توضیح مجمع فقهی عراق درباره تبریک سال نوی میلادی
کد خبر: 3776759
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲

توضیح مجمع فقهی عراق درباره تبریک سال نوی میلادی

گروه بین‌الملل ـ در پی جنجال فتوای کریسمسی مفتی اعظم اهل‌سنت عراق مبنی بر عدم جواز تبریک میلاد مسیح(ع)، مجمع فقهی این کشور با صدور بیانیه‌ای تبریک سال نوی میلادی را به غیرمسلمانان جایز دانست.

به گزاش ایکنا به نقل از پایگاه خبری السومریه نیوز؛ مجمع فقهی عراق با صدور بیانیه‎ای تأکید کرد: ادامه نزاع فکری میان مسلمانان درباره جواز تبریک سال نوی میلادی به غیرمسلمانان هیچ توجیهی ندارد.

در این بیانیه با استناد به آیه هشت سوره ممتنحنة که می‌فرماید: «لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ ﴿۸﴾ (خدا شما را از كسانى كه در [كار] دين با شما نجنگيده و شما را از ديارتان بيرون نكرده‏‌اند بازنمى‌دارد كه با آنان نيكى كنيد و با ايشان عدالت ورزيد، زيرا خدا دادگران را دوست مى‌دارد.) نیکی به غیرمسلمانانی که در جنگ و کینه با مسلمانان نیستند جایز اعلام شده است.

در ادامه این بیانیه آمده که مسحیان برادران ما هستند و آنها نیز مانند ما در معرض مصیبت‎ها قرار گرفتند و چهره دین ما نزد بسیاری از آن‌ها مخدوش شده است. پس حق آنها بر گردن ما آن است که به آن‌ها نیکی کنیم.

مجمع فقهی عراق تأکید کرده که جایز بودن تبریک کریسمس به معنای جواز حضور در کلیساها یا آیین مسیحی و جشن‌هایی نیست که در آن اعمالی احتمالاً مخالف شریعت اسلامی انجام می‌شود.

همچنین، «شیخ مهدی الصمیدعی»، رئیس دارالافتاء اهل‌سنت، در فتوایی روز پنجشنبه (هفتم دی‌ماه) اعلام کرده بود که جشن سال نوی میلادی و تبریک و تهنیت گفتن به این مناسبت و مشارکت در این جشنها برای مسلمانان جایز نیست.

فتوای این مفتی برجسته اهل‌سنت عراق به سرعت موجی را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد و برخی آن را تأیید و اکثریت با آن مخالفت کردند.

برخی از نخبگان سیاسی و فرهنگی عراق نیز به فتوای الصمیدعی واکنش منفی نشان دادند و بر ضرورت دوری از این گونه فتواها، که موجب تفرقه در بین مردم می‌شود، تأکید کرده‌اند.

در همین راستا، کاردینال «لویس رافائیل ساکو»، رهبر مسیحیان کاتولیک عراق، نیز در بیانیه‌ای به این فتوای عالم اهل‌ سنت واکنش نشان داده و خواستار دخالت دولت عراق در این مسئله شده است.

وی در این باره تصریح کرد که از یک روحانی، از هر دین و مذهبی، انتظار می‌رود همواره دعوت به برادری، بخشش و محبت کند و نه تفرقه و فتنه‌انگیزی. روحانیونی که غیر از این باشند، فاقد شخصیت روحانی کامل هستند.

در این میان، دفتر آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی، مرجعیت دینی شیعیان در عراق، در پاسخ به یک استفتاء مبنی بر اینکه آیا می‌توان به غیرمسلمانان در اعیادشان از جمله عید سال نو تبریک گفت؟ آورده است که تبریک گفتن مناسبات و اعیاد اهل کتاب مانند یهودیان و مسیحیان و حتی کفار در عید میلاد مسیح(ع) و عید فصح جایز است.

انتهای پیام

captcha