92 مقاله علمی در دومین همایش ملی خیر ماندگار ارائه می‌شود
کد خبر: 3775676
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷
در نشست خبری همایش ملی خیر ماندگار مطرح شد؛

92 مقاله علمی در دومین همایش ملی خیر ماندگار ارائه می‌شود

گروه جامعه ــ نشست خبری دومین همایش ملی خیر ماندگار، یک هفته پیش از آغاز آن، امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در حال تکمیلبه گزارش ایکنا؛ نشست خبری دومین همایش ملی خیرماندگار، سه‌شنبه چهارم دی‌ماه با حضور اصحاب رسانه در بنیاد خیریه راهبری آلاء برگزار شد.

محمدصالح طیب‌نیا، رئیس دومین همایش ملی خیر ماندگار در این نشست گفت: فعالیت‌های نیکوکاری تنها موضوعی است که در همه ادیان و جوامع انسانی مطرح می‌شود و پیر و جوان، زن و مرد و رنگ و نژاد نمی‌شناسد. فعالیت‌های نیکوکاری حتی مربوط به دوره خاصی از تاریخ هم نیست و موضوعی انسانی تلقی می‌شود. در دهه‌های گذشته این موضوع بیشتر جنبه فردی داشت و شاید انسان‌ها بیشتر از باب وجدان خود و به دلیل توصیه‌های دینی به آن می‌پرداختند، ولی چند دهه‌ای است که به این مسئله به عنوان موضوعی اجتماعی نگاه می‌شود تا جایی که امروز، فعالیت‌های نیکوکاری یکی از شاخص‌های جوامع توسعه‌یافته به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: امروزه فعالیت‌های نیکوکاری در بسیاری از کشورها، بسیاری از مشکلات را حل کرده است. تجربه نشان می‌دهد که فعالیت‌های دولتی در زمینه بهداشت، آموزش و ... خدمات موفقی نبوده است و بخش خصوصی نیز دغدغه‌ای برای ورود به این عرصه‌ها ندارد، چون برایشان سودآور نیست. اما بخش سوم با نام سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها بهترین خدمات را ارائه می‌کنند. در ایران نیز مجامعی مانند مجمع خیرین مدرسه‌ساز، خیرین سلامت، خیرین مسجدساز، خیرین بخش‌های دانشگاهی و .... مشکلات زیادی را حل کرده‌اند، اما همچنان مشکلی در کشورمان حل نشده که مشکل تولید دانش امر خیر است، امروز خیریه‌هایی را داریم که چند صد میلیارد در سال مشارکت مردمی دارند، همچنین مؤسساتی را داریم که چندصدهزارنفر مخاطب دارند، اما برای مدیریت آن‌ها نیاز به مطالعات جدی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی وجود دارد.

رئیس بنیاد خیریه راهبری آلاء در ادامه گفت: بنیاد آلاء از سال 1394 با این دغدغه که در ایران، نیاز به تحول مدیریت امر خیر وجود دارد، طرح خیر ماندگار را پایه‌گذاری کرد و تحول در نظام خیر کشور را دنبال می‌کند. معتقدیم هم در نگاه‌های بدنه حاکمیت و دولت باید تحول ایجاد شود و هم در نگاه خیرین؛ امروز اکثر دانشگاه‌های بزرگ و اندیشکده‌های مطرح دنیا با کمک خیرین اداره می‌شود، خیریه‌ها می‌توانند در زمینه کارآفرینی اجتماعی تحول ایجاد کنند.

طیب‌نیا اظهار کرد: چاپ مجلات علمی و پژوهشی و چاپ کتاب، برگزاری همایش‌های ملی خیرماندگار است که اولین همایش آن، اسفندماه 1395 برگزار شد. امسال، دومین همایش ملی خیرماندگار را در مجموعه تالارهای رازی تهران برگزار می‌کنیم. مراسم آغازین این همایش تکریم است که بنا داریم در این جشنواره از 14 فعال امر خیر در ایران تجلیل شود. امر خیر فقط به آوردن پول نیست، بلکه رسانه‌ای که آن را منعکس می‌کند یا معلمی که به شاگردش می‌آموزد نیز در این فرآیند سهیم است.

نعمت‌الله موسی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و دبیر علمی دومین همایش ملی خیر ماندگار در ادامه این نشست گفت: اجتماعات انسان برای تشکیل خود قرارداد اجتماعی دارند که بخش سخت قضیه است، اما یک بخش نرمی هم دارند که امر نیکوکاری به مثابه امری فرهنگی است، این بخش می‌تواند مثل ملات، جوامع را هم‌بسته و منسجم کند. این کارها، امری عمومی است لذا در عرصه عمومی، آگاهی‌هایی را نیاز دارد. یکی از راه‌ها این است که در همایشی، خیرین، صاحب‌نظران و مسئولان را کنار یکدیگر جمع آوریم تا برای حل مشکلات در مسیر نیکوکاری هم‌افزایی کنند. همایش ملی خیرماندگار کوشیده است در زمینه مطالعه امر خیر در ایران، تولیداتی علمی داشته باشد.

موسی‌پور افزود: از 135 مقاله دریافتی، 92 مقاله برای ارائه در همایش انتخاب شده‌اند، در همین همایش، تجربه خاص نیکوکاران نیز جمع‌آوری شده است که با نام تجربه خاص عرضه می‌شوند. همچنین ایده‌های نو در امر نیکوکاری نیز به مخاطبان ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام علی ملانوری، دبیر اجرایی دومین همایش ملی خیر ماندگار نیز در سخنانی کوتاه اظهار کرد: صبح دوشنبه، دهم دی‌ماه، کارگاه‌های تخصصی مطالعه و ارزیابی امر خیر برگزار می‌شود که حضور در آن برای علاقه‌مندان صرفاً با ثبت‌نام قبلی مقدور است. در نوبت عصر روز دوشنبه نیز پنل عمومی با نام چالش‌های نیکوکاری برگزار می‌شود که نشستی چالشی خواهد بود.

وی افزود: صبح سه‌شنبه، یازدهم دی‌ماه نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به سخنرانی می‌پردازند، در ادامه نیز شخصیت‌هایی مطرح در حوزه‌های علمی درباره مطالعه و ارزیابی امر خیر در ایران به بیان مطالب خود می‌پردازند. در همین روز، پنج کتابی که مروج دانش امر خیر بوده‌اند، مؤسسات خیریه‌ای که کارآفرینی کرده‌اند یا کارآفرینانی که خیّر هستند، فعالان پلت‌فرم‌هایی که روش‌هایی نوین برای امر خیر دارند و گروه‌های داوطلب و مدارس نمونه، معرفی و تقدیر می‌شوند.

گفتنی است دومین همایش ملی خیر ماندگار، دهم و یازدهم دی‌ماه سال جاری به همت بنیاد خیریه راهبری آلاء و با همکاری شماری از مجموعه‌های خیریه و دستگاه‌های دولتی همچون سازمان اوقاف و امورخیریه و معاونت اجتماعی وزارت بهداشت برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha