از نذر فرهنگی کتاب تا نشست‌های حافظ‌خوانی
کد خبر: 3763947
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
از سوی فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود؛

از نذر فرهنگی کتاب تا نشست‌های حافظ‌خوانی

گروه ادب ــ به مناسبت هفته کتاب و گرامیداشت سنت کتاب‌خوانی، برنامه‌های متنوعی از جمله نذر فرهنگی کتاب، مبادله کتاب، هبه کتاب و ... با حضور نویسندگان در فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود.

از نذر فرهنگی کتاب تا نشست‌های حافظ‌خوانیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه 8 و فرهنگسرای گلستان، همزمان با آغاز هفته کتاب از 24 آبان‌ماه و بیست‌ و‌ ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، فرهنگسرای گلستان و کتابخانه‌های منطقه 8، با شعار «کتاب، سایبان شهر» به استقبال هفته کتاب خواهد رفت، برنامه‌های ویژه‌ای به منظور تشویق اقشار مختلف مردم و به ویژه کودکان و نوجوانان به فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی تدارک دیده شده است.
این روزها با ظهور شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، علاقه دانش‌آموزان به کتاب‌خوانی کاهش یافته است. مدارس به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های آموزش دانش‌آموزان، نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ مطالعه دارند و می‌توانند در کنار دیگر نهادهای فرهنگی، راه حل‌های مناسبی را برای مقابله با این معضل داشته باشند. به همین منظور و با همکاری مدارس منطقه 8، طرح «یک روز با کتاب» در سراسر منطقه برگزار می‌شود.
در این طرح، دانش‌آموزان در قالب اردوهای مدرسه‌ای همراه با معلمان خود از کتابخانه‌های منطقه بازدید کرده و به صورت رایگان به عضویت کتابخانه‌های شهرداری تهران درخواهند آمد. این طرح، در تمام روزهای هفته کتاب در کتابخانه‌های گلستان، دکتر شهیدی، گلبرگ، فرزانگان و شهربانو برگزار خواهد شد.
دیدار چهره به چهره و تبادل نظر با نویسندگان برجسته کشور
مخاطبان کتاب، همیشه علاقه‌مند هستند تا خالق آثاری که می‌خوانند را از نزدیک ببینند و سؤالاتشان را از او بپرسند. برای همین امر، همزمان با هفته کتاب، میزبان تعدادی از نویسندگان نام‌آشنای کشور در کتابخانه‌های منطقه 8 هستیم و علاقه‌مندان می‌توانند ساعاتی را در کنار نویسنده محبوب خود بگذرانند.
رفیع افتخار، نویسنده نام‌آشنای کشور و خالق بیش از 50 اثر برای کودکان و نوجوانان، اولین میهمان فرهنگسرای گلستان خواهد بود که در سومین روز از هفته کتاب با علاقه‌مندان دیدار خواهد داشت. طاهره ایبد از نویسندگان با سابقه کشور، میهمان چهارمین روز از هفته کتاب در فرهنگسرای گلستان خواهد بود و با مخاطبان کودک و نوجوان خود دیدار خواهد داشت. لاله جعفری، نویسنده و مترجم برجسته کشور و مژگان مشتاق نویسنده کودک و نوجوان 27 آبان ماه در کتابخانه شهربانو با علاقه‌مندان دیدار می‌کند.
خوانش دسته‌جمعی کتاب در «باشگاه کتاب‌خوان‌ها»
باشگاه کتاب‌خوانی، یکی از برنامه‌های خوب فرهنگی است که به خوانش کتاب می‌پردازد و با استفاده از تکنیک دسته‌جمعی خواندن کتاب، مخاطبان را به ادامه مطالعه علاقه‌مند می‌کند. باشگاه کتابخوانان فرهنگسرای گلستان، به مناسبت ایام هفته کتاب، برنامه ویژه‌ای خواهد داشت و افراد مختلف ضمن خواندن کتاب‌های مورد علاقه خود برای دیگران، تجربه‌های کتاب‌خوانی خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. نشست‌ باشگاه کتاب‌خوان‌ها، در تمام کتابخانه‌های منطقه 8 برگزار می‌شود.
«هبه کتاب»؛ نذر فرهنگی کتاب برای مناطق محروم
به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پویش مردمی «هبه کتاب» با هدف تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم و اهدای کتاب به تمام فرزندان ایران زمین راه‌اندازی شده است. در این طرح که با مشارکت مردم عزیز در هفته کتاب انجام خواهد شد، کتاب‌های خواندنی ارزشمندی به هم‌وطنانمان در مناطق محروم اهدا خواهد شد تا به ترویج فرهنگ مطالعه در کشور کمک شده باشد.اگر علاقه‌مند به مشارکت در این طرح هستید، می‌توانید نذر کتاب خود را به کتابخانه فرهنگسرای گلستان تحویل بدهید تا در برکات خیر این طرح سهیم باشید.
«هدیه دوست»؛ طرح مبادله کتاب
«هدیه دوست»، طرح مبادله کتاب است که در طول سال نیز در کتابخانه‌های منطقه 8 برگزار می‌شود. این برنامه به صورت ویژه و به منظور ترغیب اقشار مختلف به فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، همزمان با این ایام با رنگ و بویی خاص در تمام کتابخانه‌های منطقه 8 برگزار خواهد شد. در این طرح، علاقه‌مندان کتاب‌های خود را با دیگر کتاب‌ها مبادله کرده و به اشتراک می‌گذارند تا هر مخاطب، تجربه‌های جدیدی را در کتاب‌خواندن به دست بیاورد.
برای شرکت در این طرح می‌توانید همراه با کتاب‌های خود به کتابخانه‌های منطقه 8 مراجعه کرده و به صورت رایگان، کتاب‌های جدیدی از دیگران دریافت کنید.
نشست‌های حافظ‌خوانی، مثنوی‌خوانی و شاهنامه‌خوانی
نشست ادبی «سخن عشق» در ادامه جلسات هفتگی خود، یکشنبه 27 آبان ماه با حضور استاد عبدالحمید ضیایی و در فضایی متفاوت برگزار می‌شود. در این جلسه، علاوه بر شرح و تفسیر اشعار لسان‌الغیب، حافظ شیرازی، دیدگاه‌های او به شعر کهن پارسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. هم‌چنین صد و چهل و یکمین نشست «بشنو از نی»، شرح و تفسیر اشعار مولانا، زیر نظر استاد سپیده موسوی در پنجمین روز از هفته کتاب در فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود.
به منظور آشنایی بیش‌تر علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی با اسطوره‌های کهن پارسی و منابع غنی فرهنگ ایران زمین، نشست شاهنامه‌خوانی زیر نظر استاد تجریشی در کتابخانه شقایق برگزار می‌شود. این نشست در روز 29 آبان و همزمان با ششمین روز از هفته کتاب با حضور علاقه‌مندان برگزار می‌شود.
یادآور می‌شود؛ فرهنگسرای گلستان در یک سال گذشته با اضافه کردن کتاب‌های جدید به منبع خود، نظر علاقه‌مندان را به خود جذب کرده و بر این اساس، بیش از 14 هزار عنوان کتاب جدید به منابع کتابخانه اضافه شده است.
انتهای پیام

captcha