباید شورای توسعه به این قضیه وارد شود؟
وی در ادامه به طرح یک پیشنهاد برای برون‌رفت از این وضعیت پرداخت و اذعان کرد: 31 استان در استان خودمان ادغام دو اتحادیه را انجام دادیم و امروز هم می‌خواهیم اتحادیه‌ای جدید را تشکیل دهیم. حالا می‌خواهد نام آن اتحادیه سوم تلقی شود یا هر اسم دیگری. امروز به این نتیجه رسیده‌ایم ‌که اتحادیه جدید را تشکیل دهیم و همین اساسنامه را با اصلاحاتی قبول داریم و بیست و چهارم آبان مجمع عمومی را تشکیل خواهیم داد.
مرادی بیان کرد: اساسنامه‌ای را که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تدوین شده است قبول داریم و مورد استفاده قرار می‌دهیم. در این موضوع امروز رأی‌گیری می‌کنیم و براساس آن هیئت مدیره و بازرسان انتخاب می‌شوند و آن اسا‌سنامه را جهت تأیید نهاد حاکمیتی به شورای توسعه تقدیم می‌کنیم.
در بخش دیگری از این جلسه محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به بیان برخی توضیحات حقوقی پرداخت و گفت: در حال حاضر طبق مقررات قانونی دو اتحادیه با عنوان «اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور» و «اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت» تشکیل شده است و فعلاً هم کسی نمی‌تواند به قانونی بودن این‌ها ایرادی وارد کند.
فریدونی افزود: بنابراین اگر طبق روال قانون، که در اساسنامه این دو اتحادیه پیش‌بینی شده است، بخواهند ادامه حیات دهند و در عین حال دو اتحادیه هم باشند تا یک مرجع قانونی محکمی در کشور از جایگاه قانونگذاری مصوبه‌ای نداشته باشد، کسی نمی‌تواند جلوی فعالیت این دو اتحادیه را بگیرد. بنابراین جمع شدن دوستان و درخواست کردن آن‌ها برای اینکه یک اساسنامه‌ای بیاید شورای توسعه یا ... آن را تصویب کند، اگرچه اشکال حقوقی دارد، اما ظاهر آن تشکیل اتحادیه سوم است.

بررسی راهکاری ادغام دو اتحادیه قرآنی کشوری/ برگزاری مجمع عمومی، قانونی یا فراقانونی
وی بیان کرد: در حال حاضر، اتحادیه مدغم استانی می‌تواند به هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات مردمی مراجعه کند و از آن‌ها بخواهد نام اتحادیه تغییر کند و مصوبه هیئت رسیدگی نیز اخذ شود تا اگر هیئت رسیدگی مجوز داد، به ثبت نهایی برسد و از آن به بعد دو اتحادیه وجود داشته باشد. از نظر حقوقی این اتفاق می‌تواند رخ دهد و نیاز به شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز ندارد.

مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: اتحادیه‌های مدغم استانی از نظر حقوقی به این شکل تشکیل شد که در استان‌ها از نظر حقوقی فقط یک اتحادیه وجود داشت و در هیئت و در جلسات، توافق بین دو اتحادیه، توافق شد که همان اتحادیه‌های مؤسسات مردمی که در استان‌ها بودند و توسط سازمان تبلیغات اسلامی مجوز تأسیس گرفته بودند، اسم و متن اساسنامه خود را با همان شماره ثبت باقی نگاه دارند. هیچ اتحادیه‌ای وابسته به تشکل‌های قرآن و عترت در استان‌ها ثبت حقوقی نشده، اما از نظر قانونی نیز مشکلی ندارند و آن‌ها دفاتر استانی اتحادیه هستند.
فریدونی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: اینکه اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، بدون مصوبه هیئت بتواند دفاتر استانی خود را ثبت قانونی کند، تقریباً غیرممکن است. پس در استان‌ها یک اتحادیه وجود دارد.
مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه صحبت‌های خود گفت: همان گونه که دو اتحادیه قبلاً توافق کردند و همچنان که اتحادیه مدغم استانی با شماره ثبت اتحادیه مؤسسات مردمی تشکیل می‌شود، ادغام اتحادیه کشوری از نظر حقوقی باید این گونه باشد، چون اتحادیه تشکل‌ها زودتر ثبت شده است. خوب است که سابقه تشکیل اتحادیه در کشور حفظ شود تا سابقه بیشتری را نشان دهد. بنابراین قرار شد اتحادیه مؤسسات  قرآنی ـ مردمی از نظر حقوقی پایان‌یافته تلقی شود و تسویه‌حساب‌ها صورت گیرد و تمامی اموال و تعهدات به اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت منتقل شود. همچنین اساسنامه و نام اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت براساس اتحادیه مدغم تغییر کند.
وی با تأکید بر اینکه الان سناریوی سومی نداریم، گفت: جلسه‌ای که دوستان می‌خواهند، تشکیل دهند، می‌توان تشکیل داد، اما اعضای تشکیل‌دهنده این جلسه از نظر حقوقی همان اعضای اتحادیه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد هستند، مگر اینکه بخواهند اساسنامه و ... را تغییر دهند که اگر این کار صورت گیرد، مشکلی وجود ندارد و اختیار قانونی آن هست. بنابراین اگر این شرایط وجود داشته باشد، نه‌تنها آبان ماه بلکه همین الان هم می‌توان مجمع عمومی و به دنبال آن مجمع فوق‌العاده را تشکیل داد.

در بخش دیگری از این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین مطهریان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان یزد، نیز به بیان برخی پیشنهادات پرداخت و گفت: برای جامعه قرآنی وجود دو اتحادیه قرآنی مصلحت نیست. البته باید یک اتحادیه مستقل که وابسته به هیچ بخشی نباشد وجود داشته باشد. نهادهای حاکمیتی وظیفه حمایت و به همان اندازه وظیفه نظارت دارند.
مطهریان با تأکید بر اینکه متأسفانه در مجمع عمومی مشهد، بالای 90 درصد موسسات رأی به عدم ادغام دادند، افزود: درمان دردها این است که به دو مسئله توجه داشته باشیم. ابتدا دلایل عدم ادغام را جستجو کنیم و در ادامه موانع را بررسی کنیم. دلایل در بیانیه‌ای که اخیراً اتحادیه تشکل‌ها منتشر کرده آمده است و بسیاری از دلایل مستند و متقن است.
وی اذعان کرد: در جلسه بیستم که باید مصوبات 22 گانه جلسه قبل از آن را پیگیری می‌کردیم، بحث‌های جدیدی مطرح شد و در این جلسه نیز بحث جدی اتحادیه سوم مطرح شده است. دخالت به جای نظارت یکی دیگر از دلایل عدم ادغام است. افرادی که رأی به عدم ادغام دادند احساس کردند اتحادیه مدغمی که قرار است تشکیل شود بنا نیست اتحادیه مستقلی باشد و همین شد که بالای 90 درصد به عدم ادغام رأی دادند.
مطهریان خروج معاونت قرآن و عترت از هیئت رسیدگی به امور مؤسسات را یکی دیگر از دلایل عدم شکل‌گیری ادغام دانست و گفت: گرچه مصوبات ما برای خودمان می‌تواند محترم و قابل اجرا باشد، اما برای دیگران لازم‌الاجرا نیست. انتظار داشتم شش نفر از مدیران قرآنی کشور حضور داشته باشند تا اعضا دغدغه‌ها را مطرح کنند. حداقل باید دبیر شورای توسعه در این جلسه حضور داشته باشد. به احتمال بسیار زیاد یکی از موانع مهم طی یک یا دو ماه آینده برطرف شود و لذا دوستان پیشنهاد جدید را مطرح نکنند تا طی یک یا دو ماه آینده مهم‌ترین مانع برطرف شود و پس از آن ادغام، پیگیری شود.
براساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه تعدادی از حاضران به بیان نقطه نظرات خود در مورد پیگیری ادغام اتحادیه کشوری و مشکلاتی که عدم ادغام برای آن‌ها به وجود آورده است پرداختند.
در نهایت نیز در مورد برگزاری مجمع عمومی اتحادیه واحد کشوری، با اتفاق آرای 26 نفر حاضر از استان‌ها، موافق بودند تا کمیته منتخب، برگزاری مجمع عمومی اتحادیه واحد را برابر شیوه‎‌نامه و اسا‌سنامه مصوب هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورد پیگیری قرار دهند.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یحیی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۱ - ۲۰:۱۸
0
0
سلام ، با تشکیل مجمع عمومی اتحادیه کشوری مدغم استان ها ، همانطور که گفته شده عملا ما ۳ اتحادیه کشوری خواهیم داشت . حالا دوستان توضیح بدهند پس سود تشکیل اتحدیه مدغم کشوری با این وجود چیست ؟ سه اتحادیه کشوری در کشور باشه خنده دار نیست ؟؟؟
هر چند وقت یکبار هم لابد سر موضوعی گروهی از اتحادیه مدغم هم جدا می شوند و اتحادیه چهارم کشوری را تشکیل می دهند . واقعا جالبه !!!
کرمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۱ - ۲۱:۴۵
0
0
اتحادیه های مدغم در استانها فعلا به سرابی بیش تر شبیه نیستند. هم انگار هستند و وقتی جلو میریم مبینیم در عالم واقعیت اصلا این اتحادیه های استانی عملا وجود ندارند. حالا این سراب ها جمع بشند و یک سراب بزرگتر رو تشکیل بدهند که چی بشه ؟
امیرحجت مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۰۹:۳۵
0
0
اتحادیه سوم توسط ما تشکیل نخواهد شد بلکه تلاش دوستان این است که اتحادیه کشوری مطابق فرآیند آن تشکیل شود سرنوشت دو اتحادیه موجود توسط شورای توسعه رقم می خورد البته با تشکیل اتحادیه جدید اتحادیه موسسات کشور خود به خود ملغی خواهد شد.
اما اتحادیه سوم طی ماه های آینده از سوی یکی از دستگاه های عضو هیات رسیدگی تشکیل خواهد شد که اخبار آن را متعاقبا خواهید شنید!
اما درخصوص سراب بودن حق با جناب کرمی است ...
توضیحات بیشتر بماند در پاسخ به پاسخ احتمالی جوابیه نویسان
captcha